Am
tot meditat la aceste opinii până să le public.
Sunt
probleme intelectuale, culturale, dar şi cu efecte ideologice şi
politice.
Este
vorba de două personalităţi culturale importante a căror destine au multe în
comun, religia familiei, aderenţele politice luate în tinereţe, activitatea
academică, şi mărturiile scrise făcute acum când cei doi importanţi
intelectuali sunt în pragul a 90 de ani.
Unul
este Ion Ianoşi, celălalt este Paul Cornea.
Ion Ianoşi îşi publică o
autobiografie, volum de memorii în care consemnează etapele vieţii sale,
opţiunile ideologice, realizările academice. Ion Ianoşi este un maxist care nu
şi-a trădat opţiunile tinereţii şi crede în ele şi azi. A avut şi funcţii
de importanţă medie în aparatul partidului comunist şi apoi o prodigioasă
activitate îndelungată în mediul academic, la IATC şi Facultatea de Filosofie,
Bucureşti.
De
Ion Ianoşi am auzit prin 1987-1988, citind Epistolarul lui Gabriel Liiceanu.
Am aflat astfel că mirabila carte aceluiaşi Liiceanu, Jurnalul de la Păltiniş, care aniversează 30 de
ani de la apariţie a apărut în librării datorită sprijinului necondiţionat al
lui Ianoşi, carte căreia i-a făcut numeroase referate de susţinere.
Ianoşi
remarca în scrisorile adresate lui Liiceanu diferenţele de opţiune filosofică
dintre el marxist şi Liiceanu care era idealist. Cu toate astea profesorul
Ianoşi admira pe tânărul filosof.
După
'90 Ianoşi a fost subiectul unui atac absolut deprimant din partea lui Mircea
Mihăieş, pe motiv că a fost instructor de partid şi care ar fi făcut rău şi
epurări la mijlocul anilor 50. Acest atac cu accente mizerabile a fost
dezaprobat de mediul intelectual comunist. După apariţia cărţii de memorii a
lui Ianoşi, Internaţionala
mea am
aflat că Vladimir Tismăneanu a fost meditat de Ianoşi pentru a intra la
facultatea de Filosofie de la Universitatea Bucureşti. Asta a declanşat atacuri
şi reacţii isterice din partea fostului elev împotriva meditatorului său.
Neoconservatorul de ceva vreme Vladimir Tismăneanu reacţionează extrem de
nervos când i se devoalează trecutul de vajnic învăţăcel şi militant comunist.
Mă întreb dacă atacul jenant al lui Mihăieş nu este cauzat de amiciţia asumată
sonor dintre Mircea şi Volodia?
Pe
de altă parte despre Paul Cornea
cred că am auzit şi am citit pe vremea când eram licean, datorită studiilor de
literatură. Pe vremea ultimului an de liceu eram extrem de interesat de
perioada interbelică a literaturii române, care se sincronizase cu cea
europeană şi care-mi trezea o vie curiozitate. Trebuie să reamintesc că am
trăit în acea vreme o perioadă de tranziţie în literatura noastră. Când am
început liceul, Maiorescu era expresia mentalităţilor burgheze care obligase la
lipsuri şi nedreptăţi făcute bietului Eminescu, încă se studiau curentele
literare interbelice în viziune realist socialistă. Erau blamate trăirismul, gândirismul
era reacţionar, nu ştiam şi se obscura că Şcoala Ardeleană este produsul
opţiunii greco catolice a intelectualilor ardeleni din secolul XVIII.
Cartea
de memorii Cea fost cum a fost Paul Cornea de vorbă cu Daniel Cristea-Enache conţine mărturii ale
profesorului Cornea făcute fostului student Daniel Cristea Enache. Cum am remarcat
şi în presa culturală foştii studenţi au amintiri excelente despre profesorul
Cornea.
Toate
bune dacă mărturiile ar fi complete şi nu ar jumătăţi de adevăruri. Domnul Paul
Cornea beneficiază şi de faptul că fiul său, Andrei Cornea este un vajnic martor
al lui Băsescu şi foarte vocal neoconservator. El este unul din redactorii
revistei 22 care i-au dat turnura extrem de partizană din 2004, excelentei
reviste fondate de Stelian Tănase. Agitatul Vladimir Tismăneanu are obrăznicia
să-l facă pe Cornea de anti-comunist! Cum poţi să-l caracterizezi astfel pe
Paul Cornea. El poate fi un dezamăgit de comunism cum au fost mulţi
intelectuali marxişti dar este excesiv şi hilar să caracterizezi invers, poate
fi chiar jignitor!!
Interesul
lui Tismăneanu care nu încetează să publice apologii despre aceste memorii,
dezvăluie o slăbiciune! Prin opţiunile şi dezamăgirile acestui stimabil
profesor Tismăneanu se vede în oglindă şi vrea să-şi justifice opţiunile din
tinereţe, pe care le renegă vehement acum.
Vorbind
despre biografia celor doi prestigioşi intelectuali, am fost intrigat de
diferenţa dintre biografia celor doi publicată de Wikipedia şi de o carte care poate fi contestată, dar care conţine
activitatea acestor intelectuali, cu un comentariu răutăcios al autorului la
fiul lui Cornea.
Wikipedia este extrem de
precară la biografia lui Paul Cornea, n-are nimic din tinereţea revoluţionară a
profesorului,dar mult mai extinsă la Ion Ianoşi. Din biografia politică a
profesorului Cornea rezultă că acestea a ocupat demnităţi importante
ideologice, că a fost implicat prin anii 50 în vânătoare de deviatori de
dreapta sau stânga. Aşa că atacurile lui Mihăieş şi a lui Tismăneanu la Ianoşi
par să aibă raţiunea că nimeni nu-i curat, chiar dacă nu se documentează acţiuni
de represiune ideologică la acesta. Este adică viţăvercea, cum zice nemuritorul
....Caragiale.
În
final am să public cele două biografii. Prima este din cartea amintită, a doua
din Wikipedia.
Honni soi qui mai y pense!
CORNEA, Paul (n. Paul COHN LUCA, fiul lui Leon şi Golda) (n. 3.XI.1924,
Bucureşti)– în biografia oficială critic şi istoric literar; în realitatea
obscurată membru U.T.C. din 1942 şi al P.C.R. din decembrie 1944; după 1945
redactor ocazional la Scânteia52, secretar al C.C. al Uniunii Tineretului
Muncitoresc (1948-1954)53; participant la
epurarea cu iz de “vânătoare de vrăjitoare” din 1952 (Constantiniu 2003: 15);
redactor responsabil al ziarului Tânărul Muncitor şi şeful secţiei Propagandă şi Agitaţie a U.T.M. (în 1951), iar în
paralel conferenţiar la catedra de marxism-leninism a Institutului Politehnic
Bucureşti (coleg de catedră cu Alexandra Sidorovici, Pavel Câmpeanu, etc.54) şi membru al uneia din conferinţele raionale
de partid din Bucureşti; director general al Direcţiei Generale a Artelor în
Ministerul Culturii (1953-1957), şeful Direcţiei Generale a Studioului de Filme
Bucureşti (1957-1965), ulterior profesor la Facultatea de Filologie a
Universităţii (pe atunci) “C.I. Parhon” din Bucureşti, profesor la “Academia
Ştefan Gheorghiu” în anii ‟70 (cf. Simionescu 2005), iar apoi membru în
conducerea Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste; după 1990 în funcţii
importante la Consiliul Culturii, secretar de stat la Ministerul Educaţiei
Naţionale (1990-1992) şi decan al Facultăţii de Litere din Bucureşti
(1990-1996); tatăl lui Andrei Cornea, cel care îl denigra zelos la TVR pe
Adrian Păunescu chiar în timpul înmormântării acestuia;
Este fiul lui Leon Constantin Luca, maistru tipograf, și al Olgăi. A urmat liceul în
București, la Liceul Evreiesc de Băieți „Cultura”, unde îl are
profesor pe dramaturgul și eseistul Mihail Sebastian. Este licențiat în Litere și Filosofie al Universității din București în 1948, secția Sociologie. Devine doctor în filologie în 1971. A deținut funcții importante, înainte de 1990,
în Consiliul Culturii, în domeniul cinematografiei, și a fost cercetător la
Institutul de Istorie și Teorie Literară „G. Călinescu”. După 1990 a devenit
secretar de stat în Ministerul Educației Naționale și decan al Facultății de Litere între 1990 și 1993. Specialist în perioada pre-Romantismului românesc și a Romantismului. Teoretician literar cu interese în zona literaturii
comparate și a teoriei
literare. În prezent este profesor asociat la Facultatea de Litere
din Universitatea București și unul dintre cei mai importanți interpreți ai fenomenului literar
(critică, teoria și istoria literaturii, comparatism).
IANOŞI, Ion (n. Janos Maximilian STEINBERGER, zis şi “Jancsi”, fiul lui Iuliu
Steinberger şi Ana Lato (n. Leitner)) (n. 1 mai 1928, Braşov) – scriitor,
eseist, traducător; membru U.T.C. din 1945, student la filosofie la
Universitatea Jdanov din (pe atunci) Leningrad (1949-1954), unde obţine şi
titlul de doctor (1955); după revenirea în ţară ziarist la Elore (1955-1956),
activist şi instructor al C.C. la sectorul de Artă al secţiei Ştiinţă şi
Cultură a C.C. al P.M.R. (1956-1965), profesor la I.A.T.C.303 (1955-1958), ulterior scriitor şi profesor timp de decenii (din
1976 şeful catedrei de estetică) la Facultatea de Filosofie a Universităţii
Bucureşti; membru de onoare al Academiei Române (2001);
Provine dintr-o familie evreiască înstărită din Brașov, în care se vorbea maghiară și germană, bunicul său fiind un burghez de proveniență austro-ungară. Între anii 1940 și 1944, după intrarea în vigoare a legislației antisemite, Ion Ianoși a fost dat afară din școlile de stat din cauza originii sale evreiești. În această perioadă a urmat o școală evreiască de meserii, în urma căreia a primit calificarea de
lăcătuș. Între anii 1944-1946 recuperează clasele
pierdute, iar în 1947 susține examenul de
bacalaureat.
Îmbrățișează doctrina comunistă, întrând în contact cu aceasta între anii 1945 -
1947, când a frecventat anumite grupări ale UTC-ului, iar mai apoi pe cele ale
Tineretului Progresist. După intrarea în Partidul Comunist, se înscrie la cursurile Universității din Cluj,
unde întâlnește mulți studenți cu convingeri asemănătoare. Între anii 1949-1953 este trimis la studii la Sankt Petersburg(Leningrad), în cadrul Universității Jdanov, unde a urmat cursurile Facultății de Filosofie.
Se întoarce în România în 1955 și, datorită unui articol
publicat în presa rusească și preluat de presa din România, i se permite să-și continue studiile. Se înscrie la doctorat, o formă de doctorat
cu durata de studii de 3 ani, numită Aspirantură, stadiu pe care îl parcurge într-un singur an și la sfârșitul căruia prezintă o lucrare de estetică cu o
temă despre imaginea artistică.
Gânditor de stânga, membru al Partidului Comunist Român și activist al Comitetului Central la cumpăna anilor '50-'60, a fost unul dintre puținii teoreticieni „luminați" ai stângii, care
au jucat un rol important în modelarea câmpului intelectual românesc. În 1956
devine instructor al CC, la Sectorul de Artă la Secția de Știință și Cultură, iar în anii '70 și '80 începe o prodigioasă activitate de scriitor și profesor, ajutând ca referent de editură la apariția unui număr de lucrări considerate „dificile” în epocă (Jurnalul de la Păltiniș, Epistolar etc.).
După o perioadă în care folosise în activitatea
didactică și publicistică pseudonimul Jánosi și varianta românizată Ianoși,
în anul 1958 își schimbă oficial numele în Ioan-Maximilian Jánosi.[3]
A purtat corespondență și a păstrat legături de prietenie și colaborare, de-a lungul timpului, cu numeroși scriitori sau teoreticieni români de marcă, printre care Belu Zilber, Constantin Noica, Henri Wald, Alexandru Dragomir, Radu Cosașu, Gabriel Liiceanu sau Zigu Ornea. Este autor a numeroase lucrări de filosofie, estetică, istorie literară, monografie și memorialistică, în care sobrietatea speculației se împletește cu generozitatea
tolerantă a interpretării. Studiind istoria ideilor și mentalităților, eseurile lui Ianoși pledează în general pentru nuanțare și analiză, împotrivindu-se maniheismelor în
gândire care au avut, pentru istoria secolului XX în special, consecințe ideologice și practice devastatoare.
De peste patru decenii, Ion Ianoși este profesor de filosofie și estetică la Facultatea de Filosofie a Universității din București. Din 2001, este membru de onoare al Academiei Române.
Anul 2008 a fost declarat de Grupul Ideea Europeană & EuroPress „Anul Ion Ianoși” – prilej cu care eruditul cărturar este sărbătorit printr-o
serie de conferințe și dezbateri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu