Andrzej Wajda este
probabil cel mai important regizor din Polonia şi posibil şi din Răsăritul
Europei.
Am văzut câteva din
filmele sale, Cenuşă şi
Diamant fiind una din
capodoperele sale, cu Zbigniew Cybulski, actor fetiş al regizorului, dispărut
mult prea devreme.
Aşa că am văzut
aseară ultimul său film. Mă gândeam că va fi un film dificil, dar a fost
dimpotrivă o dramă extrem de tristă, dar de urmărit ca un film thriller.
Pentru că acest de
acţiune tensionată este ultima parte a celui mai important pictor polonez
interbelic Wladislaw Strzeminski, fondator al curentului modernist al artei
polonez şi important teoretician de artă.
Este perioada
instaurării regimului comunist în Polonia şi concepţiile acestui pictor
interpretat convingător de actorul Boguslaw Linda intră în coliziune cu
realismul socialist.
Strzeminski era un
mare mutilat din Primul Război Mondial lipsindu-i mâna stângă şi un picior,
lucru care nu-l împiedică să devină un mare pictor, lucrând cu marii pictori
ruşi ai începutului de secol Malevich, Chagall. Strzeminski se născuse la Minsk
în 1893 şi făcuse studii în Rusia, Polonia fiind incorporată în Imperiul
Ţarist. Când un miliţian îl apostrofează că este cetăţean sovietic după locul
naşterii, el replică că este cetăţean polonez.
Fiind profesor la Academia
de Artă (Stuka în poloneză) din Lodz fondase şi primul Muzeu de Artă Modernă
din Polonia şi era cel mai audiat profesor al acestei academii. El este demis
din funcţii pentru că nu se conformează cu realismul socialist. Astfel este
scos din toate funcţiile şi lăsat să moară de foame.
Singura lumină este
fiica sa Nika, care este fiica unei importante sculptoriţe poloneze interbelice
Katarzyna Kobro. Fiica este crescută şi la orfelinat pentru că mama ei bolnavă
se stinge la sfârşitul anilor 40. Nika este extrem de confuză, a fost botezată
de mamă ortodox şi de tată catolic. Nika a fost o la maturitate conservatoarea
memoriei părinţilor săi.
Şcoala îi împuiază
capul cu propagandă bolşevică, este mândră că este pionieră şi că va duce
steagul la manifestaţia de 1 Mai. M-a amuzat cum a luat nota 10 la Limba
Poloneză la traducere, de fapt ea zice 5, sistemul impus de bolşevici în tot
Estul comunist, pe care l-am prins şi eu în clasa I-a în 1956!
Represiunea este
organizată de securitate care îl pedepseşte pentru opinii dar îl şi momeşte ca
să colaboreze lovindu-se de refuzul ferm al artistului.
Militanţi imbecili şi
îndoctrinaţi ghidaţi de securitate distrug expoziţia de artă organizată de YMCA
din Polonia (ciudat cum a supravieţuit la începuturile comunismului?).
Singura pată
luminoasă în viaţa chinuită a artistului este dată de dragostea cu care este
înconjurat de către studenţii săi, una dintre ele îndrăgostindu-se la
propriu de artist.
Este un film trist,
foarte trist despre condiţia artistului în societatea comunizată cu forţa de
cizma bolşevică, avertisment pentru cei care au uitat şi mai îşi aduc aminte cu
nostalgie de copilărie şi tinereţe în acel sistem opresiv pe care nu-l simţeai
cu adevărat din cauza vârstei.
Un film pe care trebuie saol vad si eu! Am vazut pana acum Cenusa si Diamant, Canalul, Katin, filme foarte bune! Multumesc pentru informatie!
RăspundețiȘtergereExtraordinara remarca, da, cata lume nu a perceput injustitia crunta a ingradirilor comuniste din cauza varstei tinere !!! Tot asa si acum cata lume nu percepe cu adevarat diluarea valorilor acestei tari doar pentru ca au aparut false libertati, dintre care cea mai la indemana este sa-ti iei lumea in cap si sa uiti de Romania...incet incet vor ramane in tara numai mancatori de seminte care se vor uita la canale TV pline de manele si de stiri fara sare si piper amestecate cu manipulari ordinare pentru o populatie anesteziata si abrutizata...
RăspundețiȘtergereCat de adevarat!!
Ștergere