joi, 3 noiembrie 2022

Muzici și faze de Ovidiu Verdeș


De această carte, Muzici și faze am auzit prin reviste culturale. Am reușit să să o citesc acum, când, din păcate autorul Ovidiu Verdeș nu mai este. Verdeș era universitar și a scris doar acest roman, premiat la apariția în 2000, în rest studii de literatură. Pentru unii scriitori din promoția 2000 este o carte cult. 

Am reușit să o descarc sub formă pdf de pe internet, cu o redactare cam proastă, dar citibilă pe tabletă. Am citit-o sub formă pdf, mai dificil, conversia e-pub nu a reușit!

Cum aș caracteriza cartea? Romanul adolescentului grăbit. 

Cum și cucerit cititorii? În primul rând prin limbajul ușor argotic și familiar despre avatarurile unui adolescent de 15 ani în anul de grație 1978, în România. Încă nu începuse perioada câinoasă a anilor 80. Și eu făcând o deplasare în 1977 în URSS nu îmi imaginam că în România n-o să mai găsești nimic la alimentară, cum era la sovietici.

Tânărul Tinuț este elev în clasa a 9-a și are două pasiuni: muzica rock și fumatul. Dar vârsta își cere drepturile, Tinuț s-a amorezat (apud ta-su!) de colega Hari. Tinuț provine dintr-o familie bine situată, ambii părinți sunt medici și Tinuț primește cadou un magnetofon Maiak, sculă bună pentru acele vremuri. Tinuț locuiește într-o zonă pe care o știu, blocurile de lângă Academia Militară, blocuri probabil construite de sovietici în anii 50, unde locuiesc mulți militari, securiști.  

Tinuț are prieteni pe Mimi, elev în clasa a12-a și pe Luci, un fraier la un liceu industrial. Toți sunt mari amatori de rock, merg la alt vecin, Bodi, un tip de 23 de ani, care este chitarist la o trupă și posesorul a unui alt magnetofon Maiak, cu care și-a tras benzi cu muzică foarte bună din acea vreme: discurile Led Zeppelin, The  Other Side of the Moon a lui Pink Floyd, King Crimson, etc. Bodi tot dă la arhitectură și nu intră și desenează și pictează. Toți aleargă să găsească discurile cu muzica originală, copiile bulgărești sau indiene sunt câh! Această pasiune pentru muzică am avut-o și eu, dar fără să am scule. Băieții își fac de lucru la o cofetărie cu terasă la Parașută unde dau de derbedeii din cartier, Oase, hoț de buzunare, Canzone, un bătăuș, de gagicile lui Bodi, care se pare că e și mare crai.

Și fazele din titlul romanului apar din întâmplările de la școală, din aventurile de fumător de kentane și mai ales din făcutul de rost de muzică. 

Finalul romanului, mai neconvingător are tentativele erotice ale lui Tinuț și a lui Hari, dar fără să ajungă buric pe buric, cum îi oferă o babă protejata cam de vârsta lui. Tinuț își propune să-și piardă virginitatea totuși cu o fufă de a lui Bodi. Romanul are umor, se citește cu plăcere, și aduce aminte tuturor o perioadă a fericită când ai o grămadă de planuri, pe care nu le realizezi, când ajungi la maturitate. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu