joi, 11 octombrie 2018

Toamna muzicală piteşteană - Concert de muzică simfonică cu nai

În această seară am avut doi oaspeţi la Filarmonica Piteşti, pe tânăra şi talentata naistă Andreea Chira, cu studii la Viena şi pe dirijorul italian Gian Luigi Zampieri.

În prima parte a concertului am audiat o serie de prelucrări de muzică preclasică, din Bach, Vivaldi, dar şi muzică de inspiraţie românească folclorică,  cel 6 jocuri româneşti ale lui Bartok şi în final Hora Mărţişorului al lui Grigoraş Dinicu. 
Andreea Chira
Tânăra artistă Andreea Chira  a interpretat cu talent partea care ar fi revenit flautului,sau al oboiului ca în piesa lui Morricone din filmului Misiunea. 
Orchestra de coarde a filarmonicii condusă de dirijorul Gian Luigi Zampieri a acompaniat-o pe artistă contribuind la un spectacol reuşit.
Gian Luigi Zampieri 
În pauză i-am povestit dirijorului Zampieri care înţelege româneşte o întâmplare legată de Jocurile româneţti ale lui Bartok întâmplată la Siena, unde  şi Zampieri a studiat la faimoasa Accademia Chigiana,. La pensiunea unde am stat,  cu un nume fabulos Ciompi (răscoala ciompilor din Florenţa) am întâlnit un tânăr indian care studia la această academie de muzică. Culmea! Studia Jocurile româneşti ale lui Bartok şi m-a rugat să-i traduc titlurile. Am reuşit cu o excepţie, unul se numea Poarga, pe care ulterior mi-am dat seama că este jocul vechi numit Poarca, pe care l-am jucat copil sub numele de Gropiţe.
În partea a doua a concertului am urmărit interpretarea Simfoniei 38 Praga a lui  Mozart.  Este simfonia scrisă după trei ani de la 36 Linz. Se pare că totuşi a fost dedicată boemilor pentru că se folosesc mult instrumentele de suflat, foarte plăcute acestora. Experţii regăsesc în simfonie teme din operele lui Mozart, Nunta lui Figaro, Flautul fermecat, sau Don Giovanni. 
Este cea mai lungă simfonie mozartiană în trei părţi, repede-încet-repede. 
Interpretarea a fost extrem de bună, Zampieri agitându-se cum o făcea maestrul Celibidache şi lumea a aplaudat frenetic în final. 

Ce frumoasă este muzica lui Mozart.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu