Am luat de la
Biblioteca Judeţeană Argeş acest volum care cuprinde în afară de volumul apărut
în 1948, Întâlnirea din pământuri,
două povestiri de război, dintre care una a stat la baza scenariului
filmului La porţile albastre ale
oraşului, nuvela Desfăşurarea şi
o mică povestire cu aer proletcultist. Este volumul apărut în colecţia
Biblioteca pentru toţi apărută sub egida cotidianului Jurnalul Naţional.
Volumul
Întâlnirea din pământuri a marcat o voce absolut nouă şi autentică în peisajul
literar al epocii postbelic şi neclar politic, dar care marca preluarea
dominaţiei absolute de către comunism al României. Cam toate povestirile vor
intra într-un fel sau altul în compoziţia epopeică a volumului I din Moromeţii. Ţăranii lui Marin Preda sunt
cei de la Dunăre, din sud, din Muntenia şi Oltenia. Ce a impresionat total este
siguranţa scriitorului de 26 de ani, calităţile care-l fac proaspăt şi
interesant şi în zilele de azi.
Preda nu scăpat de
criticile vremii că povestirile sale sunt naturaliste şi nu sunt ancorate în
realitatea nou a socialismului victorios. Aşa că, în compensaţie, publică prin
1952 nuvela Desfăşurarea. Este o
scriere conformistă ca subiect şi care l-a acceptat în corul cântăreţilor lumii
noi de la noi în obsedantul deceniu al anilor 50 început de 60, sintagmă
inventată chiar de Preda.
Că este o nuvelă
realist socialistă este indubitabil, dar ce m-a surprins este prospeţimea şi
calitatea scriiturii. Personajul principal este Ilie Barbu, ţăran sărac, adept
necondiţionat al colectivizării. Desfăşurarea este acest proces de intrare la
colectivă. Dar este interesant că apar acolo câteva noţiuni extrem de
scelerate. Ele nu sunt prea comentate şi totuşi Moromeţii volumul al doilea
este mai clar negativist.
În primul rând este
împărţire făcută de comunişti a ţăranilor în trei categorii: săraci, mijlocaşi
şi chiaburi. Iancu Enache, chiaburul zice extrem de afectat că mai bine îi
lăsau pe toţi cum erau: Ţărani. Această strategie perversă şi parşivă a distrus
ţesutul de solidaritate la satului românesc, creând duşmani în interior cu care
agenţii distructivi ai comunismului au încălecat şi distrus ţărănimea
românească.
A doua noţiune
criminale a fost a cotelor obligatorii, ţăranii erau obligaţi să cedeze o parte
din recoltă statului, cotele nu aveau legătură cu realitatea şi au fost
menite să distrugă pe cei prosperi şi intrepizi. S-a şi renunţat la ele pentru
că au provocat numeroase revolte.
O altă noţiune era
comasarea adică pământurile chiaburilor erau confiscate şi comasate ca
proprietate a viitoarei colective.
Imaginea activistului
de partid este în general luminoasă, dar apar şi cadre care nu disting
realitatea, deci mesajul este critic şi autocritic.
Ilie Barbu este
agresat de chiaburi şi rănit, chiaburul Iancu Enache realizează că viaţa lui
este terminată, din cauza agresiunii prosteşti asupra agentului comunist Ilie
Barbu, dar este prea târziu pentru lamentaţii. Nuvela nu mai spune nimic despre
destinul acestuia, va muri probabil la Canal, sau alt lagăr de exterminare.
Pentru că aici este falsul acestei nuvele, de altfel foarte bine scrisă. Elita
ţărănimii va dispărea în malaxorul istoriei, agricultura se va prăbuşi şi
elevii , studenţii şi intelectualii vor culege recolta pe care foşti
proprietari se vor ocupa să o fure, ca un drept smuls de comunism.
Aşa că astăzi a rămas
mentalitatea că furatul este o răzbunare împotriva autorităţii totalitare,
chiar dacă situaţia României este alta acum!
Ai inca un articol fara sa fie de vina Basescu ? Ce dracu Gadea,ce-i cu tine ?> d.m.
RăspundețiȘtergere