joi, 25 octombrie 2018

Romantismul muzical rus

Sub semul acestui curent a stat programul muzical din astă seară oferit de pianistul Horia Maxim şi dirijorul Radu Postăvaru care a condus orchestra Filarmonicii Piteşti.

Înainte de a consemna seara muzicală piteşteană din 25 octombrie 2018 aş vrea să spun câte ceva despre cultura rusă.

În finalul secolului al XIX-lea şi începutul celui de-al XX-lea Rusia cunoştea un ferment cultural nemaiîntâlnit.
Rusia care se impusese Europei doar prin forţa armelor, a războaielor anti-otomane şi prin victoria asupra lui Napoleon trecea la o nouă etapă.
Atunci s-au atins culmile culturii ruse. Scriitori geniali precum Tolstoi sau Dostoievski dădeau un nou sens literaturii, poeţi extraordinari precum Blok, Esenin, Maiakovski defineau o nouă avânt intelectual şi artistic, pictori care au revoluţionat această artă, precum Chagall sau Kandinsky, mari balerini şi cele două teatre din Moskova şi Sankt Petersburg, dar mai ales muzica rusă prin Ceaikovski, Rahmaninov, Stravinski, Prokofiev şi Şostakovici marchează cel mai important fenomen al muzicii din epocă.
Toţi aceşti intelectuali sperau într-o lume nouă, mai bună, mai liberă, mai democratică.
Revoluţionarii intelighenţiei ruse credeau că sunt voinţa poporului prin Narodnaia Volia, care comitea atentate ca să silească democratizarea societăţii ruse.
Dar a venit 1917 cu revoluţia rusă a lui Lenin şi Stalin care sunt exact materializarea sinistră a demonilor lui Dostoievski care au oferit cel mai devastator regim al secolului XX, comunismul sovietic.
Toate iluziile au eşuat în conformism, mizerie, crimă, strivirea omului obişnuit şi hăituirea intelectualului creator.
Horia Maxim
Revenind la programul din această seară prima piesă a fost Concertul pentru pian şi orchestră nr. 2 în do minor, op. 18 de Serghei Rahmaninov. Frumuseţea acestui concert a trezit un mare interes atât muzical, dar a fost folosit în multe filme ac suport sonor. 

Pianistul Horia Maxim acompaniat de orchestra Filarmonicii Piteşti condusă de dirijorul Radu Postăvaru au reuşit să creeze atmosfera nostalgic melancolic rusă pe care o transmite această compoziţie muzicală.
Pianistul Horia Maxim a reuşit să redea frumuseţea acestei capodopere a genului cu mare talent şi dăruire, acompaniat cu atenţie de orchestra dirijată de Radu Postăvaru. 
Interpretarea lui Horia Maxim a trezit entuziasmul melomanilor piteşteni care au aplaudat frenetic interpretarea. 
Generos, Horia Maxim ne-a oferit  la  bis un preludiu tot de Rahmaninov.
În partea a doua a concertului dirijorul Radu Postăvaru a dat măsura talentului şi rafinamentului său muzical în felul în care a condus orchestra în interpretarea Simfoniei a 5-a de Ceaikovski.
Compozitorul spunea că s-a lăsat pradă sorţii în compunerea acestei simfonii, care are de toate, tema pregnantă dramatic triumfătoare cu care începe şi care domină apoi aproape toată simfonia, momente vesele de vals, altele nostalgic melancolice. Am detectat şi măsuri din Uvertura 1812 cu eroismul perioadei. 
Interpretarea a trezit aplauze frenetice din partea publicului meloman piteştean. 
Radu Postăvaru
O seară superbă de muzică de cea mai bună calitate. 


Dar este doar un început, mâine auzim violoncelele lui Suma şi Mantu, iar luni viorile lui Prunaru şi Croitoru alături de pianul lui Horia Mihail.
Împreună cu Radu Postăvaru şi Horia Maxim 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu