sâmbătă, 19 septembrie 2015

A patrusprezecea zi Enescu

Astă seară 19 septembrie la Cinema Trivale am avut oportunitatea să vizionăm şi audiem orchestra considerată de revista Gramophone ca fiind cea mai bună din lume. Este vorba de Royal Concertgebow Orchestra Amsterdam condusă de letonul Andris Nelsons.
Royal Concertgebow Amsterdam
În deschidere au vorbit Ministrul de Externe Aurescu şi Ministrul de Externe al Olandei Bert Kounders.
 
Andris Nelsons
Era amintit ca membru de bază al orchestrei Liviu Prunaru care este concert maestru. Acesta însă lipsea!
Prima piesă interpretată de Concertgebow a fost Concertul pentru vioară şi orchestră Sz 36 BB 48a de Bartok având ca solistă pe Janine Jansen. Este o compoziţie de început de secol XX cu elemente moderne ale muzicii,. Interpretarea norvegienei Janine Jansen a fost foarte bună pentru carea primit aplauze furtunoase. Ne-a oferit un bis o compoziţie scurtissimă Lacrimi de Grieg interpretată cu prim violoncelistul orchestrei.
Janine Jansen
În pauză an intrat în altă sală de cinema care dădea trailere de filme. A început filmul în 3D şi am vrut să ies uşile erau închise şi m-a apucat teama. Căutam altă uşă dar nu era! Până la urmă am reuşit să împing uşile şi să ies. Cam ciudat sistem cu uşi greu de deschis, dacă omul simte nevoi irepresibile? Am aflat de la amicul Vişinescu şi bomba Campionatului Mondial de Rugby, Africa de Sud, fostă campioană mondială a fost învinsă de Japonia!
Liviu Prunaru
În partea a doua a concertului am audiat Simfonia nr. 7  în do major, op.60 Leningrad de Şostakovici. (Cred că este excesivă folosirea grafiei englezeşti pentru numele slave, le scriem fonetic în limba română!). Cred că este una din cele mai complexe lucrări muzicale pe care le-am audiat şi foarte lungă, ţine 85 de minute! Este o muzică în care am auzit marşul invaziei naziste şi apoi melancolia suferinţelor umane. Am înţeles că iniţial era dedicată lui Lenin ca apoi să o dedice eroicului oraş care a stat sub asediul nazist timp de vreo 900 de zile. Muzica este înălţătoare, frisonantă, melancolică.
Orchestra Concertgebouw condusă de Andris Nelons a reuşit o interpretare de excepţie. 
La revenirea orchestrei l-am remarcat pe Liviu Prunaru în calitate de concert maestru! Probabil prima piesă fiind un concert cu o solistă la vioară a preferat să cedeze acest loc colegului, şi el având preocupări solistice? Mai remarc aranjamentul orchestrei pe configuraţia americană cu violoncelele şi contrabaşii în dreapta.

 A fost o seară deosebită!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu