Am avut o surpriză
plăcută acum câtva timp, am primit un set de 26 de filme cu Alain Delon.
M-am apucat să revăd
cronologic aceste filme. Sunt filme în care Alain Delon nu este nu numai
personaj principal, dar rolurile sunt consistente.
Astăzi am revăzut
filmul Povestiri extraordinare şi
mi-a reamintit intens de tinereţe. Atunci posibilităţile de a vedea filme
interesante se extindeau prin programele oferite de Bibliotecile Franceză şi
cea Italiană. La cea Americană nu am avut ocazia, cu toate că şi acolo
erau proiecţii.
Biblioteca Franceză
este într-o clădire superbă în stilul clădirilor de secol XIX din Paris.
Directorul din acea
vreme, un distins intelectual francez ne oferea în primul rând nouă care eram
studenţi în acea vreme filme deosebite. Aceste proiecţii aveau loc în holul
mare al clădirii. Se puneau şi scaune dar noi preferam să stăm pe treptele
scării monumentale de lemn care ducea la etaj.
Filmul este de fapt
ecranizarea a trei din povestirile extraordinare ale lui Edgar Allan Poe.
Este cred totuşi un film francez. Poe este un scriitor deosebit, pentru
că povestirile sale sunt suprarealiste, onirice, perfecte pentru perioada
ecranizării. pentru că sunt trei regizori deosebiţi, Roger Vadim, Louis Malle
şi Federicco Fellini.
Ce le reuneşte pe
toate trei eseurile cinematografice? Toate aceste povestiri sunt despre rău în
ipostaze diferite.
Prima povestire se
numeşte Metzengerstein şi este regizată de Roger Vadim. Vadim
este celebru nu atât prin filmele sale cât prin faptul că a fost căsătorit cu
unele din cele mai frumoase actriţe din epocă. Prima lui soţie a fost Brigitte
Bardot, iar în perioada respectivă soţia lui era Jane Fonda care era actriţa
principală a acestui film.
Filmul este mai mult
un eseu poetic, fără o acţiune precisă. Se întâmplă în evul mediu şi contesa Frederique de Metzengerstein este o
femeie crudă, care îşi petrece timpul doar în orgii, sau galopuri de cai. Contesa
se întâlneşte la un moment dat cu vărul ei, baronul Wilhelm Berlifitzing (pronunţat Uilelm cum era
pronunţia numelui lui William Cuceritorul, cel care cucereşte Anglia la 1066),
interpretat de Peter Fonda, fratele sorei sale Jane. Acesta o eliberează dintr-o
cursă pentru animale. Din răutate ea îşi pune un vasal să dea foc la grajdul de
cai al baronului, în acre acesta moare în flăcări. Şi contesa reuşeşte să
îmblânzească un murg negru din grajdul vărului baron şi călăreşte pe malul
mării imaginându-şi că-l vede pe văr.
Dacă
primul film este poetic, ecranizarea lui Lousi Malle este mult mai realistă, cu
toate că este povestea Doppelganger,
a dublului. Este ecranizarea povestirii William
Wilson. În rolul principal este Alain Delon, care este într-un fel
întruchiparea răului. Din copilărie, când era elev îşi chinuia colegii, dar
apărea un alt elev, dublul său numit tot William Wilson care îl oprea pe dublul
său rău. Este şi povestea reluată de Robert Louis Stevenson în Dr. Jeckyll şi mister Hyde.
Wilson
se înscrie la Medicină şi vrea să facă o disecţie pe o frumoasă blondă, dar
este oprit de alter-egoul său.
Este
dat afară de la Medicină şi devine ofiţer, are un joc de cărţi contra frumoasei
Giussepina interpretată de Brigitte Bardot, celălalt actor iconic la
Franţei din acei ani. Wilson câştigă banii Giuseppinei şi ca pedeapsă când
ea nu mai are de oferit o bate cu cravaşa. În acel moment apare alter-egoul şi
arat că Wilson a trişat. Este imediat obligat să plece din grupul de ofiţeri,
dar se duce şi-l provoacă la duel pe alter-ego. Acesta îl dezarmează, dar
mişeleşte îl atacă cu un pumnal şi-l omoară! Se duce să se spovedească la un
preot catolic, fără a fi catolic după care urcă în turla bisericii şi se aruncă
de acolo. Căzut pe caldarâm preotul îl întoarce cu faţa în sus ca să constate
că cel căzut este cu un pumnal înfipt în piept.
Ultimul
film este opera lui Federico Fellini şi se numeşte Toby Dammit. Povestea este contemporană. Toby Dammit
este un actor englez depravat, care urmează să facă un film la Roma. Şi Fellini
se dezlănţuie, filmul lui este colaj de obsesii ale marelui regizor italian. El
apasă atunci exact pe chestiuni care erau foarte la modă în anii 60. Sunt
vremurile lui Andy Warhol, era Beatles, revoluţia sexuală, fenomenul hippy,
drogurile. Toby Dammit este întruchiparea a ceea ce este mai rău, pentru
conservatorii epocii, numele său duce la Satana, Dammit, Damn'it. De fapt întruchiparea
diavolului este sugerată de o fetiţă cu o minge. Scena filmului este Roma lui
Fellini, femeile nopţii ale lui Fellini din La
dolce vita, din Roma lui Fellini. Totul este oniric,
totul este în ceaţă. Şi Dammit sfârşeşte într-un Ferrari decapotabil în mare
viteză când o sârmă îl decapitează. Şi capul este luat de fetiţa cu mingea.
Este
un film plin de simboluri, suprarealist, oniric care îşi păstrează prospeţimea.
Pentru
mine pe lângă nostalgiile pentru vârsta de 20 de ani, filmul continuă să fie un
film de mare calitate. Chiar dacă IMDB îl cotează cu 6,6, când filmul acesta
este de 10 plin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu