marți, 24 septembrie 2019

Filmele lui Lino Ventura


Sătul de mizeriile pe care le văd făcute de cineaștii de azi am căutat niște filme vechi având în rol principal pe Lino Ventura.


Cine a fost Lino Ventura? A fost un actor francez de origine italiană. După ce practică mai multe meserii devine actor. A fost foarte iubit de spectatori pentru rolurile sale. Avea o față de om dur, care ascundea un suflet de aur. A murit relativ tânăr la 68 de ani de un atac de cord. 
 
Am văzut cinci filme cu el.  Două au fost filmate alb negru și trei color.
În primul alb negru Classe tous risques - Marele risc are rolul unui gangster.

Un taxi pentru Tobruk este unul din cele mai bune filme de război pe care le-am văzut și-l revăd după vreo 45 de ani. Patru francezi dintr-un kommando conduși de caporalul Doudou (Ventura) atacă depozitele din Tobruk ale Afrika Korps. Mașina le este distrusă și reușesc să captureze o mașină de teren germană și pe căpitanul von Stegel (Hardy Kruger). Este un film despre absurditatea războiului. Cei cinci reușesc după aventuri, inclusiv oprirea pentru realimentare într-o bază germană, să ajungă la El Amein la 700 de km de Tobruk. Aici un tanchist vede mașina nemțească și pe von Stegel și distrug mașina și îi ucid pe ceilalți trei camarazi francezi și pe căpitan.

Am mai văzut și 2 filme în care Ventura jpoacă rolul unui comisar de poliție care-și vede periclitată cariera de către politicieni veroși sau avocați celebri. 

Sunt filmele Adieu poulet - Adio amice și Dernier domicile connue. În cest film sunt criticate autoritățile polițienești care nu-și protejează martorii. Filmul se termină cu un text din Eminescu. L-am văzut pe ecrane perin anii 70, dar nu mi-l mai aminteam.

În fine am văzut și un film enigmatic, Un papillon sour epaule. Se petrece la Barcelona în 1978, Ventura, căpitan de vapor trece prin niște situașii ciudate, fiind confundat de niște gangsteri, spioni? MI-a amintit de gara din Barcelona, care între timp a fost modernizată.

Toate filmele au în comun că se termină prost! Nu este un film american cu happy end, unde ticăloșii sunt pedepsiți.
Dara în toate filmele constați jocul impecabil, fără cusur al marelui actor Lino Ventura. 

Dacă aveți poftă de filme bune vă invit să vedeți filmele anilor 60-70. 




Un comentariu:

  1. Am vazut recent Dernier domicile connue pe Netflix, iar citatul final din Eminescu m-a dat pe spate efectiv! Ciudat/onorant mi s-a parut faptul ca au scris simplu Eminescu, nu tu explicatii de genul poet roman etc etc, ca si cum francezi invata la scoala Eminescu. Altfel Marlene Jobert superba!

    RăspundețiȘtergere