marți, 1 septembrie 2015

A doua seară de Festival Enescu

În această seară melomanii piteşteni care visează la mari orchestre şi dirijori celebri au avut ocazia să-l vadă în direct pe faimosul dirijor Zubin Mehta conducând Orchestra Filarmonică A Israelului. N-au profitat! Nimeni cu umila mea excepţie. Am stat singur în sala cinematografului Trivale urmărind concertul retransmis live în condiţii perfecte.
 
Zubin Mehta
De indianul Zubin Mehta se leagă o amintire din adolescenţă şi am verificat asta pe internet. El spune că este cel mai vechi invitaţi ai Festivalului Enescu, din 1964. Mi-a rămas în amintire un jurnal de actualităţi care se dădea înainte de film, probabil din 1964 cu Mehta dirijând cu Filarmonica George Enescu Simfonia a V-a de Beethoven şi era atât de transpus că plângea dirijând!
Mehta are probleme cu o operaţie la picior şi a dirijat şezând pe un scaun.

Aşa că pentru mine Mehta este un interes vechi. Programul pe care l-a propus a fost dificil. 

Prima piesă din concert a fost Simfonia de cameră nr-1 în mi minor, op.9 de Arnold Schonberg. este scrisă în 1906 cu premieră în 1907 şi subiect al Skandalconzert în 1913 unde  a fost huiduit el şi Alban Berg. Este o piesă pentru doar 12 instrumente, cu accente expresioniste. Sincer să fie nu se deosebea de repetiţiile orchestrei pentru partea a doua a concertului.
Orchestra
A urmat simfonia A VIII-a de Bruckner. Este o piesă muzicală lungă în 4 părţi, foarte lungă ţinând 80 de minute. A fost dedicată lui Franz Joseph şi este o piesă care face parte din simfonismul vienez deschis de Beethoven şi continuat de Brahms care i-a fost contemporan. Are momente lente dar şi momente rapide şi impresionante. Orchestra a folosit foarte multe instrumente de exemplu două feluri de corni francezi. Aranjamentul orchestrei a fost cea germană cu viorile de-a dreapta şi stânga dirijorului şi la mijloc cu violoncele. Interpretarea a fost fără cusur fiind îndelung aplaudată. 


Am plecat totuşi repede să nu mă închidă în sală vreo femeie de serviciu!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu