duminică, 3 noiembrie 2013

Serile Lipatti - Recitalul Demidenko

În ziua de 2 noiembrie am avut mai multe activităţi, dimineaţa la pescuit, iar după amiaza la concert la Bucureşti, la Ateneu.

Ajuns acasă fac un duş, mănânc şi-mi verific telefonul pentru sms-ul trimis de domnişoara Bianca, responsabila deplasării la Ateneu. Eram sigur că plecarea se dă la 15.30. Citesc sms-ul şi încep să mă isterizez, era schimbat pentru ora 15.00! Nervos dau telefon, până să-l formez l-am greşit de vreo două ori. După un apel fără răspuns, Bianca
Saviana Diamandi
răspunde la telefon şi-mi spune cu un autocar a plecat deja, dar al doilea va pleca la 15.30! M-am liniştit şi m-am îmbrăcat liniştit. L-am căutat şi pe Radu Vişinescu să văd dacă este gata şi ne-am întâlnit la autocar. Pe drum am moţăit un pic ca să nu adorm la concert.

Am ajuns devreme la Ateneu şi am flanat un pic prin împrejurimi. Am văzut că Hotelul Lido este închis în continuare. Însă blocul de lângă a fost recondiţionat şi arată super ca un buiding art deco interbelic de pe bulevardele americane. Dând colţul, în spatele acestui bloc se află o casă, monument istoric, casa dr. Angelescu, ministru liberal, în mâinile căruia a murit I.I.C. Brătianu în 1927. În această casă superbă, care pe vremuri era o dependinţă a hotelului Lido s-a deschis un restaurant. Mai departe, vis-a-vis de fosta grădină Boema se află alt hotel franţuzesc, superba casă Cesianu Racoviţă. Aici se află casa de licitaţii de artă Artmark. 

Intrăm la Ateneu şi urcăm în sală. Pentru că este o seară Lipatti, doamna Saviana Diamandi ne face o prezentare a programului lui Nikolai Demidenko în recitalul său pentru pian. Doamna Diamandi evocă şi figura lui Dinu Lipatti şi a conacului Fundăţeanca unde am petrecut seri magice. De asemenea ne-a fost prezentată şi personalitatea pianistului Nikolai Demidenko. Audienţa era destul de restrânsă, cam la 200 de persoane, şi eu şi Radu ne miram că nu este public venit la spectacol. Dar ne înşelam, prezentarea doamnei Diamandi se adresa doar prietenilor festivalului Serilor Lipatti. Publicul a ajuns în sală mai târziu cam pe la 7 fără 10, seara.  Sala a fost plină şi noi ne îngrămădisem în loja unde stăteam. Am plecat de acolo, aşteptând să găsesc un loc liber şi doamna Diamandi m-a invitat să stau în Loja Regală, mai în spate! Aşa că am văzut recitalul dintr-o zonă privilegiată.
 
Cu Marius Postelnicesu
Recitalul a confirmat marile calităţi ale acestui pianist. Am urmărit în prima parte cele 4 Impromptu-uri, D 899, op. 90 de Franz Schubert. Al treilea şi al patrulea mi-a sunat foarte cunoscut, probabil au fost folosite în filme ca suport muzical. Aceste improvizaţii au sunat melodios şi romantic în cupola Ateneului în interpretarea lui Demidenko, un important şi dedicat artist.  A urmat apoi o piesă de Rahmaninov Variaţiuni pe o temă de Corelli. Aflu că de fapt Corelli nu a scris această temă, la Foglia, dar a folosit-o pentru o ca bază pentru cele 23 de variaţiuni la Sonata pentru vioară, violă şi harpă, temă folosită intensiv în muzica barocă.
Legat de această piesă, în bisul al doilea Demidenko ne-a oferit La Campanella de Nicolai Medtner, prieten al lui Rahmaninov. 
După pauză Nikoli Demidenko ne-a oferit cele două sonate ale lui Schubert, Sonata în la major, D664 şi Sonata în la minor, D784. Am ascultat aceste compoziţii muzicale lirice,cu undă de melancolie interpretate cu mare măiestrie.
Maestrul Demidenko ne-a oferit cu generozitate două bisuri.
 
Eu cu Demidenko şi doamna Diamandi
După spectacol l-am rugat pe domnul Maşala să fac o poză cu maestrul Demidenko. Am rugat-o pe Bianca să aibă grijă să nu pierd autocarul, dar m-am asigurat că şi domnul profesor Baidan a dorit să-l cunoască pe interpret, deci autocarul bne va aştepta. 
Am urmărit în spatele scenei diverse persoane care-l felicitau pe maestrul Demidenko în ruseşte şi englezeşte. În final m-am fotografiat cu maestrul Demidenko şi doamna Diamandi, cea care ne-a oferit aceste bucurii muzicale care ne-au umplut sufletul. 

Dispariţia mea pentru poze a declanşat  o mare emoţie. Radu Vişinescu mi-a observat dispariţia şi a sunat-o pe Adriana şi ea a devenit foarte îngrijorată. Nu rsăpundeam pe telefon, pentru era pus pe silent pentru concert. Am apărut şi toate s-au lămurit! Furtună într-un pahar cu apă!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu