joi, 9 martie 2017

Scena muzicală pitesteană: Un concert de muzică rusă

În această seară la Filarmonica din Piteşti am fost martorii unui eveniment muzical deosebit. Am ascultat muzică de cea mai bună calitate şi am urmărit debutul la Piteşti a unei tinere violoniste foarte talentate.

Seara muzicală a început cu Concertul pentru vioară în re major de Ceaikovski.

 Pentru mine este probabil cel mai frumos şi dramatic concert pentru vioară şi nu ştiu de ce îl văd interpretat doar de violoniste, precum astă seară cu Simina Croitoru. Această tânără şi talentată violonistă este fiica cunoscutului violonist Gabriel Croitoru şi tatăl are de ce să fie mândru! Interpretarea ei a fost a unui profesionist cu experienţă a avut culoarea şi dramatismul care îl cere acest concert. 
Simina Croitoru şi Dorin Frandeş
Dar la reuşita interpretării a contat şi orchestra Filarmonicii Piteşti condus în această seară de Dorin Frandeş. Am observat cât de prinsă era orchestra de muzică şi cu câtă plăcere reacționau toţi membrii orchestrei.

Simina Croitoru
A fost un mare succes acest concert. 
Reflectând la acest concert excepţional mă gândesc că este contemporan cu perioada de aur a culturii ruse. Se produsese deja emanciparea ţărănimii prin desfiinţarea şerbiei în 1861 intelighenţia rusă se apleca asupra problemelor claselor sociale dezavantajate  prin acţiunea Narodnaia Volia. Este epoca de aur a romanului rus cu Tolstoi, Dostoievski, dar probabil scriitorul cel mai apropiat de creaţia lui Ceaikovski îmi pare Cehov. 
Orchestra
După ce a fost furtunos aplaudată de melomanii piteşteni, Simina  Croitoru ne-a mai oferit un bis cu Lăutarul de Enescu. O prietenă suspecta că vioara suna ca a tatălui, adică Guarneri lui Enescu, dar am văzut-o după concert cu propria vioară în spate.
Eu, Simina Croitoru, Dorin Frandeş şi Gabriel Croitoru, mândrul tată al vedetei serii

În partea a doua a concertului orchestra Filarmonicii Piteşti condusă de Dorin Frandeş ne-a oferit Uvertura la Ruslan şi Ludmila de Glinka.

După această piesă orchestra a interpretat Simfonia nr. 1 re major Clasica,  op. 25 de Serghei Prokofiev. Este o piesă inspirată din clasicismul vienez, dar având şi specificitatea rusă.

A fost o seară foarte reuşită.

2 comentarii:

  1. Hm, "Pentru mine este probabil cel mai frumos şi dramatic concert pentru vioară şi nu ştiu de ce îl văd interpretat doar de violoniste ..." Retoric sau ...?

    RăspundețiȘtergere
  2. Probabil subiectiv şi influenţat şi de filmul lui Radu Mihăileanu Le Concert!

    RăspundețiȘtergere