Impresia puternică a
primului volum din Moromeţii, m-a făcut să resping cel de-al doilea volum,
care referea perioada de după război a poveştii Moromeţilor. Aveam şi o falsă
memorie, îmi amintesc că citisem pagini din acest volum într-un număr de
prin 1967-68 al Vieţii Româneşti.
Ideea este că fiindcă
acţiunea celui de-al doilea volum al Moromeţilor se petrece în vremea
comunismului face din el un roman fals. Exista în mine şi prejudecata şcolară a
nuvelei Desfăşurarea,
scriere falsă şi conformistă cu realismul socialist.
Am avut şi parte de
astfel de comentarii la primul volum, tot izvorâte din aceleaşi prejudecăţi.
Am citit cu aceeaşi
plăcere şi interes şi acest volum.
Marin Preda păstrează
marile sale calităţi de prozator şi este o volumul continuării logice a vieţii
ţărăneşti de la Dunăre în anii comunismului.
Mi-a plăcut în mod
deosebit şi descrierea primei zile de seceriş, la sfârşit de iunie, unde Marin
Preda este şi un deosebit descriptiv al naturii, cum se face ziuă cum se
trezeşte câmpia.
Romanul în acest
volum este epopeea prin care ţăranului român în vremurile comunismului. Preda
demonstrează că acest nou regim departe de a face dreptate are doar un scop
ideologic, să distrugă pe ţăran, care este un mic proprietar şi astfel un
duşman neîmpăcat al comunismului.
Romanul focalizează
evenimentele din preajma anului 1950-51.
Tânărul Nicolae
Moromete pe care tatăl l-a oprit să termine şcoala normală devine comunist,
atras de notarul care apare după 1945 în sat. Nicolae face şcoala de partid şi
devine activist. Decizia lui Nicolae este şi un act de revoltă împotriva
tatălui său, rămas în paradigma ţăranului tradiţional, conservator, dar care
păstrează libertatea gândirii. Se confirmă din nou atitudinea sa socratică,
contemplativă a evenimentelor.
Nicolae este trimis
în misiune în satul natal chiar la declanşarea secerişului pentru a asigura
luarea cotelor din recoltă impuse ţăranilor.
Între tată şi fiu
începe o dispută ideologică. Ilie, tatăl este un liberal, nu numai în opţiuni
politice, dar şi în atitudinea faţă de lume, iar fiul îndoctrinat spune că s-a
terminat cu proprietatea şi că în viitor toţi vor fi împreună la colhoz!
Moromete nu mai poate înţelege de ce nu mai poate să-şi valorifice recolta de
cereale la munte şi la baltă, pentru că regimul comunist i-a interzis asta.
Sunt două momente de
climax în roman, revolta ţăranilor când autorităţile le impun cotele din
recolta de grâu şi şedinţa de partid în care Bilă, cel care a declanşat revolta
este exclus. Este foarte interesant acest moment la şedinţei de partid, pentru
că lămureşte şi rezolvă multe din problemele satului. Biroul era condus de
oameni intraţi în partid la indicaţia lui Aristide, fostul primar şi mare
chiabur care dispăruse din sat, la fel ca Bălosu celălalt mare proprietar
agricol al satului, în scopul de a bloca formarea colectivei!
Puterea este luată de
un tânăr plin de frustrări, era văr cu alţi chiaburi, cu care avusese conflicte
violente şi Vasile al Moaşii nu urmăreşte decât răzbunarea.
O echipă trimisă de
partid începe să rezolve problema cotelor şi unul din cei care trebuiau să
predea este descoperit că are încărcătoare de pistol automat. Fuge şi se îneacă
în râul umflat de ploi. De acest incident este învinovăţit Nicolae Moromete şi
este pe cale să fie exclus din PMR. Apelează la fostul notar, ajuns în Comitetul
Central, care-l sfătuieşte să plece, să dispară, să se angajeze la Mogoşoaia la
seră, să-şi completeze studiile şi să devină inginer horticol.
Romanul se opreşte în
final la moarte tatălui, Ilie Moromete la care apare şi fiul căruia i se
relatează ce s-a mai întâmplat în sat în lipsa lui în cei zece ani scurşi.
Între timp s-a
înfiinţat gospodăria agricolă colectivă, împotriva căreia se luptase bătrânul
Moromete. Şi aşa ţăranul rupt de pe proprietate a început să-şi lucreze
doar lotul personal, să muncească la oraş şi să fure din recolta pământului
căruia îi fusese proprietar. Şi asta este raţiunea simplă a faptului că ţăranii
au devenit clasa socială care ajuta pe studenţi şi elevi să culeagă recolta de
porumb, etc.!
Marin Preda dă o
explicaţie de ce în Teleorman au apărut măgarii. Vechii ţărani erau proprietari
de cai, cu care desfăşurau activităţile agricole şi negustoria de cereale.
Măgarul nefiind colectivizabil a devenit animalul de povară al zonei, caii
sfârşind prin salamurile italiene.
Tragedia prin care
ţărănimea română a fost distrusă de comunism a avut repercusiuni şi după
decembrie 1989.
Cam în primii 10 ani
de după ce foştii ţărani şi-a reprimit pământul nu au ştiut ce să facă cu el.
Tehnicile tradiţionale nu mai mergeau, aratul cu calul era un anacronism de cel
puţin 50 de ani. Cei în vârstă, acum din generaţia lui Moromete fiul nu mai
erau în stare să-l muncească. Un hectar, două trei nu sunt rentabile, cât nu
sunt valorificate superior. Eu, constat din drumurile prin câmpia dintre
Piteşti şi Bucureşti că de câţiva ani se lucrează şi pământul nu mai este
pârloagă. Este o ofertă de produse agricole la preţuri derizorii care reuşesc
să alimenteze o populaţie urbană unde preţurile energiei s-au aliniat la cele
din UE, fără ca veniturile să fie nici pe departe echivalente. Mai sunt multe
de făcut în agricultura României. Am văzut cum satele din josul Oltului produc
legume de cea mai bună calitate în solarii dar nu este dezvoltat sistemul
negustorilor care să valorifice!
Este pe cale să reînvie o
clasă de agricultori, care însă nu mai are legătură cu Moromete şi ai lui,
ţăranii tradiţiei româneşti.
Joe multi oameni de stiinta s-au reintors la tara si s-au reprofilat spre agricultura traditionala. Criza alimentelor si a apei trebuie sa ne puna mintea in miscare la toti mai ales la oamenii de stiinta. Am calatorit foarte mult prin tara si am avut surpriza sa constat ca cel ai roditor pamant (dupa Baragan) este in Botosani unde este si al doilea luciu de apa dupa Tulcea (!!??). Acolo nu am vazut un metru de teren nelucrat; ori lucrat ori izlaz de animale! Guvernantii nostri huliti totusi au inteles cu mare greutate ca energia si agricultura sunt sansele acestei tari ! Probabil 1 ianuarie va fi un moment al adevarului cu pretul terenurilor ?? Sa dea Dzeu caci atunci poate vedem mai multe realizari in agricultura. Si noi avem o gradina de subsistenta si ca doi nuclearisti ecologisti o ingrijim cu foarte mult drag si ne bate un gand sa ne mutam de tot acolo.
RăspundețiȘtergereIn calitate de nepot de liberal haituit vre-o 18 ani de comunisti, dar si de necititor de literatura romana, imi acord totusi dreptul la opinie in privinta acestei postari.
RăspundețiȘtergereNu pot rezista tentatiei de a constata o asemanare intre anii 50-60 si anii in care traim:
In perioada stalinista dura din Romania "idealurile comuniste" impuse de activisti cereau sugrumarea economica a taranilor mai ridicati economic (patura de mijloc).
In actuala perioada "redresarea Romaniei" impusa de USL (care cuprinde inca si asa-zisii liberali contemporani) cere cam acelasi lucru, doar ca tinta este actualizata, adica sunt micii intreprinzatori (tot patura de mijloc), taranii harnici fiind aproape anihilati de comunisti cu mult timp in urma.
Din pacate pentru ce-a de a treia generatie de la victimele comunistilor - in care ma regasesc si eu - va dura cu mult mai mult decat vietile noastre pana sa se poata reveni la o stare normala a lucrurilor.
Astfel ca amintirea idealurilor bunicilor haituiti de comunisti a invins - in cazul meu - educatia comunista a "omului de tip nou", dar s-a lovit violent de realitatea neo-liberala: In acvariul economic romanesc trebuie sa existe doar pesti mari. De restul nu este nevoie decat la alegeri.
Si atunci schimbam pe Marin Preda cu I.L. Caragiale.
Paul
In amintirea postarii de ieri ce a disparut...
Ștergere@Paul: din pacate si Dvs sunteti victim propagandei neo-comuniste a celor din jurul Presedintelui. Liberalismul este hulit atat de comunisti cat si de fascisti nu pentru valoarea economica (reala de fapt) a clasei de mijloc (v Despre Libertate a lui JS Mill) ci ca principalul opozant al statului dictatorial fie el fascist (v. Giovani Genesi e Struttura della Società) sau communist (v Lenin on Centralismul Democratic). O critica faimoasa se gaseste la Friederich von Hayek, Modern Serfdorm. Deci rolul major al liberalismului se afla in identificarea libertatii individuale si nu in aspectele economice (unde Globalizarea tinde sa inlocuiasca- sau mai exact sa extinda la maxim-rolul economic al clasei de mijloc.
Macar la nivel de rezumat pe www si tot merita de facut o investigatie asupra liberalismului. M
PS: mi-a placut si Norberto Bbbio Liberalismo e democrazia , aparuta si in romana, pentru a vedea un punct de vedere de stanga asupra subiectului
ȘtergereMultumesc pentru foarte exacta constatare a starii mele de victima si pentru bunele intentii din spatele ei.
Cu toate acestea, sunt dator cu cateva clarificari:
1. Asa cum am si afirmat, m-am nascut si am crescut in comunism (probabil de aici si deficientele liniei de exprimare).
2. Critica mea nu se indreapta impotriva liberalismului in sine, si a pseudo-liberalismului actual romanesc.
3. Astfel, critica mea se indreapta impotriva celor care, in numele liberalismului, sunt aliati tocmai cu urmasii ideologici ai dictaturii. Si asta pentru ca, din pacate, majoritatea "liberalilor" romani sunt liberali doar cu numele, fiind si ei tot urmasii celor ce au impus, sustinut si consolidat dictatura comunista. Exista - cel putin in experienta mea - destule exemple de "liberali" fii ai secretarilor PCR, sefi in UTC in 89 si "gestionari de informatie" ai securitatii.
4. Trebuie sa-mi declar si mica frustrare (care poate ajuta la o mai buna intelegere): Am renuntat la intentia de plecare din Romania in momentul in care "Conventia Democratica" si respectiv Emil Constantinescu au castigat in alegeri. Dar am gresit, se pare. Am renuntat si la propunerea de a ramane in Berlin, in 2007. Si iarasi am gresit. Aceste doua greseli sunt justificate prin naiva credinta a mea ca si in Romania poate fi liberalism.
Din pacate pentru mine in calitate de "caramida" a paturii de mijloc, liberalismul de azi NU stimuleaza initiativa privata (vorbesc de intreprinderi mici/mijlocii), ba din contra, incearca sa o stranguleze. Vorbesc, evident, gandindu-ma la initiativele curate, corecte, bazate pe munca, nu pe tunuri si/sau evaziune.
Asadar, la ce ne foloseste libertatea individuala atata vreme cat ne pune in situatie de risc?
Paul
Pentru evitarea interpretarilor gresite, sper sa nu se inteleaga ca faptul ca esti fiu/fiica de activist reprezinta vre-o vina proprie.
ȘtergereRecitind textul (dupa postare) am realizat ca se poate intelege ca as gasi o vina de acest gen liberalilor despre care vorbeam.
Fiti linistiti, tatal meu a suferit pentru ca era fiu de chiabur si, in memoria lui, voi avea intotdeauna atitudinea corecta.
P
Si familia mea e Liberala. Si sunt de accord ca nu mai avem nici bruma de liberali pe care am avut-o pana prin 2004. Nici eu nu am plecat pana in momentul cand am realizat ca totul este pierdut (2008-2009). Nu cred ca in acest tur de istorie Romania mai are vre-o sansa. S-a reconstruit si solidificat un system de control pe care numai o revolutie (probabil numai una sangeroasa) sau o dura infrangere militara externa pot adduce un alt circuit. Sunt de accord cu J ca trebuie inteleasa disperarea celor veniti de pe front (Camil Petrescu, Cezar Petrescu etc) in fata imposibilitatii schimbarii pentru a intelege Legionarismul. Acesta este scenariul cel mai ingrzitor. Pe de alta parte, familiile din Servicii (nu comunistii care au disparut) au vina de a perpetua un system corrupt de exploatare a statului. Dl Ponta are o astfel de mentalitate de gasca care a adus o nulitate la Finante si alta la Cultura. Dl. Basescu s-a transformat in varful de lance al gruparilor oculte. M
ȘtergerePS: am o gresala de typing. Este Givanni Gentile