vineri, 2 februarie 2018

Conu' Neagu, Neagu Djuvara

Recenta trecere la cei drepţi a longevivului Neagu Djuvara a trezit multă frământare între intelectualii de prim rang.

Am citit encomioane şi ferpare scrise de Andrei Pleşu, de Gabriel Liiceanu, cel care i-a publicat majoritatea cărţilor, de Horia Roman Patapievici.

Revista Dilema veche din această săptămână îi dedică câteva omagii.

La înmormântare a fost prezent şi Ludovic Orban, deoarece Neagu Djuvara a făcut parte din Senatul PNL.

Toţi povestesc cum l-au cunoscut pe ultimul boier din cultura română. 
Neagu Djuvara a fost singurul intelectual important din exil care a decis să revină în patrie după 1990 şi la o vârstă impozantă, 73 de ani. De o inteligenţă vie a fost cooptat în corpul profesoral al Universităţii Bucureşti, la Istorie, el având o teză la Paris cu Raymond Aron, marele intelectual francez liberal, într-o lume de stângişti şi amici ai URSS. Adrian Cioroianu şi-a amintit cât de exigent era că i-a umplut de 7 şi 8!

A scris cărţi interesante şi a făcut evaluări controversate. Ideea lui că Toctomer - Tihomir, tatăl lui Basarab Întemeietorul era cuman a trezit un val de reproşuri naţionaliste. de fapt nu-i niciun secret că marile state ale Europei unt creaţia unor alogeni. Franţa a fost înfiinţată de germanii franci, Anglia de normandul William The Conqueror, Rusia de vikingii varegi, cei care au dat şi numele Rus.

Primii Basarabi au fost catolici, dar boierii slavi i-au silit să treacă la ortodoxie şi la folosirea medio-bulgarei în biserică.
De abia în veacul al XVI-lea s-au autohtonizat ca şerbii lor rumâni şi au adoptat româna vernaculară. Că ea este lingua franca prin toate părţile româneşti o dovedeşte Scrisoarea lui Neacşu din Câmpulung, care este adresată în româneşte unui burger sas al Braşovului, Hanăş Beckner. Uite că acesta are acum un urmaş în Klaus Iohannis!

Cartea de departe cea mai cuceritoare este Românii între Orient şi Occident. Djuvara vorbeşte despre începuturile modernizării în Principate între secolele XVIII şi XIX.
Şi aşa am aflat că particula …escu şi …eanu sunt de fapt sunt sufixe boiereşti, vezi de exemplu cronica lui Radu Popescu din secolul XVII.
Românii nu au primit nume de abia în secolul XIX. Eu am făcut o cercetare la cimitirul eroilor din Marele Război din Piteşti. Soldaţi au nume şi prenume ca numele, Gheorghe Andrei, de exemplu. Dar când vorbim de subofiţeri şi ofiţeri deja ei sunt Popescu, Georgescu, etc. Fenomenul de gentrificare a numelor româneşti s-a petrecut la sfârşitul secolului XIX, când toţi târgoveţii şi-au luat nume de familie ca boierii, cu terminaţia ...escu în special.  Exemplul cel mai izbitor este al marelui om de stat Take Ionescu, fiul negustorului ploieştean Ghiţă Ion!
Un alt exemplu este cum a apărut cuvântul protipendadă, derivat din grecescul cinci, ei erau cei cinci mari demnitari ai Principatului Moldovei. 
Şi exemplele sunt destule. 

Neagu Djuvara a scris multe cărţi cu mare succes de librărie. Era iubit pentru comportamentul său de gentleman, de boier, elegant îmbrăcat, un causeur strălucit care făcea farmecul emisiunilor televizate unde era invitat.

Cred că am cumpărat toate cărţile lui Neagu Djuvara, singura mea frustrare este că nu am autograful autorului pe ele. L-am întâlnit o singură dată faţă în faţă la Congresul PNL din 2001.

Dar am un avantaj faţă de cei intelectualii care i-au închinat aduceri aminte. Eu la-m cunoscut radiofonic înainte de ei.
Prin 1988 Neagu Djuvara a început o serie de emisiuni de istorie recentă la BBC. Pentru că descoperisem că Mihai V., bunul meu prieten, alegând libertatea în 1985, ajunsese speaker la BBC şi m-a făcut un ascultător constant al acestui post. Ascultam lunea seara emisiunea culturală excelentă realizată de Ana Maria Bota. Apropo', această doamnă este purtătorul de cuvânt al NATO la Bruxelles sub numele real.
Şi Neagu Djuvara realiza aceste crochiuri istorice. Neagu Djuvara m-a atras instantaneu pentru stilul oral şi cuceritor. Neagu Djuvara a avut curajul să recunoască atracţia pentru fenomenul legionar. Dar asta se întâmpla pe la mijlocul anilor 30 şi acum sunt trecuţi mulţi ani, vreo 90 şi astea sunt de acum istorie.

Djuvara a fost un martor implicat al istoriei României. El a părăsit ţara exact pe 23 august 1944 când Regele Mihai dădea lovitura de stat acaparată ulterior de comunişti. Era diplomat trimis la Stockholm ca să continue negocierile cu sovieticii.
Nu a mai fost nevoie, nu s-a mai întors în România la sfatul mamei sale. 

Fratele lui Răzvan a fost medic trimis la Costeşti, Argeş, unde prietenul meu Radu Vişinescu, originar din această localitate l-a cunoscut, inclusiv pe mama celor  doi, boieroaică dintre Grădişteni, boieri despre care, ulterior Djuvara va scrie Saga Grădiştenilor, coborâtori din Toctomerius - Toctomer - Tihomir, tatăl lui Basarab Întemeietorul.

Neagu Djuvara a avut o viaţă aventuroasă de James Bond, a lucrat pentru serviciile secrete occidentale şi a trimis paraşutaţi în România trădaţi de Philby şi alţi ticăloşi. 
A stat în Africa în Republica Niger ca diplomat, pus să formeze diplomaţia acelei ţări mai mult de 20 de ani. A revenit în Franţa şi-a dat doctoratul în istorie şi a scris cărţi de mare valoare care se pot compara cu ale lui Toynbee. 

Dar cel mai important, a fost un mare patriot român!
Revenit în România nu a mai recunoscut ţara şi pe români. Erau mai graşi, alimentaţia tâmpită şi lipsa efortului fizic a dus la asta, nu mai erau mulţi ..escu, emigraseră între timp spune Djuvara, elita românească a dispărut. 


Tot ce a întreprins Neagu Djuvara între 1990 şi acum 20018 a fost să retrezească în noi curajul de a ne privi în faţă, de a redeveni o naţiune mândră şi conştientă de misiunea sa europeană şi creştină!








Un comentariu:

  1. Spre rusinea mea nu am citit nimic scris de el, am vazut doar multe video-uri cu el si ma amuza grozav, mai ales ca semana extraordinar cu bunica mea, macedoneanca dupa tata. Aveam impresia ca era din familie...Imi propun sa citesc macar una din cartile lui, acum ca voi iesi, in sfarsit la pensie, la 1 iunie, la 66 de ani si jumatate...Multumesc pentru prezentarea de pe blog...si tatal meu este un longeviv, are 96 de ani impliniti in august trecut si ma doare cand ma gandesc cat de vivace si verde era bietul Djuvara cand a venit si ce greu se mai concentra spre sfarsit...ce face viata din noi...Sper, totusi, ca tatal meu sa ajung si el la 100 de ani...Sunt mandra de el...e basarabean si datorita acestui fapt eu sunt mai implicata sufleteste de cate ori se vorbeste pe teme patriotice...la noi in familie s-a suferit foarte mult din cauza rusilor...
    Revenind la subiect, pot spune ca l-am iubit pe Neagu Djuvara si sper ca nu va fi uitat...Dar cine stie ce ne rezerva viitorul... la noi nimeni nu a scapat neterfelit in noroi...

    RăspundețiȘtergere