Am terminat destul de greu această carte
interesantă, care este de fapt lucrarea de doctorat a tânărului critic literar
Mihai Iovănel. Autorul încearcă să evalueze cum a ajuns Mihail Sebastian din
poziţia de autor minor interbelic într-unul de importanţă datorită apariţiei în
1996 a Jurnalului său.
De fapt Jurnalul
lui Sebastian recreează printr-un filtru subiectiv imaginea României
interbelice în perioada alunecării de la democraţie la dictatură. Dictatura a
fost pe rând, o dictatură de dreapta carlistă, apoi legionară şi după, antonesciană.
Despre ce s-a întâmplat după venirea sovieticilor relatarea este succintă
pentru că Sebastian a pierit într-un accident la doar 38 de ani!
Ce se revelează
este atmosfera de antisemitism într-o Românie cu una din cele mai importante
minorităţi evreieşti. Aş sublinia pentru că evreii sunt asimilaţionişti faţă de
alte minorităţi. Asta chiar dacă tradiţia face ca evreii ardeleni să fie
trilingvi, adică în primul rând vorbitori materni de maghiară, şi de germană şi
de română, cei din Bucovina germanofili, iar evrei basarabeni asimilaţi de
limba rusă. Antisemitismul românesc are în primul rând caracter burghez, evreii
fiind principali concurenţi ai autohtonilor în domeniul profesiunilor care cer
studii superioare şi a afacerilor, evreii fiind foarte buni negustori. Aceste
sentimente au fost potenţate în momentul în care România a fost obligată să
cedeze partea de est a României, Basarabia şi nordul Bucovinei şi bucuria cea
mai manifestă au avută evreii din aceste părţi. Probabil că şi propaganda
antonesciană a avut partea ei, probabil că au existat reacţii din partea acestei
populaţii în zonă, că politrucii din Basarabia şi Bucovina de Nord au fost
majoritari evrei şi s-au dedat la excese împotriva românilor. Aceste evenimente
au dus la o escaladare schizofrenică a antisemitismului în vremea războiului
care au condus la Pogromul de la Iaşi, la represaliile de la Odessa sau la
deportările în Transnistria, nu numai a evreilor din spaţiul ocupat de
bolşevici dar şi din Bucovina românească şi din Moldova de Nord. Probabil că
aceste exagerări criminale l-au trezit pe Antonescu ca şi înfrângerile pe
frontul anti-sovietic şi aşa restul evreimii româneşti nu a ajuns să
împărtăşească soarta coreligionarilor din Ardealul ocupat de unguri şi a celor care
pieriseră deja în zona de est a României. Am încercat să evoc această perioadă
şi a raţiunilor şi motivaţiilor acestei atmosfere în care a trăit Sebastian şi
a putut constata că bunul său prieten Eliade s-a rinocerizat. El a debutat
foarte tânăr ca redactor la Cuvântul,
la fascinantul său mentor şi concitadin brăilean Nae Ionescu. El are revelaţia
evreităţii după ce scrie De
două mii de ani. Nae Ionescu îl aduce cu picioarele pe pământ declarându-l
iremediabil evreu şi nu intelectual român de la Gurile Dunării. Această
expulzare din Paradis a provocat satisfacţiile unor coreligionari şi aici
Iovănel îl are de referinţă pe I. Ludo. Eu la acest nume am o tresărire
de dezgust, este autorul unor satire mizerabile şi abjecte despre realităţile
politice ale anilor '30. Am citit aceste cărţi, ajunseseră nu ştiu cum pe la
unchiul Vasile, fratele tatei, la ţară la Aluniş, Prahova şi eu le-am citit cum
citeam ce-mi pica în mână. Când am realizat la ce perioadă se referea şi cine
erau personajele batjocorite le-am aruncat! Presupun că se dădeau ca premii la
şcoală sau aşa ceva, dar pe bani, pentru că acest Ludo era un hapsân şi rabinul
Şafran are cuvinte grele despre acest individ. Cred că Iovănel nu l-a
citit, ci doar i-a găsit citate în chestiunea Sebastian. Un alt lucru care m-a
pus pe gânduri şi cred că Iovănel nu a asimilat bine anumite chestiuni de ideologie
politică interbelică este eticheta de fascizante pusă asupra fracţiunii
ţărăniste a lui Mihalache şi a asupra fracţiunii liberale a lui Gheorghe
Brătianu. Am fost foarte net corectat când am deschis o discuţie cu doamna
Ioana Brătianu despre filogermanismul tatălui ei. Ea mi-a replicat vehement că
în casa lor nu a călcat picior de neamţ în timpul războiului şi nu am niciun
motiv să nu o cred pe această admirabilă doamnă, trecută între timp la
Dumnezeu, având ocazia să particip la înmormântarea ei la capela Brătienilor de
la Florica şi să prezint condoleanţe fiicei doamnei Brătianu şi nepoatei celui
mai important istoric al românilor!
Am agreat la
argumentele privind exagerările Martei Petreu care a încercat să-l prezinte pe
Sebastian ca de extremă dreaptă. Iovănel a revelat şi apropierea de comunişti
şi de colaborarea cu Pătrăşcanu, implicarea în redactarea declaraţiei regale de
23 august şi a Blocului Partidelor Democrate. Iovănel respinge şi mitul
atentatului împotriva lui Sebastian. a fost pur şi simplu un accident
nefericit.
Eu i-am ascultat
piesele lui Sebastian la difuzor la Teatrul
la microfon în anii 50 în
interpretarea unor din cei mai mari actori români trecuţi de la normalitate la
comunism. Îmi reamintesc de interpretările extraordinare din Steaua fără nume la radio şi apoi în film, ale lui
Beligan în Miroiu şi a lui Birlic în profesorul Udrea, ca şi Eugenia Popovici
în domnişoara Cucu. Ce putea fi mai sexi decât vocea Irinei Răchiţeanu în
Mona. Aşa am aflat de Eine
Kleine Nachtmusik din Jocul
de-a vacanţa şi acum aflu
de la Iovănel că Ultima oră a fost pusă în scenă după moartea
autorului, în 1946. Acum şi Ultima
oră poate fi socotită o piesă
din actualitatea românească contemporană, cu afacerişti veroşi care cumpără
presa care să-i servească interesele! Piesele i-au fost ecranizate cu Afacerea Protar (Ultima oră), iar Steaua fără nume cu actori şi regizori
francezi.
Pentru mine
Sebastian a fost şi rămâne un autor important, mi-au plăcut şi romanele lui, citite
la vârsta tinereţii, când romanţiozităţile sebastiene erau conforme cu Patul lui Procust al lui Camil Petrescu
şi-mi mergeau la suflet. Jurnalul lui Sebastian mi-a revelat epoca aceea care
nu era aşa de paradiziacă, când ura împotriva unor minoritari întrecea orice
imaginaţie şi raţiune de bun simţ.
Carte lui Iovănel merită citită!
"Patul luiProcust"a devenit simbolul practicii abuzive,de incadrare a oamenilor,a gandirii lor in anumite tipare bine stabilite.
RăspundețiȘtergere