miercuri, 25 ianuarie 2023

Biografia lui Petre Țuțea pentru tâmpiți



Am început să mă feresc să citesc comentarii politice pentru că-mi provoacă o stare de imensă iritare. Ultima mi-a fost provocată de controversa iscată de discursul lui Marcel Ciolacu, liderul PSD, la Focșani ocazionată de următorul citat aparținând lui Petre Țuțea. Pe Ciolacu nu-l simpatizez de fel:

Eu nu am cerut să fiu român, doar am avut norocul.

Și stupoarea mea persistă, nu pentru că citatul ar putea fi bănuit de naționalism, ci pentru că cel în culpă este autorul citatului, adică Petre Țuțea. După umilele mele informații Petre Țuțea a devenit foarte popular printre tineri în anii 80 ca unul din cei care se bucurase de prietenia, lui Cioran și alți intelectuali importanți interbelici, ba și protejat de comunistul Lucrețiu Pătrășcanu, vezi biografia lui Petre Țuțea. Și mai ales era apreciat pentru aforismele sale sclipitoare.

Deci ce reiese din biografia lui?

Că a făcut strălucite studii de drept la Cluj, că a fost pe la începuturi marxist, ca pe la mijlocul anilor 30 să alunece spre naționalism și legionarism. A avut funcții guvernamentale importante în perioada 1937 - 1948 în toate guvernele din  această perioadă, fiind un important economist. În 1948 a fost arestat și a făcut 13 ani de pușcărie comunistă, care l-a făcut să mai declare:

Am făcut 13 ani de pușcărie pentru un popor de cretini.

Care oare citat din Țuțea ar fi mai acceptabil?

Distinsul și revoltatul deputat liberal ar trebui să fie mai precaut. Petre Țuțea a sfârșit prin a fi membru PNL la îndemnul lui Amedeo Lăzărescu. Cum liberal a fost și Conu Neagu Djuvara, istoric distins cu trecut deochiat, legionar. Să te iei de cei mai importanți intelectuali liberali care au făcut cinste acestui partid din 1990?

Nu era de ajuns, că sunt vânătorii de antisemiți, legionari și alte alea care caută pe toți mari intelectuali interbelici la diverse apartenențe politice deochiate? Văd că ultimul în serie este acum Petre Țuțea. Păi, ce ne facem cu Mircea Eliade, care are un bulevard, cu Cioran, cu Noica, cu bustul lui Vulcănescu.

Ce să ne facem cu Eminescu, pe care l-am omagiat de 15 ianuarie, sau pe Caragiale care are  în discursul lui Cațavencu: În Iași toți faliții sunt jidani. Săracul Caragiale, cel mai puțin bănuit ce xenofobie și antisemitism.

Nu știu cum indivizi dubioși care vorbesc aiurea în numele Institutului Wiesel și nu fac niciun serviciu memoriei Holocaustului, sau jurnaliști cu studii la universități pentru handicapați se ocupă de trecutul intelectual al României?

Și încă ceva! O doamnă editorialistă când aude de numele Iohannis își pune mâinile în șolduri și vituperează. Cum a îndrăznit Iohannis să-l facă pe A. I. Cuza pedagog? Păi, fondatorul universităților românești, Iași în 1860 și București în 1864 ce-o fi fost? A fondat în 1864 și Liceul I.L Caragiale din Ploiești de care nu mă satur să mă laud că l-am absolvit. Poate nu pedagog, dar sigur fondatorul învățământului românesc!


9 comentarii:

  1. Văleu muică. Joe, sunt tot Andrei si îmi permit sa remarc că ești într-o "stare de imensă iritare". Măi prietene, căutătorii de antisemiți te enervează sau faptul că îi și găsesc pe unii? Cine naiba caută pe "toți mari intelectuali interbelici" care întâmplător au alunecat spre
    "diverse apartenențe politice deochiat?" ? Cred că exagerezi oleacă. Istoria obiectivă, după cum știm, amintește de fapte bune si rele, cu referire nu odată la aceeași persoană (personalitate). Faptele rele si păcatele sunt lavabile doar la spovedanii. In rest ești apreciabil pentru tot binele si criticabil pentru tot răul. Ca tot omul. Apoi mai sunt si criteriile, dar să nu intram in amănunte. Nu vrea să-ți sporesc iritarea. Vezi până si tu ai defecte.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corect! Am mari defecte! Însă, fără supărare, care Andrei sunteți vă rog? Amicalement!

      Ștergere
    2. Îmi plac jocurile. Indicii: ne tutuiam de pe vremea IRNE-ului, eram prieteni (și eu și tu) cu Mircea, până si la Genf am apucat sa luăm o masă împreună. Nu-ți spun că mă cheamă și Aszodi, nu de alta dar nu vreau ca să mă dibuie lumea de căutător de cine știe ce naiba. Îți apreciez mult scrierile. Cu toate limitele. Însă dacă ai intrat în vreun cuib cu cârlige de abator, nene, eu am uitat de tine. Nu cred că e cazul.

      Ștergere
    3. M-am lămurit! Păi mă uit la Fauda!

      Ștergere
    4. Și îți mulțumesc pentru frumoasele aprecieri!

      Ștergere
    5. Si eu îți mulțumesc, la rândul meu ca ai încercat sa eviți ca unii sa creadă ca Fauda e Fraudă. Ca sa ma înțelegi mai departe de adâncimea unora de două șchioape, ți-oi zice doar că, citind pe marii intelectuali români mă simt român. Mari intelectuali cu idei neplăcute pentru mine, nu mă fac sa nu mă simt român. Doar un român nu ca ei. Si aici nu mă refer numai la idei legionare sau naționaliste (când sunt si xenofobe). Ci si la cele comuniste. Cu alte cuvinte, cam tot ce e împotriva omului - român sau ne-român dar pământean. Am adorat sa-l citesc pe Păunescu, dar până unde ... Cam atât, pentru moment.

      Ștergere
  2. In afara titlului foarte ofensator dupa parerea mea, un punct de vedere foarte valid care m-a dus cu gandul la Nicolae Iorga: "Un popor care nu-si cunoaste trecutul e condamnat sa-l repete". Despre "tâmpiți" putem vorbi cand constati ca subiectii nu invata nimic din greseli!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Păi ce vrei? Este un pamflet!

      Ștergere
    2. Pentru ca am fost coleg cu unul din nepotii lui Petre Tutea , aproape 25 de ani , pot sa iti spun ca spiritul pe care bunicul la inoculat nepotilor este acela de un oportunism greu de imaginat. Colegul meu , nu ii spun numele era secretar de partid la revolutie . si uylterior mare membru FSN prin Primaria capitalei . Pot sa iti spun ca tot timpul ii cam sicana personalitatea bunicului facind afirmatii acuzative la peripetiile lui. Dupa revolutie s-a catarat pe personalitatea bunicului . Pina in 1989 habar nu aveam eu de cine este acel Petre Tutea. Asa ca nu stiu de unde ai scos-o pe asta ca era apreciat de tineri in anii 80 . A fost tinut tot timpul in umbra si de abia dupa 89 a scos capul in public cu desele lui remarci mai mereu contradictorii. Nu degeaba a spus odata ... Am doi nepoti amindoi ingineri unul este idiot iar celalalt este timpit. Nu cred ca avea dreptate dar asta a fost spiritul Petre Tutea.

      Ștergere