marți, 9 aprilie 2013

Az' noapte, Iisus...



- Doamne, de unde vii? Din ce veac?

Iisus a dus lin un deget pe gură
Şi mi-a făcut semn ca să tac...

A stat lângă mine pe rogojină...
- Pune-mi pe răni mâna ta.
Pe glezne-avea umbre de răni şi rugină,
Parcă purtase lanţuri, cândva...


Pe rogojina mea cu libărci.

Oftând, Şi-a întins truditele oase Prin somn lumina, dar zăbrelele groase
Lungeau pe zăpada Lui vărgi.

Părea celula munte, părea Căpăţână,
Si mişunau păduchi şi guzgani.
Simţeam cum îmi cade tâmpla pe mână,
Şi am dormit o mie de ani...

Când m-am trezit din grozava genună,
Miroseau paiele a trandafiri.
Eram în celulă şi era lună,
Numai Iisus nu era nicăieri...

- Unde eşti, Doamne? Am urlat la zăbrele.
Din lună venea fum de căţui.
M-am pipăit, şi pe mâinile mele
Am găsit urmele cuielor Lui...

Continui să vă prezint poezii din lirica lui Radu Gyr! Aceasta mi-a trimis-o Mircea Popescu. Pentru valoarea lor poetică şi pentru mesajul lor militant!
Mă amuză cum unii îi descoperă lui Eliade pasaje care implică apartenenţa şi adeziunea ideologică la Mişcarea Legionară, inclusiv învăţăcelul Culianu în opera literară, care i-a uzurpat numele Institutului de Istoria Religiilor, după câte înţeleg! 
Să fie clar nu am nicio simpatie pentru Mişcarea Legionară. M-am şi certat cu neo-legionarii prezenţi la Seminarul Experimentul Piteşti reproşându-le că se împăunează cu "realizările" cele mai criminale organizaţii politice interbelice! Topul nu va fi doborât niciodată deoarece în România modernă şi contemporană (aşa era manualul meu de istorie intitulat!) primul loc în exterminarea criminală a cetăţenilor îl deţine totuşi pecere (PCR cu acronimele ei, PCdR, PMR). 
Legionarismul a fost sabia lui Damocles pentru cariera mea, securiştii mi-au amintit că tata a fost membru al acestei organizaţii politice. 
Taică'meu mi-a mărturisit că-l înscrisese un coleg de muncă, pe care-l ştiam şi eu în copilărie şi că nu a participat la rebeliunea care s-a manifestat violent în Ploieşti, a stat ascuns! Pentru asta a fost exclus din pecere în 1948, se înscrisese cu unchiul Vasile, fratele cel mai mic în 1945, în ciuda avertismentelor fratelui lor cel mai mare Gheorghe. Securitatea l-a tot interogat şi i-a spus că norocul lui a fost că era un simplu muncitor. Aşa că în anii '50 completam la rubrica apartenenţă politică înainte şi după 23 august: fără apartenenţă politică! Totuşi nu am avut între rude deţinuţi pentru apartenenţa la legionarism.


6 comentarii:

  1. Fara comentarii! Minunata poezia! Si ceea ce emana...a cam ramas singura noastra speranta! Daca "Doamne-Doamne" nu ne ajuta sa ne "desteptam", suntem terminati! Sau poate asta meritam!
    Inca nu vreau sa-ti spun cine e "anonimul "; ma gandesc ca poate sunt mai multi "anonimi", ca mine, care invata incet-incet sa scrie ce gandesc! Cred ca nu e un rau atat de mare! Si nu e lasitate, sa stii! E doar dorinta de a spune lucrurile simplu si dupa suflet, adica anonim, ca atatea milioane din tara asta!

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt un alt anonim care avut un unchi(preot ),adept al lui Zelea Codrenu,care a facut pscarie la Gherla pana in 1964,; ...ironia sortii este ca a fost arestat de un securist,tot unchi(prin alianta)de al meu! ...tragic,dar asa au fost vremuirile...si pot sa mai fie!

    RăspundețiȘtergere
  3. Măi omule, cu astfel de poezii chiar mă mir că acel probabil...extraterestru (nomina odiosa) nu protestează violent scriind că ești anti...

    RăspundețiȘtergere
  4. Poetul are mult talent,dar i-au pus stampila"legionar" si nu l-au mai publicat.Miscarea legionara a continuat si-n anii'50,cu fruntasii taranisti si liberali,discret,dar bine pana in anul'89.Ce s-a intamplat la inceputul anilor'90,chiar cu Regele ,cand l-au alergat pe autostrada,sau chiar in zilele noastre la A3(noroc ca nu fol. pistoale),cum sa definim astfel de "Miscare"?

    RăspundețiȘtergere
  5. Dupa ce ai postat prima poezie a lui Gyr, "Manifest" ("ridica-te Gheorghe, ridica-te Ioane") m-a "prins" un pic si am inceput, din aproape in aproape sa ma documentez...am aflat ca Radu Gyr a fost condamnat LA MOARTE in '58 pt poezioara aia! (i s-a comutat dupa aia la 12 ani inchisoare si a fost eliberat in 64). Am ajuns apoi la Sima, Zelea Codreanu (si cat de elogativ scria Cioran despre el!), Mota si Marin (eroi mari, luptatori "pt credinta" de partea lui Franco), un clip pe youtube cu adunarea uriasa la bucuresti si discursurile lui Sima si Antonescu, etc. Fascinatia romanilor cu legionarii se explica prin faptul ca au marsat in "ideologia" lor pe FANATISMUL CRESTIN al populatiei la vremea respectiva. Legionarii erau anticapitalisti si anticomunisti, pt saracie (un fel de franciscani) si PT "LIBERTATE". In numele lui DUMNEZEU, al "LIBERTATII" si "PATRIOTISMULUI", cu niste oratori si propagandisti f talentati la conducere, au fascinat personalitati exceptionale ca Cioran, Eliade, multi altii, toata taranimea...si au comis cele mai ingrozitoare, imorale, inumane, anticrestinesti, antipatriotice, crime nemaiauzite si acte sadice de terorism!!! Cand s-au trezit din betia mistico-religioasa a propagandei esoterice cu "LIBERTATE" "CREDINTA" si "PATRIOTISM" era plin numai de cadavre mutilate si santuri de sange...si dupa aia s-au gandit (inca mai gandesc asa) ca poate totul a fost doar un vis urat. Si astazi e un fel de fanatism bisericesc general in romania, si unii shmecheri (poeti, jurnalisti sau oratori) care se gandesc cum sa faca sa castige alegerile "in numele credintei", "patriotismului" si "libertatii". Dar deocamdata noroc cu europa si cu americanii...

    RăspundețiȘtergere