Orchestra Filarmonicii Piteşti condusă de Emil Vişenescu |
În această seară de
11 mai 2017 am avut plăcerea să audiem clasicismul vienez, dar într-un mod
inedit.
Am audiat piesele lui
Mozart, dar şi o piesă de Salieri, kapellmeister imperial şi văzut ca un
adversar al lui Mozart la curtea lui Joseph al II-lea, împăratul din vremea
Răscoalei lui Horea.
Cătălin Opriţoiu şi Cristina Ordean |
Concertul a debutat
cu Uvertura la opera Don
Giovanni de Mozart. Este
opera bazată pe mitul lui Don Juan, bazat pe un libret în limba italiană, în
interpretarea orchestrei Filarmonicii Piteşti, conduse de dirijorul Emil
Vişenescu, cunoscut nouă şi ca un talentat clarinetist.
A urmat apoi un Concertul pentru flaut, oboi şi
orchestră de Antonio Salieri.
Soliştii concertului au fost oboista Cristina Ordean şi flautistul Cătălin
Opriţoiu. Dacă nu erai atent la autor te ducea gândul al Mozart sau, de ce nu
la Haydn, contemporanii lui Salieri.
Am remarcat aici prezenţa
redusă a instrumentelor de suflat, lipsind instrumentele care asigurau partea
solistică, doar do corni, un fagot şi două trompete.
Emil Vişenescu |
După pauză au urmat Simfonia Veneţiană de Antonio Salieri. Este o piesă
destul de scurtă în trei părţi pe care întâmplarea face să o fi ascultat acum
câteva dimineţi la Radio România Muzical. Este aceiaşi tonalitate de tip
mozartian, dar mult mai săracă.
În final orchestra
condus de maestrul Vişenescu ne-a oferit Simfonia
nr. 35 în re major, Haffner de
Mozart. Acest bogătaş şi mecena din Salzburg, Mozart l-a imortalizat prin două
piese, Serenada dedicată căsătoriei
lui Haffner şi Simfonia, scrisă cu
ocazia înnobilării acestei familii.
Prezentarea sa în
premieră la Viena a fost în prezenţa împăratului în 23 martie 1783 şi a fost
dovada geniului mozartian pentru că acesta a improvizat şi o fugă în onoarea
suveranului.
Melomanii piteşteni
au aplaudat cu entuziasm muzica mozartiană, dar şi calitatea interpretării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu