De Ion Petru Culianu am auzit la Europa
Liberă.
Era un tânăr, de vârsta mea, plecat la o
bursă în Italia şi rămas acolo. Pentru doamna Monica Lovinescu era
întruchiparea succesului. A făcut studii strălucite în Italia, a profesat prin
Olanda, ca să ajungă, finalmente, la Chicago ca asistent al lui Mircea Eliade.
Recunosc că-l pizmuiam ca pe un congener care făcuse carieră în străinătate!
Părerea mea excelentă mi-a dezumflat-o şi mi-a
trezit o anume mefienţă relatarea vărului unui amic ploieştean, ofiţer de
marină. Acesta a rămas în Canada în vremea comunismului, era interesat de
filosofie şi istoria religiilor şi a încercat să ajungă la Eliade. Acesta era
în perioada finală a vieţii şi omul pe care l-a contactat a fost Culianu. Culianu l-a tratat pe amatorul de
filosofie în stilul scârbos şi nesimţit pe care mulţi români ajunşi pe afară
îşi tratau conaţionalii văzând în ei nişte inamici.
Să fii fost securitatea de vină sau pur şi simplu obiceiul românesc cu să moară capra vecinului?
Recunosc că şi eu încercând să contactez pe un fost român, într-o deplasare tot în America, pe care-l cunoşteam foarte vag din studenţie, fiind bun amic şi fost coleg de facultate cu un alt coleg de de al meu de serviciu şi amic, am avut parte de un tratament cvasi-asemănător. Era după 1989 când România era liberă şi mie nici nu-mi trecea prin cap să caut vreo sinecură pe acolo.
Eram extrem de ofticat să văd cât de solidari erau de exemplu indienii care se trăgeau unii pe alţii într-un anume loc, prin ţări străine.
Să fii fost securitatea de vină sau pur şi simplu obiceiul românesc cu să moară capra vecinului?
Recunosc că şi eu încercând să contactez pe un fost român, într-o deplasare tot în America, pe care-l cunoşteam foarte vag din studenţie, fiind bun amic şi fost coleg de facultate cu un alt coleg de de al meu de serviciu şi amic, am avut parte de un tratament cvasi-asemănător. Era după 1989 când România era liberă şi mie nici nu-mi trecea prin cap să caut vreo sinecură pe acolo.
Eram extrem de ofticat să văd cât de solidari erau de exemplu indienii care se trăgeau unii pe alţii într-un anume loc, prin ţări străine.
Chestia care m-a pus cel mai tare pe
gânduri a fost atunci când Culianu a
declarat o nemaiauzită gugumănie într-un interviu dat doamnei Gabriela
Adameşteanu. El spunea foarte superior că în România comunistă nu s-a
făcut nimic valabil din punct de vedere cultural!
Moartea lui, rămasă până azi neelucidată
i-a creat o aureolă de dizident, nedovedită anterior prin nimic.
Rudele din România i-au publicat
opera în româneşte. Era ocupat în special de ezoteric, de misticism.
Horia Roman Patapievici i-a dedicat un
volum intitulat: Ultimul
Culianu.
De ce scriu aceste lucruri? Pentru că
simultan au apărut două cronici dedicate ultimului său volum apărut în
româneşte Iter in silvis.
Una publicată în Observator
cultural este plină de
preţiozităţi care prea nu spun nimic.
Mult mai tranşantă este cronica lui Sorin
Lavric din România Literară. Este poartă titlul Concupiscenţa cunoaşterii. De
obicei citesc cu interes cronicile lui Lavric, are un gust sigur în care mă
încred şi a scris o carte dedicată lui Noica şi perioadei sale legionare foarte
bine primită, dar şi contestată de unii care o acuză, că ar fi prea amabil şi
părtinitor cu trecutul Gărzii de Fier.
Lavric spune de spre carte că este o
adunătură nedigerată de amănunte privind chestiuni ezoterice medievale nesemnificative.
Dincolo de această abundenţă Lavric spune că stilul lui Culianu era scorţos şi
cam neliterar.
Şi eu, având în vedere acestea cred că
acest literat a cam fost supraevaluat.
Din motivul enunţat mai sus nici nu l-am
citit, în plus ezotericul, rozi-crucianismul, masoneria sunt subiecte care mă
interesează colateral şi mai ales din punct de vedere istoric.
Culianu a fost un om foarte cult, supradotat, inteligent, multilateral. Dar în același timp:
RăspundețiȘtergere- dacă nu trădător al țării, trădător al familiei, logodnicei, al familiei care l-a găzduit în Belgia.
- accept curvarii dar ăsta a fost chiar nesimțit.
- textele lui, foarte serioase ca documentare și bibliografie se referă într-adevăr la vrăji, șamanism. aiureli religioase din vechea Persie, spiritism și alte subiecte greu digerabile în sec. XXI etc.
Mă întreb dacă nu cumva contactul lui cu grupuscule nord-americane dubioase, eventual cu drogați, sataniști, conspiraționiști etc. nu l-au dus la o moarte timpurie. Păcat de el.