joi, 16 august 2018

Zemstva - Revanşa, un film de Andrzrej Wajda

Uitându-mă pe pozele din Polonia am revăzut statuia din Piaţa Primăriei din Wroclaw cu un personaj pe care nu-l ştiam Alexander Fredro. Am luat wikipedia şi am văzut că este un dramaturg polonez, din familie nobilă, participant la războaiele napoleoniene, când Polonia a avut speranţe de revenire a statului polonez. S-a format Marele Ducat al Varşoviei şi cam atât. Husarii polonezi au fost credincioşi lui Napoleon, dar asta  a fost, Polonia a rămas împărţită.
Fredro şi ai lui au picat în Imperiul Austriei, deci erau în sudul Poloniei. 

Este o comedie inspirată din Shakespeare, din Romeo şi Julieta în tentă comică.
De ce m-a tentat să văd ecranizarea marelui regizor polonez a fost că în distribuţie apare şi Roman Polanski, alt mare regizor polonez. Nu le-am văzut stelele în Lodz (Ugi cum zic ei)! pe trotuar

Povestea priveşte doi seniori medievali din finalul secolului XVIII şi începutul celui XIX, un paharnic şi un notar care împart un castel. Ambii se urăsc de moarte. Waclaw, fiul notarului este iremediabil îndrăgostit de Klara, nepoata paharnicului. Dar mătuşa nepoatei este văduva Hanna, pe care şi-o vrea de soţie paharnicul.
În această afacere apare şi Josef Papkin (Polanski) un fel de peţitor, dar şi el poartă sâmbetele frumoasei nepoatei Klara. Până la urmă paharnicul îl însoară pe  Waclaw cu Klara să blocheze intenţiile notarului de a-l însura cu văduva Hanna pe şi-o voia de soţie. 


Totul este bine când se termină cu bine şi am văzut un fel de Alecsandri,  dramaturg polonez!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu