miercuri, 23 mai 2018

Lansarea cărţii "partida de vînătoare" de Stelian Tănase la Piteşti

Denisa Popescu, Doru Mareş, Jill Harris, Stelian Tănase şi Octavian Sachelarie
Ieri marţi, 22 mai la Biblioteca Judeţeană Dinicu Golescu l/am avut din nou oaspete pe scriitorul şi analistul politic Stelian Tănase. 
Denisa Popescu
Cu Stelian Tănase mă cunosc de pe al începutul anilor 90 de la Partidul Alianţei Civice, de pe vremea când era un frenetic jurnalist şi militant politic. I-am urmărit cu mare plăcere emisiunile sale de la televizor, i-am citit cărţile sale de investigaţii în arhive care se pot constitui în "Procesul Comunismului", în special cartea Anatomia unei mistificări despre Procesul Noica Pillat, în care Alexandru Paleologu era unul din actorii importanţi.
Aş mai cita şi "Clienţii lu’ Tanti Varvara" despre istoria adevărată a comunismului românesc interbelic. 
Jill Harris
Ştiam că înainte de 1990 Stelian Tănase voia să debuteze ca romancier, era din generaţia optzecistă, dar nu i se publicau romanele, care au apărut abia după 1990.
Doru Mareş
Iată că însă de ceva timp Stelian Tănase exersează din nou romanul şi într-un interval scurt  de nici 4 luni şi-a lansat două romane, aici la noi la Piteşti. 
Stelian Tănase a fost invitatul directorului Sachelarie. Oficiile de moderator le-a exercitat poeta Denisa Popescu, care a făcut o scurtă prezentare romanului. 

Stelian Tănase a venit în acest turneu de prezentare a noii sale cărţi însoţit ca de obicei de doamna Elena Vijulie, de traducătoarea sa americană Jill Harris şi de criticul teatral Doru Mareş.

Şi invitaţii lui Tănase, Doru Mareş şi Jill Harris, cât şi directorul Sachelarie au făcut la rândul lor prezentarea romanului lui Stelian Tănase.  
Ca apoi Stelian Tănase să vorbească el însuşi despre carte.

Am înţeles din aceste prezentări că este vorba despre un roman care îmbină mai multe teme este un roman de dragoste, dar şi un roman thriller cu trimiteri politice, o tentativă de lovitură de stat militară!  
Este un roman al realităţii româneşti contemporane, a capitalismului care s-a reinstaurat aici la Porţile Orientului. 

Scriitorul foloseşte tehnicile postmoderne de scriere, folosind reflectarea realităţii ăn oglinzi paralele, mise en abyme, cum definea Andre Gide.

Într-un comentariu pe care l-am făcut despre romanul românesc, am spus că sunt un cititor al romanelor româneşti  de la sfârşitul anilor 60 până la Revoluţie, cu marile succese de librărie ale lui Petru Popescu, Nicolae Breban, Marin Preda sau Augustin Buzura. După 90 romanul românesc a decăzut fiind înlocuit de jurnalism.

Stelian Tănase a spus că romanele obsedantului deceniu sunt revolute şi nu mai prezintă interes, dar eu rămân la opinia că un roman ca Moromeţii lui Preda rămâne în literatura română,


Dacă i-am citit cărţile de istorie recentă, o să caut acum să-i citesc şi romanele lui Stelian Tănase.



Un comentariu:

  1. As fi curioasa care e adevaratul motiv pentru care Stelian Tanase nu s-a implicat in ultimii ani in activitati de critica politica, de parca si-a dat seama ca nu merita...Poate ca scriind carti cu sanse mai mari sa fie citite se asigura ca va transmite idei importante ce vor avea un impact mai mare decat venind la talk show-uri la televizor unde s'ar expune barfei desantate si si-ar face si dusmani...Totusi, cu parere de rau, nu sunt de acord cu acesti intelectuali care au dat bir cu fugitii...Uite unde am ajuns.N-am auzit un singur intelectual de marca protestand cu curaj. Sunt toti oportunisti si elitisti, lasi si mici ca anvergura ideatica...

    RăspundețiȘtergere