Iată că, în final Festivalul Serile
Lipatti s-a mutat la
Ateneu. În fapt a mai avut loc un concert al Alexandrei Silocea la Ateneu după
recitalul dat pe scena Filarmonicii din Piteşti.
Acesta s-a desfăşurat în două reprize,
unde protagonist a fost pianistul rus Nikolai Demidenko.
Am plecat la Bucureşti cu un autocar pus
la dispoziţie de autorităţile Consiliului Judeţean.
Adăugaţi o legendă |
Am ajuns pe un trafic infernal la 6 în
parcarea de la Cina. Aveam timp să ne învârtim prin împrejurimi împreună cu
doctorul Radu Vişinescu. Am ajuns lângă Ateneu şi vis a vis de casa de bilete
se află un magazin de delicatese careeste fabulos, Comtesse du Barry. Găseşti pathe
de fois gras, icre negre, jamon
iberico şi o varietate aiuritoare de
băuturi franţuzeşti, Chateau Petrus sau Armagnac, fabulosul rachiu franţuzesc
de struguri. Era o sticlă din 1940, care costa doar...peste 42000 lei, deci
10000 Euro, bun cadou pentru nunta lui Tăriceanu, că venii vorba!
La intrarea în sală l-am abordat pe domnul
Maşala pentru invitaţia promisă sorei mele Elena. Am obţinut biletul şi am
intrat împreună cu ea şi cu domnul Vişinescu.
Foaierul Ateneul era decorat cu afişe ale
marilor creatori, dirijori şi interpreţi români: Sivestri, Lipatti şi
alţii.
Am intrat apoi în sală şi am admirat din
nou fresca piteşteanului Costin Petrescu, una din cele mai frumoase
reuşite artistice monumentale româneşti. Când te gândeşti că fresca a fost
acoperită în perioada anilo 50 pentru că la finalul ei în stânga sunt pictaţi
marii regi ai României: Carol I şi Ferdinand cu regina Maria şi de asemenea
figura marelui om de stat Ion I. C Brătianu! Apoi pe cupolă se află numele unora din numele mari ale cultură. Am observat că dintre clasici erau numele lui Creangă şi Eminescu. Lipsesc numele altor doi clasici Caragiale şi Maiorescu! Am tras câteva imagini din frescă
şi una cu începutul romanizării dacilor.
Concertul de pe 31 octombrie a fost
complex. Acesta aniversa şi 100 de ani de la naşterea dirijorului şi
compozitorului Constantin Silvestri.
Eu cu sora mea Elena |
Aşa că acest concert a început cu trei
piese pentru orchestră de coarde de Silvestri. La pupitru s-a aflat Christian
Badea, dirijor care are o frumoasă carieră în Statele Unite. Această creaţie
are rezonanţe de muzică folclorică românească.
Cu Radu Vişinescu |
A urmat apoi Concertul nr. 1 în mi minor
pentru pian şi orchestră de
Chopin. La pian a luat loc solistul Nikolai Demidenko. A fost o surpriză
pentru mine obişnuit cu Chopin doar în compoziţii pentru pian exclusiv. Aflu că
a fost scris înainte ca Chopin să părăsească Polonia.
Domnul Demidenko este un pianis rus, elev
al marelui Başkirov şi confirmă clasa înaltă a pianiştilor ruşi dintr-o
îndelungată tradiţie marcată de Rubinstein, Rahmaninov, Richter şi mulţi alţii.
Demidenko este actualmente profesor de pian în Anglia. Interpretarea lui a fost
fără cusur cu o tehnică sigură care a entuziasmat asistenţa.
Generos, Demidenko a oferit două bisuri, o
Nocturnă de Chopin şi o compoziţie de Rahmaninov. Asta pentru că mi-a fost
dezvăluit de către vecinul din spate, Vinicius Moroianu!
După pauză Orchestra Filarmonicii George
Enescu ne-a oferit, sub bagheta maestrului Badea, Simfonia a 8-a în sol major.
Simfonia cu influenţe ale folclorului din
Boemia are teme pe care mi-a
reamintit de următoarea sa simfonie, Din
lumea nouă. A fost o interpretare la nivelul acestui ansamblu instrumental
şi a siguranţei baghetei maestrului Christian Badea.
Audiţia a fost perfectă şi acustica
Ateneului este excelentă. Ultima oară am audiat la Ateneu recitalul lui Liviu
Prunaru acompaniat de Dana
Protopopescu la pian cu piese din George Enescu. Era
în iulie 2009 cu ocazia vizitei regelui Belgiei la Bucureşti. Audiţia era
perfectă vioara Guarneri a lui Prunaru a sunat magnific. Acelaşi lucru îl pot
confirma şi acum. Asta pentru că noi la Piteşti avem o sală precară pentru
audiţiile simfonice la Filarmonica Piteşti de la Casa Sindicatelor.
Aşa că a fost un regal pentru noi
melomanii piteşteni.
Semanati ! Dar sora ta e mai simpatico...M
RăspundețiȘtergere