vineri, 11 decembrie 2015

Cavalleria Rusticana/Pagliacci la Covent Garden

Vă mărturisesc că nu eram un amator de operă în tinereţe. Am fost la concerte la Ateneu şi Sala Radio dus de amicul meu Valeriu D. La Opera n-am fost, ba da doar o dată prin 72 dar la turneul lui Peter Brook cu Royal Shakespeare Company, deci la teatru!
De când la Piteşti s-a inaugurat Filarmonica am devenit un asiduu spectator, aici s-au produs şi spectacole de operă care mi-au deschis interesul. Aşa am descoperit pe internet câteva producţii de la Festivalul Mozart din Salzburg având-o protagonistă pe formidabila  Ana Netrebko.

Sunt de 41 de ani în Piteşti, dar prefer manifestările culturale care nu au aerul provincial, parohial cu se spune mai nou. Pe vremuri mergeam la Bucureşti şi puteam fi prezent al spectacole pentru că era trenul de Piteşti de la 11 seara. Pe de altă parte pizmuiam pe parizieni şi pe alţii când doamna Monica Lovinescu spunea la Europa Liberă de marile succese artistice ale unor artişti români, precum Lucian Pintilie, Liviu Ciulei, dar şi Andrei Şerban sau despre spectaculoasele puneri în scenă a unor spectacole de operă de către Petrika Ionescu.â Internetul care a globalizat lumea şi aşa numai dacă vrei rămâi în parohia ta, rămâi provincial.

La noi la Piteşti antidotul este în primul rând filarmonica, festivalul Serile Lipatti, sau întâlnirile culturale de la Biblioteca Judeţeană Dinicu Golescu, unele dintre ele! Mai se întâmplă şi Festivalul de Teatru de Studio.

Este însă în ultimul timp o ofertă la care snobilimea piteşteană ar trebui să dea năvală şi aceasta este Cinema Trivale! Pentru că acest cinematograf multiplex a ales să se ocupe şi de cultura de cel mai înalt nivel. Aici s-a putut urmări Festivalul Enescu şi în această toamnă se pot urmării în direct producţiile de la Royal Opera House Covent Garden, Londra. Poţi fi la curent cu unele din  realizările artistice de cel mai înalt nivel din lume în schimbul unui preţ modic.
 
Final dar şi început de operă
Aseară am fost să văd din nou operă de la Londra. Mărturisesc că eram nelămurit, cum adică două opere? Poate că dacă una nu se făcea din cauze obiective, probleme cu unul dintre solişti, probabil că se prezenta cealaltă operă.
Lămurirea a venit la spectacol. Era de fapt un spectacol coupe, se prezentau ambele opere care erau scurte într-un act de cam o oră fiecare.
Ambele opere sunt scrise la sfârşitul secolului XIX făcând parte din curentul verismo. Opera verismo era opera care aveau ca subiecte viaţa oamenilor obişnuiţi şi se pare că a fost inaugurată de Verdi.  Până atunci opera se inspira din subiecte clasice, cu regi, nobili, sau subiecte biblice sau antice.

Pietro Mascagni scrie o Cavalleria Rusticana, operă scurtă plină de dramatism despre dragoste înşelată, gelozie şi vendetta într-o mică localitate siciliană. 
Platanias şi Antonenko
Protagonist este Turiddu (tenorul leton Alexandrs Antonenko), care înainte să fie luat la armată era îndrăgostit de Lola (soprana iatliană Martina Belli). 
Westbroek şi Antonenko
Reîntors din armată o regăseşte măritată pe Lola cu negustorul Alfio (baritonul grec Dimitri Platanias).Turiddu se cuplează cu Santuzza (soprana olandeză Eva-Maria Westbroek). Santuzza din gelozie îl asmute pe Alfio şi şi acesta îl omoară pe Turiddu, fiind plâns de Mama Lucia (soprana italiană Elena Zilio).
Belli
Muzica condusă de bagheta directorului muzical Antonio Pappanno a sunat magnific şi datorită geniului lui Mascagni. Solistele şi soliştii au fost excelent aleşi. Antonenko este masiv şi dramatic, Platanias este mai îndesat şi rău prevestitor, Belli este o brunetă plină nerv şi vino încoace, Westbroek este planturoasă exact tipul de femeie care trăieşte din frustrări şi gelozie. 
Regia operei este absolut de excepţie. Tânărul regizor Damiano Michieletto a făcut o punere în scenă extrem de sugestivă. Acţiunea are loc în jurul brutăriei - Panificio din mica localitate siciliană aparent aparţinând mamei Lucia şi lui Turiddu. Scena cea mai copleşitoare are loc când oamenii sunt în procesiunea cu statuia Sfintei Fecioare cu ocazia sărbătorii de Paşte. Ei bine statuia Sfânta Fecioară o avertizează ameninţător pe Santuzza pentru că se pregăteşte să-l trădeze pe Turiddu. În interviul luat în pauza spectacolului Westbroek a povestit şocul când a văzut pusă în scenă această idee a regizorului.
Este interesant că în prima operă Cavalleria Rusticana apare anunţul în sat al viitoare reprezentaţii cu Pagliacci iar din figuraţie fac parte doi solişti care vor apărea în următoare operă. 
Pappano
 Pagliacci - Paiaţe a fost scrisă de Ruggero Leoncavallo sub impresia succesului lui Mascagni cu Cavalleria Rusticana. Este se pare inspirată dintr-un eveniment real. Are la bază tot o poveste de dragoste, ură şi gelozie. 
Opera are şi un prolog interpretat de Tonio. Aici clovnul Canio este extrem de gelos pe Neda soţia lui care este îndrăgostită de Silvio, alt actor. Gelozia lui Canio este alimentată de Tonio, prieten al lui Canio, un tip urăt şi ticălos, un fel de Iago, care la rîndul lui este atras carnazl de Neda, pe care chiar încearcă să o violeze. În nebunia lui Canio îi ucide pe Neda şi pe Silvio. În Paiaţe sunt reţinuţi ca solişti Antonenko în rolul lui Canio şi Palatanias în rolul ticălosului Tonia. Figuranţii din Cavalleria Rusticana soprana italian Carmen Gianattasi este Neda şi baritonul grec Dyonisios Sourbis.
Gianatassi şi Antonenko
Scena operei este acum sala de spectacole a satului unde se va pune în scenă Pagliacci. oamenii vor veni de la slujba de  Vespere de la biserică să vadă spectacolul. Este interesant că într-un intermezzo muzical doar al orchestrei, pe scenă apare preotul care ascultă confesiunea vinovată a Santuzzei din opera precedentă.
Platanias şi Gianatassi 
În ambele opere rolul corului format din ţăranii satului este extrem de important. 
Sourbis şi Gianatassi 
Spectacolul a fost la fel de reuşit ca şi opera precedentă.

Spectatorii de la Covent Garden au aplaudat cu însufleţire spectacolul iar noi cei de la cinema am urmărit un spectacol de mare clasă. 
Platanias, Gianatassi şi Antonenko
Ce am mai remarcat, acelaşi profesionism de mare clasă a prezentării spectacolului de către britanici, şi interesant, imagini din marele restaurant al Operei Covent Garden unde se poate lua o gustare sau un pahar de şampanie în pauza spectacolului. Nu de alta, dar Canio – Antonenko se servea de o sticlă de Glenfiddich malt whisky ca să-şi potolească gelozia!

2 comentarii:

  1. Joe, este o extrem de veche obisnuinta ca aceste doua opere sa se prezinte cuplat intr-un singur spectacol. Le-am vazut asa, pentru prima data (e vorba de prima data in viata mea, nu de prima data cuplate) pe vremea studentiei, adica prin anii '60, la Opera Romana La o vreme cand acolo mai cantau Petre Stefanescu Goanga, Secareanu, Herlea, Elena Ciornei si altii de care putini isi mai aduc aminte. Din pacate! Mircea.

    P.S. Cum naiba sa fac sa-ti pot trimite comentariile de pe contul meu de Yahoo, ca sa nu mai apar anonim?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Păi îţi introduci adresa de mail şi nu mai ai probleme de anonimitate
      la răspundeţi ca: open ID sau nume adresă URL

      Ștergere