vineri, 24 februarie 2023

Amnezia la români de Paul Goma





Am primit acest volum sub formă pdf și l-am citit între timp. De el se leagă și titlul unui jurnal săptămânal. Acest volum cuprinde articole și luări de poziție ale lui Paul Goma în anii 1985 - 1986. Sunt articole citite la Radio Europa Liberă Radio Deutsche Welle în limba română.

Citindu-l parcă am căzut în gol în amintirea în acei ani de mizerie morală, economică. Erau vremurile celor două ierni teribile care au lăsat frig în calorifere, lipsă de apă caldă și cozile infernale la mâncare. Dacă povestești astea azi nu prea ești crezut. Cei de vârsta mea au uitat, tinerii nu au trăit vremurile alea și nu cred că se putea un program tv de 2 ore în care era cădelnițat doar Ceaușescu și academiciana lui soție. Era o vreme când analfabeți conduceau România. Ce este curios este că și azi politicienii nu prea se deosebesc de politrucii de atunci, studii aproximative, doctorate luate azi pe șpăgi, atunci la ordinul partidului.

Dacă toată lumea îl înjura și blestema pe  Ceaușescu pe tăcute, acum diferența este că jurnaliștii caută doar ce este rău în România. Și acum Doamne ajută diferența este enormă. Te împiedici peste tot de chestii care oferă mâncare, covrigării, patiserii, pizzerii, autoserviri cu mâncare, umblă Glovo cu mâncare la comandă. Atunci Ceaușescu ne transformase în animale. Îmi amintesc că eram omul care stătea la coadă și culmea, tot timpul apăreau unii care veneau în față. Vremurile erau teribile, Ceaușescu exporta tot și noi alergam ca disperații după poate pică ceva. Atunci s-a inventat circulația duminica a unor mașini fără soț și săptămâna următoare doar cele cu soț. Benzina și motorina era raționalizată, era ca acum zic unii privind combustibilul.

Singurele voci care transmiteau adevărul despre Iepoca de aur a lui Ceaușescu erau aceste posturi de radio, în primul rând Radio Europa Liberă, BBC cu programe excelente, dar scurte unde lucra Edgar Șelaru, colegul meu Mihai Vasilescu, Vocea Americii, RFI Franța, sau Deutsche Welle.  Asta ne mai decomprima pentru că acolo auzeam adevărul. 

Paul Goma a fost nu doar un excelent romancier, dar și un jurnalist de atitudine pe care mi-l amintesc din emisiunile Monicăi Lovinescu și ale lui Virgil Ierunca. Și este bine să ținem minte și să nu uităm.


2 comentarii:

  1. Ador să te citesc. Ești realmente o bogăție. Pană si când nu sunt de acord cu tine, știu ca dezacordul nu va fi condamnat de tine. Căci un om de opinie acceptă si alte idei, dacă sunt prezentate civilizat. "Buba" in orice discuție se naște când limbajul și/sau conținutul rămân sub nivelul subiectului.
    Si acum la luptă. Spui ca "este bine să ținem minte și să nu uităm". Așa fac si eu, sau mai bine zis, eu în special. Sunt însă multe cazuri (ca cel de față, spre exemplu) în care as prefera sa uit cel puțin o parte a unei personalități, cum o fac alții cu atâta ușurință. Mă refer atât la idei cât și la fapte.
    Recomand pentru întregirea "buchetului": https://romania.europalibera.org/a/in-memoriam-paul-goma-(1935-2020)/30508972.html

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte adevarat si bine redat.

    RăspundețiȘtergere