vineri, 12 mai 2017

Scena muzicală piteşteană: Mozart versus Salieri

Orchestra Filarmonicii Piteşti condusă de Emil Vişenescu
În această seară de 11 mai 2017 am avut plăcerea să audiem clasicismul vienez, dar într-un mod inedit. 
Am audiat piesele lui Mozart, dar şi o piesă de Salieri, kapellmeister imperial şi văzut ca un adversar al lui Mozart la curtea lui Joseph al II-lea, împăratul din vremea Răscoalei lui Horea.
Cătălin Opriţoiu şi Cristina Ordean
Concertul a debutat cu Uvertura la opera Don Giovanni de Mozart. Este opera bazată pe mitul lui Don Juan, bazat pe un libret în limba italiană, în interpretarea orchestrei Filarmonicii Piteşti, conduse de dirijorul Emil Vişenescu, cunoscut nouă şi ca un talentat clarinetist.

A urmat apoi un Concertul pentru flaut, oboi şi orchestră de Antonio Salieri. Soliştii concertului au fost oboista Cristina Ordean şi flautistul Cătălin Opriţoiu. Dacă nu erai atent la autor te ducea gândul al Mozart sau, de ce nu la Haydn, contemporanii lui Salieri. 
Am remarcat aici prezenţa redusă a instrumentelor de suflat, lipsind instrumentele care asigurau partea solistică, doar do corni, un fagot şi două trompete.
Emil Vişenescu
După pauză au urmat Simfonia Veneţiană de Antonio Salieri. Este o piesă destul de scurtă în trei părţi pe care întâmplarea face să o fi ascultat acum câteva dimineţi la Radio România Muzical. Este aceiaşi tonalitate de tip mozartian, dar mult mai săracă.

În final orchestra condus de maestrul Vişenescu ne-a oferit Simfonia nr. 35 în re major, Haffner de Mozart. Acest bogătaş şi mecena din Salzburg, Mozart l-a imortalizat prin două piese, Serenada dedicată căsătoriei lui Haffner şi Simfonia, scrisă cu ocazia înnobilării acestei familii.
Prezentarea sa în premieră la Viena a fost în prezenţa împăratului în 23 martie 1783 şi a fost dovada geniului mozartian pentru că acesta a improvizat şi o fugă în onoarea suveranului. 


Melomanii piteşteni au aplaudat cu entuziasm muzica mozartiană, dar şi calitatea interpretării.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu