duminică, 22 octombrie 2017

Alexandru Tomescu şi muzica indiană

La Timişoara a prins formă un proiect interesant prin eforturile lui Ciprian Moga şi Alina Nălăţan.
Tomescu şi Udhai Mazumdar
Se numeşte West meets East şi este o reeditare a unui eveniment care a avut loc cu 50 de ani în urmă. Era vorba de întâlnirea din marele interpret la sitar - chitara indiană Ravi Shankar şi violonistul Yehudi Menuhin. Oricum muzica lui Menuhin a stat sub semnul mentorului său George Enescu. 
Bhaskar Das,  Udhai Mazumdar şi Rohan Dasgupta
În această variantă muzicienii care s-au implicat sunt Udhai Mazumdar la tabla - percuţie, elev al lui Shankar şi tinerii studenţi Rohan Dasgupta la sitar şi Bhaskar Das la bansuri - flaut indian şi i-au cooptat pe muzicienii români, violonistul Alexandru Tomescu şi pianista Sânziana Mircea. 
Alexandru Tomescu şi Sânziana Mircea 
De Ravi Shankar am auzit în mod normal, pentru că am crescut cu muzica lui Beatles şi George Harisson a fost atras de muzica indiană fiind prieten cu Shankar şi această formaţie celebră s-a adăpat de la sursele acestei muzici orientale. 

Aş mai spune că muzica manelelor nu are ca sursă directă muzica indiană, ci mai mult cea turcească şi arabă, iar muzica clasică indiană poate fi doar o sursă îndepărtată. 
De fapt tot spectacolul arată fuziunea între temele orientale şi cele occidentale. 
Alexandru Tomescu a cântat cu muzicienii indieni şi a ieşit o fuziune între temele muzicii occidentale date de sunetul viorii şi cele oriental indiene.


Muzicienii indieni ne-au oferit o piesă în primă audiţie dedicată maeştrilor acestei muzici străvechi. De asemenea, ca omagiu pentru maestrul lui Menuhin, Tomescu şi Sânziana Mircea ne-au interpretat Sonata nr 3 pe teme populare româneşti de Enescu.

Finalul spectacolului a fost deosebit, pentru că Tomescu le-a propus muzicienilor indieni piesa lui Constantin Dimitrescu, Dans ţărănesc care a fost interpretată la vioară şi instrumente indiene şi a ieşit o combinaţie extrem de interesantă unde eu am depistat şi teme din Brahms.
Ciprian Moga, Alina Nălăţan şi eu
 A fost o seară muzicală eveniment!

P.S.
Mi-am lămurit şi o curiozitate. L-am întrebat pe tânărul  Bashkar Das dacă este adevărat că în conversaţie indienii amestecă expresii englezeşti când vorbesc hindi, ca în filmele indiene.
Este o legendă snoabă, neadevărată şi cam de prost gust cultivată de Bollywood!







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu