vineri, 3 august 2018

Excursie în Polonia şi Ţările Baltice

Cracovia Castelul  Wawel
În perioada 20 iulie - 1 august am fost într-o excursie în Polonia şi Ţările Baltice. Acest articol vrea să fie un rezumat.

Când am plănuit şi am spus asta unui prieten m-a apostrofat condescendent că ce aş putea vedea într-o astfel de excursie? Este adevărat că avusese o experienţă cu Kaunas din Lituania, pe care am avut neplăcerea să o confirm.

De ce am ales eu un astfel de excursie?

În primul rând că port o mare admiraţie pentru polonezi, un popor excepţional, războinic, care s-au luptat cu toţi vecinii cu eroism chiar când nu aveau nicio şansă. 
Polonia este cea mai estică ţară a Europei Centrale şi mult timp au avut puternice legături cu estul, cu Ukraina, cu Moldova, domnii moldoveni treceau şi plecau de la domnie prin vadul de la Hotin, pe Nistru.
Ei sunt catolici şi asta a făcut diferenţa în Est!.
Şi nu în ultimul rând am ales pentru că Lech Walesa şi papa polonez Ioan Paul al II-lea au demolat comunismul!

Excursia pe care o propunea acum Christian Tour era mult mai atractivă din punctul meu de vedere. În ofertele de anii trecuţi te opreai doar prin Cracovia şi Varşovia.

Din Budapesta unde am stat o noapte şi am traversat Ungaria şi Slovacia ca să pătrundem în sudul Poloniei. Zona este muntoasă şi am avut surpriza că ne-am fi aflat în Bavaria după cu arătau casele de vacanţă poloneze. 
Cu Papa

Aşa că am vizitat pe rând Cracovia, prima capitala istorică a Poloniei, aflată în Polonia Mică - Malo Polska. Am dormit la un hotel de coşmar fost cămin de spital! Ţeapă tipică a agenţiei de turism.

Am trecut spre Varşovia, actuala capitală, trecând pe la Czestochowa la Jasna Gora, la Madona Neagră, protectoarea Poloniei.
În Cracovia
A urmat apoi Kaunas, fost capitală interbelică a Lituaniei, un târg amărât, confirmând opinia amicului. 
Jasna Gora Madona Neagră Protectoarea Poloniei

Am oprit seara la Riga, capitala Letoniei, într-un hotel fără lift, într-un cartier delabrat şi neîngrijit, altă ţeapă a agenţiei Christian Tour, care nu se simte bine dacă nu găseşte hoteluri ieftine. În centru statuia în granit roşu a trei infanterişti marini bolşevici şi în spate muzeul eliberării sovietice a Letoniei, acum al dezrobirii de cizma sovietică, aflat în reparaţii. Ironic! În spate clădirea superbă a casei negustorilor holtei germani din Riga, refăcută acum cu fonduri UE, mai ales din Germania.
În Varşovia

De la Riga am ajuns la Tallin, Estonia, un oraş din Liga Hanseatică, unde la hotel era un internet slab şi am luat prânzul la un restaurant fără internet, distrugând mitul Estoniei digitale. 

Am făcut apoi o excursie cu feribotul la Helsinki în Finlanda. Oraşul nu mi-a lăsat o impresie deosebită. Am aflat însă că în istoria secolului XIX, ocupaţia rusă a fost culmea, un eveniment favorabil! Pentru că ruşii au promovat limba şi cultura finlandeză în detrimentul suedezei, limba aristocraţiei, care risca să deznaţionalizeze pe finlandezi.
Kaunas
Întorşi la Tallin, am plecat a doua zi spre sud. Am oprit în Letonia la Palatul Rundale, al unui aristocrat german balt, von Biron, proiectat de Rastrelli, arhitectul palatelor ţarilor de la Sankt Petersburg.
În Riga

Seara ne-am oprit la Vilnius, capitala Lituaniei. A fost un şoc comparativ cu Kaunas. Este cel mai modern oraş din zona baltică, plin de arhitectură modernă, vechiul Vilno, cu cartiere evreieşti transformate în zonă de distracţie. 

Am plecat din Vilnius a doua zi spre Gdansk. Aici am avut un blocaj chiar la intrarea în oraş din cauză că se lucra la autostradă. 
În Tallin

De fapt toată Polonia este un şantier de autostrăzi la care se lucrează neîncetat. iar cele în funcţiune, care unesc marile oraşe sunt cu nimic inferioare celor din vestul european. Şi în Lituania se fac autostrăzi, dar în Letonia şi Estonia sunt suficienţi cu şosele cu două benzi. Totul trece prin păduri de pini şi mesteceni. Este curat, nu vezi gunoaie pe margine. 
Helsinki Monmentul lui Jean Sibelius
Gdanskul lui Walesa, al şantierele navale este cam istorie şi a rămas centru istoric al unui oraş hanseatic modelat de un arhitect olandez în secolul al XVII-lea. 
În Vilnius
Aici probabil că trăiau mulţi negustori olandezi implicaţi în comerţul cu grâne. Primăria este copiată după primăria din Anvers.

Din Gdansk am plecat a două zi spre
În Gdansk cu Adi
sud la Lodz. Dar cu două opriri.
Prima a fost la Malbork sau Marienburg unde se afla fieful Cavalerilor Teutoni. Aici am vizitat castelul care este ceam mai mare construcţie de cărămidă. Teutonii i-au ţinut pe polonezi în priză şi după înfrângerea de la Grunwald, teritoriile teutone au stat sub suzeranitate poloneză până prin secolul al XVII-lea. În aceste teritorii ale Prusiei teutone trecute la luteranism s-au pus bazele statului modern german. Acum sunt parte a Poloniei cu graniţele mutate la vest de Stalin în Germania.   

După Malbork am ajuns la Torun,  alt oraş vechi hanseatic polonez, loc de baştină a marelui astronom şi om de ştiinţă Copernic! Am luat masa la un  restaurant dintr-o clădire medievală care era situată chiar în faţa străzii unde se afla casa lui Copernic!
Castelul Malbork
Seara ne-am oprit ne-am oprit în Lodz sau fonetic Oăgi, sau Ugi. Este primul oraş industrial textil al Poloniei secolului XIX. Era weekend şi pe strada mare era pietonal unde polonezii se tratau cu bere. Casele au aparţinut marilor industriaşi ai vremii una fiind a unui german şi a unii evreu, printre primii manufacturieri ai Poloniei.
Torun - Casa Copernic

A doua zi am luat-o spre Wroclaw, capitala Sileziei Inferioare. Este fondată de un cneaz ceh, Vratislav, şi nemţii îi spuneau Breslau. Odra - Oder face acolo multe canale fiind un fel de Veneţie poloneză. Silezia are părţi cehe, părţi germane şi părţi poloneze. A fost sub suzeranitatea poloneză dar zona a ţinut de Austria şi apoi a fost capturată de Friedrich cel Mare şi anexată Prusiei în secolul XVIII. A fost un oraş german cu puţină minoritate poloneză. 
Primăria este o bijuterie renascentistă. Catedrala oraşului este o fostă biserică luterană. Nemţii au fost alungaţi şi în locul lor au venit polonezi din Lvov, Ukraina şi Grodno, Bielarusia.  

Am văzut nostalgia după aceste locuri în expoziţia Lvov de la Centenar, clădire care comemora 100 de ani de la Bătălia de la Leipzig  împotriva lui Napoleon în 1813 şi la restaurante cu specific ukrainian în centrul vechi al Wroclaw-ului. 

Reîntorşi la Lodz am plecat a doua spre
În Wroclaw
Cracovia prin Katowice. Katowice este un fost oraş minier polonez, parte a Sileziei anexate de Prusia la împărţirea Poloniei. 


Katowice aşa arată viitorul de mâine!!!!
Germanii au încercat să-l reţină după 1918, dar s-au declanşat trei revolte poloneze şi Katowice a revenit Poloniei, Este un monument cu trei aripi în centru care comemorează aceste revolte. Aproape este o gură de mină transformată în muzeu. Se mai văd instalaţiile de ascensor spre tuneluri de unde se extrăgea cărbunele.
Totul arată mai bine decât în Valea Jiului.
Nu exclud însă faptul că am văzut case delabrate şi părăsite în centru. Ironic pe una scria cu litere mari Tomorow - mâine! Oare?

De la Katowice am reajuns la Cracovia pe o ploaie de vară, prima mai serioasă după o burniţă la Riga. În rest soare şi frumos. 

La Cracovia am flanat prin centrul vechi, am făcut poze la casa Papei Ioan Paul al II-lea conduşi de un polonez care ne-a zis Papamobil! hahaha...În apropiere era un monument dedicat ukrainienilor omorâţi în foametea Holodmor din anii 33 de către Stalin. 
La casa Papei Ioan Paul al II-lea

Toate aceste ţări aniversează centenarul. La Tallin erau puse pe străzi semnul cu un 1 şi lângă două cercuri vertical, dar de fapt era comprimat 100! La fel în celelalte ţări se aniversează independenţa sau noua Polonie cu o expoziţie fotă prin Cracovia cu noile unităţi poloneze care preiau puterea. 


A doua zi am refăcut drumul prin Slovacia spre Budapesta. Am revăzut câteva castele construite de mari grofi unguri, printre care şi Huniazii, într-o Slovacie aflată sub stăpânire maghiară, la fel ca Transilvania. 

Seara am oprit la un hotel bun în Budapesta de unde am ajuns pe 1 august acasă.

Frumoasă excursie cu drumuri lungi, dar interesantă şi instructivă.


Un comentariu:

  1. Adevarat ce spui dar cu mici amendamente(ha, ha). De fapt, am avut o singura cazare super proasta, in rest foarte ok,chiar si la Riga unde nu era lift si asta te-a solicitat ceva(nu mult). Putina miscare nu ti- a stricat. In rest , hotelul era ok. Apoi nu uita ca se manca peste tot super bine dimineata (ca de pranz, ca tot nu aveam posibilitatea datorita distantelor lungi ). Excursia a avut plusuri si minusuri. Toate lucrurile se obtin cu sacrificii. Deci bucura -te ca ai vizitat ce ti-ai dorit(de asemenea si eu am avut tintele mele). Pe scurt, a fost OK.

    RăspundețiȘtergere