Am hotărât să valorific şi noul blog
negutjoe.blogspot.com. În el voi scrie despre chestiuni exclusiv culturale.
În această seară
de 4 aprilie s-a produs un eveniment deosebit, un concert dedicat lui Wagner cu
prilejul a 200 de ani de la naştere.
Anton Niculescu şi cu mine |
Însă înainte de acest dedicaţie muzicală am avut onoarea şi plăcerea să ascultăm un mare violoncelist român, pe Anton Niculescu.
Anton Niculescu şi eu |
Braşovean de loc, locuitor al Germaniei, un obişnuit al Scalei din Milano, în relaţii cu Abado şi Mutti, domnul Anton Niculescu ne-a oferit un concert în primă audiţie. Este de fapt o transcriere pentru violoncel şi orchestră realizată de un important violoncelist spaniol Gaspard Cassado al unui cunoscut concert Sonata Arpeggione de Schubert. După cum observă spaniolii şi catalanii au dat mari violoncelişti, dacă l-am aminti şi pe Pablo Casals. Concertul a fost o încântare pentru că Anton Niculescu stăpâneşte o tehnică impecabilă şi pentru că orchestra Filarmonicii condusă de Tiberiu Oprea l-a acompaniat cu succes solist.
În partea a doua a
concertului orchestra Filarmonicii condusă de Tiberiu Oprea ne-a oferit pagini
de mare succes din opera wagneriariană. Ascultând preludiile şi uverturile
dramelor muzicale mi-a revelat marele succes la anumiţi decidenţi ai destinelor
Germaniei. Wagner pune în valoare mitologia precreştină germanică, zeii
naţionali aveau un mare succes şi au gâdilat orgoliile de mare putere ale
Germaniei de sfârşit de secol XIX până la mijlocul secolului XX. Muzica
wagneriană are un mare dramatism, alămurile sunt puse în valoare, decibelii
orchestrei depăşesc cota obişnuită. Aşa că am urmărit dezlănţuirile sonore din
Preludiul la Lohengrin, apoi Uvertura la Olandezul zburător, ca să se încheie
cu dramatismul emoţional al Cavalcadei Walkiriilor. A fost şi un intermezzo de
mare tragism al Preludiului şi Moartea Isoldei din Tristan şi Isolda.
Ce ironie, finalul Preludiului la Lohengrin se termină cu acordurile Marşului Nupţial al lui Mendelssohn Bartoldy, având în vedere atitudinea antisemittă a lui Wagner!
Ce ironie, finalul Preludiului la Lohengrin se termină cu acordurile Marşului Nupţial al lui Mendelssohn Bartoldy, având în vedere atitudinea antisemittă a lui Wagner!
Am avut o nouă
seară magică pentru melomanii piteşteni.
Dacă joi seară vedem și ascultăm aceleași piese;
RăspundețiȘtergereși mai mult,
dacă primesc pe e-mail opiniile dumneavoastră, aduc și eu câteva gânduri:
http://incertitudini2008.blogspot.ro/2013/04/nu-sunt-plamadit.html
Unde-ti este palariuta de la Severin pe care scria : garantie pe viata ???? d.m.
RăspundețiȘtergere