Am recitit după mulţi ani Moromeţii.
Cred că volumul 1 merită recitit, volumul
2, după cum îmi reamintesc este o completare cu minciunile colectivizării.
Atunci când am citit prima dată Moromeţii, la 17-18 ani,
pentru şcoală, a fost una din cărţile care mi-au consolidat încrederea în
literatura română. Acum recitind romanul după 46-47 de ani pot să afirm fără
ezitare că este o CAPODOPERĂ!
Plăcerea primei lecturi se lega de
amintirile copilăriei mele munteneşti, la Aluniş, Slănic, Prahova. Chiar dacă
ai lui taică'miu erau oameni de la deal, obiceiurile erau foarte asemănătoare!
Şi eu stăteam împreună cu verii, verişoarele mele, unchiul Vasile şi tanti
Sultana în jurul unei mese rotunde, mici cu scaune minuscule şi întingeam în
tigaia din mijlocul mesei. Şi trebuia să mâncăm, repede ca să prindem ceva, la
atâtea guri. Adriana mi-a spus că, probabil, de atunci mi-a rămas obiceiul să
mînânc repede şi hulpav!
Dar să las amintirile personale.
Marin Preda reuşeşte să suprindă cu o
extraordinară acurateţe şi talent viaţa ţăranului de la Dunăre, din Vechiul
Regat, din România interbelică.
Sunt aproape uluit de data apariţiei
romanului, suntem în plin obsedant deceniu, se întâmpla în 1955! Probabil că şi
cenzorii, în fond oameni şi ei de la ţară au fost surprinşi de frumuseţea şi
autenticitatea romanului. Câtă diferenţă între Moromeţii şi Desculţ al lui Zaharia Stancu, conjudeţean a
lui Preda, dar cu un roman mincinos şi ideologic. Sunt absolut stupefiat cum nu
au detectat încărcătura subversivă a romanului. Părerea mea este că Preda
reuşeşte să surprindă anumite constante ale spiritului românesc, precum marii
noştri clasici, a scriitoriilor autentici şi de mare valoare din orice
literatură.
Personajul Ilie Moromete este o
chintesenţă a spiritului de la Dunăre, probabil idealizat, dar cu multe
calităţi specifice acestei naţii.
Esenţial pentru aceşti ţărani era că
aveau calitatea de proprietari care le dădea o libertate pe care nu o mai
avuseseră niciodată în istorie.
Aveau de aici libertatea taclalei, făceau
politică şi aveau preferinţe. Moromete era liberal georgist, de ai lui
Brătianu, însă ţinea o mare stimă pentru Nicolae Iorga, probabil şi datorită
legislaţiei conversiei datoriilor agricole, Cocoşilă era ţărănist, etc.
Poiana lui Iocan este într-adevăr o mică
agoră ţărănescă în care Moromete era raisonneur-ul,
ironia sa este muşcătoare la adresa politicii româneşti de atunci, nu cu mult
diferită de cea de acum! Toţi se temeau de venirea legionarilor, care vor
desfiinţa partidele, asta este iarăşi o chestiune subversivă, pentru că nu
legionarii, ci comuniştii au desfiinţat viaţa politică din România.
Romanul contrazice şi mitul consolidat că
nea Gheorghe şi ţaţa Floarea, de astăzi sunt ignoranţi politic, în condiţiile de
acum ale unui acces nelimitat la informaţie prin radio, televiziune şi internet
chiar. Şi asta în pofida celor 45 de ani de represiune comunistă şi lipsă a
disputelor politice din democraţie.
Alte obişnuinţe ale omului
moromeţian erau înjurăturile şi poreclele. Cocoşilă folosea savurosul eşti prost şi mănânci
căcat! În care mă recunosc şi eu şi amicii când ne iau nervii, precum şi
înjurătura naţională de mamă! Personajele moromeţiene au porecle, unele deja
sunt nume de familie, dar cum să nu te ia râsu’ de Năstase Besensac sau de
curiosul Marmoşblanc, numele faimoasei bănci atribuite unui ex-cheferist!
Moromeţii confirmă, din păcate, că doar
din politică te poţi îmbogăţi şi personajul întruchipat de primarul Aristide
confirma din plin. El este un mini-baron local, are relaţii la pretura plăşii,
la jandarmerie şi poate face legea cum vrea el. Corupţia este o tară veche la
români.
O altă problemă actuală şi acum este
starea învăţământului. Dacă atunci statutul învăţătorului era foarte apreciat,
era una din figurile emblematice, din cele mai respectate ale satului,
comunismul l-a transformat într-un politruc şi activist, obligat să
răspândească minciunile bolşevice. Legile lui Haret privind învăţămîntul primar
a făcut din majoritatea românilor persoane ştiutoare de carte. Pot da mărturie
prin părinţii mei, oameni săraci, de la ţară. Tatăl meu avea un scris frumos
caligrafic, făcuse în sat 5 clase primare şi 2 clase de Şcoală de Meserii, mama
avea doar 4 clase şi scrisul ei nu era aşa de elaborat, dar scria
scrisori şi le citea pe cel primite.Tata era abonat la România Liberă, cred că
din opoziţie nu se abonase la Scânteia! Şi România interbelică avea un sistem
de învăţământ profesional şi de şcoli normale, şcoala pe care a absolvit-o şi strălucitul
autor al Moromeţilor. Problema cea mai mare era că erau mulţi copii, şi
că unii dintre ei nu puteau urma şcoala din cauza obligaţiilor agricole ale
familiei.
Altă problemă actuală era şi legată de
sistemul de sănătate. Sănătatea suferea atunci de o lipsă dramatică de
personal, era un medic arondat la mai multe comune, iar ca să se interneze la
sanatoriu Boţoghină îşi vinde pământul, deci şpaga era aceeaşi constantă.
Văzând o poză cu Bucureştiul interbelic
m-a izbit poza cu olteanul în picioarele goale. Şi mi-am reaminti brusc, că
toată copilăria am petrecut-o în picioarele goale, cu tălpile pline de mărăcinii
dealului unde mergeam cu vaca împreună cu verii. Aşa era şi bietul Niculae cu
epopeea lui cu Bisisica, oaia nebună. Ţăranii lui Preda aveau doar iarna vreo
pereche de bocanci, din aceeia fabricaţi de faimosul Mociorniţa. Ţăranii lui
Preda sunt oameni extrem de prost îmbrăcaţi, se folosesc mult resursele
proprii, lână, cânepa, oamenii sunt cam zdrenţăroşi, doar Victor Bălosu, fiul
legionar al lui Tudor chiaburul are haine orăşeneşti, poartă pantaloni bufanţi
de golf, cum l-am văzut şi pe tata într-o poză de tinereţe, el ajunsese deja la
oraş şi se îmbrăca orăşeneşte!
O mare surpriză a avut Neagu Djuvara când
s-a reîntors în România după 45 de ani. Ţăranii din vremea tinereţii lui, slabi
şi emaciaţi dispăruseră. Romanul Moromeţii ne lămureşte de ce erau
aşa ţăranii interbelici. Munca câmpului este grea, să dai la sapă la porumb, la
secere la grâu cer eforturi care consumă multă energie. Ce mâncau ţăranii în
vreme de vară? Păi ştir şi lobodă în principal şi ceva lapte. Cum să te îngraşi
din astea. Porcul se consuma rapid, iarna şi vara câte un pui în oală era un
eveniment! Aici am şi eu aceleaşi amintiri ale copilăriei, de bază era ciorba
de lobodă dreasă cu lapte acru. Mai pescuiam eu pe gârlă cu leasa ceva peştişori,
murgoi, clenişori care, făcuţi cu mălai erau delicatesa prânzului alunişan!
Viaţa la ţară este dură se munceşte mult,
sunt conflicte şi bătăi. Nu mă refer la corecţia suferită din partea tatălui
dată fiilor Paraschiv şi Nilă, ci de bătaia care o ia pândarul moşiei de la
Achim, fratele lui Nicolae, care fusese bătut de acesta. Apoi bătaia dintre
Ţugurlan şi Tache, fiul primarului Aristide care-l bătuse pe Ion al Lui Miai că
acesta depistase că morarul Tache îi fura pe oameni la făină. Tache un tip
voinic însă este bătut de vigurosul Ţugurlan, care-l bate şi pe jandarm, chemat
să aplaneze conflictul. Jandarmul nu vrea să-l reclame, în schimb Aristide se
răzbună şi Ţugurlan merge la puşcărie.
Altă problemă centrală este pământul
insuficient. Cu toate că Moromete are două loturi adică 14 pogoane, 7 hectare
adică, considerat mijlocaş de comunişti, abia se descurcă! Moromete face doar
agricultură de subzistenţă, mai este multă cale până la apariţia fermierului.
Are probleme cu fonciirea (impozitul funciar) , statul român avea astfel o
sursă importantă financiară din acest impozit, are probleme şi cu banca. Unii
dintre sunt fără pământ, cum este Ţugurlan şi obligat să muncească în parte la
moşie. În sat apăruseră deja unii care vor fi consideraţi chiaburi. Personajele
bogate din roman sunt în genere indivizi rapace, lacomi şi fără scrupule, cum
este vecinul lui Moromete, Tudor Bălosu, sau primarul Aristide. Evoluţia
organică a agriculturii româneşti a fost stopată de comunism şi de abia acum se
reia acest ciclu normal de dezvoltare. Ţăranii lui Preda sunt demult istorie,
unii sunt atât de bătrâni, că nu mai pot lucra pământul la care au ţinut şi pe
care l-au iubit. Ţăranii lui Preda nu mai sunt, spiritul lor însă rămîne şi nu
te miri dacă în peregrinările la ţară să dai de înţelepciunea şi bunul simţ ale
unui nou Moromete. Este chiar înviorător acest lucru într-o mare de prost gust,
de mitocănie şi lipsă de civilizaţie pe care au adus-o descendenţii lui
Moromete la oraş.
Am citit acest roman cu nespusă plăcere şi
cu o mare emoţie!
Moromeţii lui Preda este din operele fundamentale
ale literaturii române!
P.S. Vreau să mai adaug ceva....
Trăiesc de aproape 40 de ani în Piteşti şi geografia moromeţiană mi-e foarte bine cunoscută! Am fost în zona limitrofă cu Teleormanul Siliştei Gumeşti, la Miroşi, Ungheni, Izvoru unde am fost înainte de '89 la pescuit prin bălţile câmpiei, politic după, trecând prin Costeşti şi apoi să revăd târgul pe unde Nicolae a văzut din car Piteştiul. Am fost în câmpia cojanilor şi apoi prin satele mocanilor din vecinătatea musceleană şi a Curţii de Argeş. Acest lucru adaugă o nuanţă sentimentală la lectura Moromeţilor.
P.S. Vreau să mai adaug ceva....
Trăiesc de aproape 40 de ani în Piteşti şi geografia moromeţiană mi-e foarte bine cunoscută! Am fost în zona limitrofă cu Teleormanul Siliştei Gumeşti, la Miroşi, Ungheni, Izvoru unde am fost înainte de '89 la pescuit prin bălţile câmpiei, politic după, trecând prin Costeşti şi apoi să revăd târgul pe unde Nicolae a văzut din car Piteştiul. Am fost în câmpia cojanilor şi apoi prin satele mocanilor din vecinătatea musceleană şi a Curţii de Argeş. Acest lucru adaugă o nuanţă sentimentală la lectura Moromeţilor.
Esti in criza de carti ? Vezi ca a aparut -editie noua-Fratii Grimm- d.m.
RăspundețiȘtergereReciteşte, mă Dorule pe Cocoşilă!
RăspundețiȘtergere