Ascult muzică "grea" şi merg la
concerte de pe vremea studenţiei.
După ce m-am mutat la Piteşti era mai greu cu concertele simfonice, ce mai
După ce m-am mutat la Piteşti era mai greu cu concertele simfonice, ce mai
apucam prin delegaţii la Bucureşti. Am urmărit
operă la Piteşti prin '76, fără a fi un mare amator de acest, dar acum urmăresc
spectacolele de operă italiene şi pe ale lui Mozart.
După 1989 şi mai ales în ultimii 5-6 ani a
intrat şi Piteştiul pe harta muzicii simfonice, mai ales cu inaugurarea
Filarmonicii. Aş vrea să remarc că în afara Sălii Sindicatelor, complet
inadecvată pentru muzică simfonică am audiat muzică la Sala Teatrului Davila cu
o sonoritate mult mai bună, la conacul Lipatti în condiţii foarte bune şi iată
am ascultat în această seară la Biserica Catolică Sfinţii Peru şi Paul din
Piteşti.
Experienţele mele anterioare cu muzica
ascultată în biserici s-au petrecut în Austria. Când vizitam Mânăstirea Melk se
desfăşura un festival de muzică barocă şi Capela Barocă din Dresda repeta în
catedrala Mânăstirii care avea o sonoritate dumnezeiască. La fel la Biserica
Sfântul Ştefan din Viena am audiat mesa de Crăciun în 2005, sau la Biserica
Augustinilor de la Hofburg. Iată că repet experienţa la Piteşti şi în mica
biserică catolică piteşteană cu foarte bună sonorizare vioara Stradivarius a
lui Tomescu a sunat cristalin şi angelic pe muzica lui Bach. Pot spune că mai
avem un loc adecvat de muzică în localitate!
Aş mai spune că spre diferenţă înainte de
1989 muzicienii, cel puţin la Ateneu, sau la Sala Radio nu dialogau cu
melomanii ci pus şi simplu interpretau muzica. Nu ştiu de ce acum au
devenit mai volubili, să fie faptul că în Bucureşti este crema melomanilor
români, sau pur şi simplu acest model s-a schimbat!
Pe de altă parte sunt foarte fericit că
trioul extraordinar de muzicieni tineri, violonistul Alexandru Tomescu,
pianistul Horia Mihail şi violoncelistul Răzvan Suma nu uită oraşul nostru în
turneele lor.
Scuze, am filmat la 90 de grade şi din păcate nu pot să revin la normal decât cu un player special
Alexandru Tomescu a organizat acest turneu
în 13 oraşe ale României, unul fiind şi oraşul Piteşti. Concertul integralei
sonatelor şi partitelor pentru vioară de Bach s-a cântat în 12 biserici
catolice şi una reformată ( la Cluj). Am aflat şi de ce turneul oferit de
Tomescu şi vioara Stradivarius nu poate fi cântat şi în bisericile de rit
ortodox, pentru că este cutuma că în cele ortodoxe nu este permisă muzica
instrumentală, doar diecii şi corul se pot auzi la ortodocşi, un semn clar de
anacronism dezamăgitor. Muzica extraordinară a lui Bach, Haendel, Mozart şi
Beethoven este dedicată lui Dumnezeu şi pentru încântarea credincioşilor, noi
ortodocşii fiind lipsiţi de acest ambient sonor.
Concertul oferit de Tomescu a fost deosebit, s-au cântat 6 sonate şi partite dedicate viorii de către Bach. Ele includ
preludiile, fugile, dansurile medievale care alcătuiesc o muzică divină
binecuvântată de Dumnezeu.
Biserica a fost plină, am reîntâlnit mai
toţi melomanii amatori de muzică bună şi n-au venit degeaba pentru că Alexandru
Tomescu parcă a fost electrizat de ambientul liturgic şi de muzica lui Bach cea
iubită de Domnul şi vioara lui a sunat dumnezeiesc!
Mulţumim Alexandru Tomescu şi mulţumim
Bisericii Catolice Piteşti!
http://incertitudini2008.blogspot.ro/2013/05/lectia-de-generozitate_28.html
RăspundețiȘtergere