vineri, 12 octombrie 2018

Ce am mai citit: Străin prin Europa de Virgil Nemoianu

Această carte apărută în editura Spandugino îi aparţine lui Virgil Nemoianu. Este prima parte a unui volum gros şi mare.  

Cine este Virgil Nemoianu? Este unul dintre cei mai străluciţi intelectuali ai generaţiei născută la începutul deceniului 5, în vreme de război. A absolvit Engleza la Universitatea Bucureşti în 1960, a făcut un doctorat la San Diego, a reuşit să emigreze în Statele Unite în SUA şi este profesor de literatură comparată la Universitatea Catolică din Washington.
Este unul din experţii epocii romantice germane numite Bidermeier, a scris cărţi de referinţă privind epoca Romantismului secolului XIX.  
A fost prieten cu profesorul Matei Călinescu, cu Vlad Georgescu, istoricul director la Radio Europa Liberă şi mort din cauza unui cancer pe creieer în 1988, despre care spunea admirativ că putea să devină un important lider politic în România post comunistă. Având bune relaţii cu emigraţia intelectuală românească, colabora cu Radio Europa Liberă, cu Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca şi cu Gelu Ionescu. Îl recunoşteam după vocea afectată şi piţigăiată şi mi se părea destul de enervant prin atitudinea condescendent arogantă faţă de compatrioţi. 

Această secţiune, Străin prin Europa este prima parte din acest jurnal de călătorii prin Europa.
Călătoriile acestea le face atât cu familia, cât şi din motive profesionale. Nemoianu este căsătorit cu Anca, presupun o fostă studentă, au un fiu Martin româno american. 

Călătoriile sale seamănă cu ale mele. Face excursii cu familia prin Franţa, prin Spania, este la conferinţe prin Germania, Belgia, Olanda, Italia. Şi conferinţele sale seamănă ca structură cu cele la care am participat. Ale sale sunt făcute de Asociaţia Internaţională de Literatură Comparată. Nu ştiu cum se sponsorizează aceste conferinţe, Nemoianu este invitat, este membru şi are funcţii în această asociaţie şi de aceea este deplasarea îi este plătită. Eu apelam la organizatori şi mai ales cei germani erau culanţi cu noi cei din Est, dar am avut surpriza să fie sponsorizat şi la alte conferinţe europene. Numai la cele organizate în SUA nu am avut noroc, sunt foarte zgârciţi, nu dau nicio sponsorizare!

Nemoianu este tot timpul nemulţumit, că nu-şi primeşte le timp banii, mănâncă în camera de hotel. Asta îmi aminteşte despre mine care în 1991 la conferinţa de la Strasbourg  mi-am luat un salam de Sibiu şi un caşcaval de Brădet din care mâncam pe drumul de două zile cu trenul. Abia am reuşit să le termin pentru că la conferinţă luam micul dejun la hotel, cam slab! La Conferinţa ţinută la Consiliul Europei din care în 1991 doream să facem parte, ce vremuri! se mânca la un restaurant luxos în incintă cu sticle de vin de Alsacia pe masă, super! Atunci am băut apă plată din recipiente de plastic şi eram nedumerit că nu-i este apă minerală gazoasă?
Revenind la Nemoianu pe el îl nemulţumesc hotelurile, restaurantele, este cicălitor, oamenii i se par că-s ţărănoşi, francezi, spanioli, toţi la grămadă. Scapă doar britanicii, englezi sau scoţieni probabil că sunt părinţii Americii?

Scrie jurnalul în baie, pe veceu, rezolvă cuvinte încrucişate, doarme după amiaza şi se laudă că bea cam mult.
Se uită după femei, dar se declară mic şi urât! Simpatice mărturiile autorului.

Cea mai mare plăcere este să viziteze muzeele. A cam fost la mai toate muzeele de artă pe care le-am vizitat şi eu, Rijkmuseum şi Stedelijk din Amsterdam, Maurithuis din Haga, Groeningen Museum şi Spitalul Sf. Ioan din Bruges, St Bavs din Ghent, Louvre şi Orsay la Paris, Kunstistorische Museum la Viena, Neue şi Alte Pinakotek din Munchen.
Împărtăşim pasiune pentru flamanzi cu minuţia şi realismul lor, îi plac olandezii, dar alţi decât Vermeer?!


Oricum am citit cu mare plăcere această carte,  de fapt prima ei parte!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu