Am terminat tocmai
acum câteva momente de recitit Delirul.
Îl citisem pe nerăsuflate în 1975,când a apărut. A fost într-adevăr un mare
succes de librărie.
Ce cred astăzi de
spre acest roman.
Că este un roman
ratat!
Opiniile mele se
apropie cel mai mult de ale Monicăi Lovinescu, prezentate la Europa Liberă după apariţia romanului.
Cartea este ratată în
primul rând de inflaţia de personaje parazite reprezentate de comuniştii care
roiesc prin roman. Justificarea acestor personaje, inclusiv al tânărului ce
putea fi Ceauşescu este ca să treacă de furcile caudine ale cenzurii
ideologice.
Romanul este scris
sub obsesia autorului pentru o variantă autohtonă de Război şi Pace tolstoian.
De altfel acest lucru
îl mărturiseşte chiar autorul într-un interviu.
Marin Preda este
maestru în zugrăvirea autentică a personajelor ţărăneşti mutate la oraş.
Paul Ştefan al lui
Parizianu, care este un alter ego al
autorului în acest roman este printre cele mai autentice personaje prediste. La
fel de autentici şi fraţii Moromete
fugiţi la Bucureşti, Achim, Paraschiv şi Nilă. Apropo’ am identificat blocul
Algiu, unde era portar Nilă! Este blocul de pe colţ vis-a-vis de blocul Scala,
de pe cealaltă parte a bulevardului.
Evenimentul central
al romanului este guvernarea legionară şi reprimarea rebeliunii acesteia în
20-23 ianuarie 1941. Autorul a detestat terorismul introdus de legionari şi
aprobă în totalitate acţiunea generalului Antonescu de reprimare a uneia din
cele mai nocive mişcări politice apărute în perioada interbelică.
Mi s-au părut
interesante portretele celor trei dictatori a lui Antonescu, a lui Hitler, iar
de departe cel mai reuşit portret este al lui Stalin, care a putut fi publicat abia
în ediţiile postdecembriste.
Cea mai reuşită parte
a romanului este cea a scenelor de război la care este martor corespondentul
Paul Ştefan. Descrierea scenelor bătăliilor poartă amprenta influenţei
stendhaliene din Mânăstirea din Parma.
Cred că acolo este
cea mai bună parte a romanului.
Povestea de dragoste
a lui Paul Ştefan cu Luchi mi se pare cam inautentică şi nu este reuşită. Mult
mai autentică, izvorâtă direct din experienţa autorului este povestea de
dragoste cu Ileana din satul lui Parizianu. Izbucnirea doctorului Spurcaciu
este un fel de răzbunare a ţăranului Preda faţă de pretenţiile nefondate şi
condescendente ale bucureştenilor faţă de provinciali. Am resimţit-o şi eu în
studenţie, chiar dacă orăşean şi dintr-un oraş cu nimic mai prejos intelectual
decât Bucureştiul. Superioritatea bucureşteană este doar în descurcăleala în
marele oraş.
Excelente sunt
descrierile celor două nunţi, cea mitocănească a lui Paraschiv, cu toate ingredientele
ei inclusiv prestaţia lăutarului ţigan şi apoi cea boierească la care este invitat
Paul Ştefan de către iubita Luchi, colegă cu mireasa princiară.
Chiar dacă ratat, Delirul este probabil cel mai reuşit
roman istoric postbelic românesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu