marți, 28 mai 2013

Alexandru Tomescu şi Bach to Basics

Ascult muzică "grea" şi merg la concerte de pe vremea studenţiei. 
După ce m-am mutat la Piteşti era mai greu cu concertele simfonice, ce mai
apucam prin delegaţii la Bucureşti. Am urmărit operă la Piteşti prin '76, fără a fi un mare amator de acest, dar acum urmăresc spectacolele de operă italiene şi pe ale lui Mozart. 
După 1989 şi mai ales în ultimii 5-6 ani a intrat şi Piteştiul pe harta muzicii simfonice, mai ales cu inaugurarea Filarmonicii. Aş vrea să remarc că în afara Sălii Sindicatelor, complet inadecvată pentru muzică simfonică am audiat muzică la Sala Teatrului Davila cu o sonoritate mult mai bună, la conacul Lipatti în condiţii foarte bune şi iată am ascultat în această seară la Biserica Catolică Sfinţii Peru şi Paul din Piteşti. 
Experienţele mele anterioare cu muzica ascultată în biserici s-au petrecut în Austria. Când vizitam Mânăstirea Melk se desfăşura un festival de muzică barocă şi Capela Barocă din Dresda repeta în catedrala Mânăstirii care avea o sonoritate dumnezeiască. La fel la Biserica Sfântul Ştefan din Viena am audiat mesa de Crăciun în 2005, sau la Biserica Augustinilor de la Hofburg. Iată că repet experienţa la Piteşti şi în mica biserică catolică piteşteană cu foarte bună sonorizare vioara Stradivarius a lui Tomescu a sunat cristalin şi angelic pe muzica lui Bach. Pot spune că mai avem un loc adecvat de muzică în localitate!
Aş mai spune că spre diferenţă înainte de 1989 muzicienii, cel puţin la Ateneu, sau la Sala Radio nu dialogau cu  melomanii ci pus şi simplu interpretau muzica. Nu ştiu de ce acum au devenit mai volubili, să fie faptul că în Bucureşti este crema melomanilor români, sau pur şi simplu acest model s-a schimbat!
Pe de altă parte sunt foarte fericit că trioul extraordinar de muzicieni tineri, violonistul Alexandru Tomescu, pianistul Horia Mihail şi violoncelistul Răzvan Suma nu uită oraşul nostru în turneele lor.


Scuze, am filmat la 90 de grade şi din păcate nu pot să revin la normal decât cu un player special
Alexandru Tomescu a organizat acest turneu în 13 oraşe ale României, unul fiind şi oraşul Piteşti. Concertul integralei sonatelor şi partitelor pentru vioară de Bach s-a cântat în 12 biserici catolice şi una reformată ( la Cluj). Am aflat şi de ce turneul oferit de Tomescu şi vioara Stradivarius  nu poate fi cântat şi în bisericile de rit ortodox, pentru că este cutuma că în cele ortodoxe nu este permisă muzica instrumentală, doar diecii şi corul se pot auzi la ortodocşi, un semn clar de anacronism dezamăgitor. Muzica extraordinară a lui Bach, Haendel, Mozart şi Beethoven este dedicată lui Dumnezeu şi pentru încântarea credincioşilor, noi ortodocşii fiind lipsiţi de acest ambient sonor.
Concertul oferit de Tomescu a fost deosebit, s-au cântat 6 sonate şi partite dedicate viorii de către Bach. Ele includ preludiile, fugile, dansurile medievale care alcătuiesc o muzică divină binecuvântată de Dumnezeu.
Biserica a fost plină, am reîntâlnit mai toţi melomanii amatori de muzică bună şi n-au venit degeaba pentru că Alexandru Tomescu parcă a fost electrizat de ambientul liturgic şi de muzica lui Bach cea iubită de Domnul şi vioara lui a sunat dumnezeiesc!
Mulţumim Alexandru Tomescu şi mulţumim Bisericii Catolice Piteşti!
Pentru amatori era instalat un ecran pe peretele bisericii unde se putea urmării concertul.















Un comentariu: