marți, 13 august 2013

Gone Tomorrow de Lee Child

Acest roman l-am început să-l citesc în Grecia! Am citit cam 75 de pagini format paperback. Acasă am încercat să dau de el. Mi-am rugat prieteni de afară să mi-l procure.

Dar, în final, un bun prieten mi l-a procurat în format PDF. Ştiu că am mai citit romane în acest fel, tot stilul thriller, Dan Brown.
Mult mai comod este să am o tabletă sau un kindle, dar mă descurc cu lap-topul.
La ora asta cred că Lee Child este printre cei mai buni autori de romane de acţiune, thriller.

Personajul emblematic al lui Child este Jack Reacher. Acesta este poliţist militar american, ulterior pensionat. Este curios că acest englez scrie romane care se petrec în SUA!

A apărut pe ecrane primul Jack Reacher, dar cu Tom Cruise în rolul principal. Lumea spune că actorul nu corespunde cu personajul lui Lee Child care este de fapt un tip înalt de cel puţin 1, 90 m. Cred că Hollywoodul este în căutarea unui personaj care să aibă viaţa lungă a lui James Bond al lui Ian Fleming, s-ar putea ca Reacher să fie acesta! 
Romanul începe pasionant. Reacher este într-un metrou newyorkez după miezul nopţii. 

Aici vreau să fac o mică digresiune. Am fost de trei ori în metroul newyorkez, odată ziua şi de două ori.... după miezul nopţii. Metroul newyorkez nu-i un loc plăcut, staţii neîngrijite, murdare. Oamenii sunt de tot felul, pentru că NY este unul din cele mai diverse etnic oraşe din lume. Era să mă rătăcesc şi să merg exact în direcţia contrară, dar un newyorkez m-a ajutat foarte amabil şi politicos să-mi iau tichet şi să merg unde trebuie. Cu toate că noaptea nu este plăcut să mergi într-un mijloc de transport de acest fel, am mers în apropierea unui hispanic cu o cicatrice la gât care-l făcea cam sinistru, lumea din metrou, inclusiv el erau liniştiţi şi adânciţi în propriile gânduri. 

Reacher depistează o femeie care ar corespunde listei Mossad ca fiind un terorist sinucigaş. Începe să parlamenteze cu ea şi aceasta scoate din sacoşa ei un pistol.... cu care se sinucide!
Reacher dă o depoziţie unei tinere poliţiste, Theresa Lee, aflată în schimbul de noapte. Apoi este interpelat şi de oamenii de la FBI. Este deja dimineaţa şi după aceea întâlnire este interpelat de patru indivizi care spun că sunt o echipă privată de investigatori. Reacher îşi dovedeşte abilităţile de luptător de stradă şi-i pune într-o situaţie penibilă pe cei patru indivizi. De la aceşti indivizi aude numele senatorului Sansom şi de jurnalista Lila Hoth.

Reacher îl întâlneşte ulterior la o cafea pe Jacob Mark, fratele sinucigaşei Susan, poliţist de meserie în New Jersey. Sora lui era angajată la Pentagon, la Resurse Umane.  De la Jacob află că Susan este divorţată şi are un băiat student în California şi jucător de fotbal (american, evident!) de mare perspectivă. Reacher doreşte să afle de ce s-a sinucis Susan şi începe să investigheze. 
Intră în contact cu senatorul Sansom, care neagă orice legătură cu Susan, cu toate că făcuse parte în tinereţe din Delta Force şi fusese multiplu decorat. De asemenea, numele Hoth nu-i spune nimic! Este abordat apoi de Lila Hoth care locuieşte la Hotelul Four Seasons din centru New Yorkului împreună cu mama ei, Svetlana. Lila îi explică că este ucraineancă şi mama ei, Svetlana fusese comisar politic într-o unitate militară la Berlin în 1983. Ea explică că Svetlana a cunoscut un militar american al cărui prenume era John şi că acesta ar putea fi Sansom, căpitan în Delta Force. Până la urmă Lila mărturiseşte că unitatea Svetlanei ar fi fost în Afganistan, de fapt! Şi acolo era împreună cu soţul, lunetist şi fratele ei  cercetaş. Ei ar fi fost capturaţi de mujahedinii afgani şi super puşca lunetistului sovietic ar fi ajuns la căpitanul John Sansom, infiltrat în Afganistan. Lunetistul şi cercetaşul sunt daţi pe mâna mujahedinilor de către căpitanul Sansom şi omorâţi în chinuri groaznice. Svetlana şi fiica Lila vor să discute cu Sansom de ce s-a întâmplat aşa şi din acest motiv au abordat pe Susan Mark.
Reacher le spune că treaba se încheie aici, el este american şi patriot şi nu le poate ajuta. Lucrul îl repetă lui Sansom. 

Reacher revine la hotel şi constată că Lila şi mama ei Svetlana au dispărut de parcă nici nu ar fi fost cazate acolo. În schimb este interceptat de indivizi ce par a fi de la FBI şi împuşcat cu o doză de somnifer. Se trezeşte închis într-un subsol şi interogat împreună cu Theresa Lee şi Jacob Mark. Toate acestea par a fi justificate în cadrul Patriotic Act, unde cetăţenilor li se neagă orice drept fiind suspecţi de terorism. 
Reacher reuşeşte să anihileze echipa de investigaţie şi interogatoriu şi-i eliberează pe ceilalţi doi. 
Scapă şi este liber şi are revelaţia cu totul a fost o farsă. De fapt subiectul investigaţiei familiei Hoth şi motivele senatorului Sansom sunt cu totul altele. Toţi vor să pună mâna pe un stick de memorie, dat de sinucigaşa Susan, pe care Reacher nu-l are!
Restul nu mai are rost să-l povestesc, oricum totul este altfel de cât mă făcuse autorul să cred!
Romanul este scris alert cu o engleză simplă, fără înflorituri. 

Eu am ocazia să consult şi un dicţionar on line pentru anumite cuvinte, pe care nu le ştiu. De exemplu ştiam de o trupă engleză de teatru numită Cheek by Jowl. Ei bine am găsit traducerea expresiei ca: Nas în nas pe româneşte.

Ceea ce contează este acţiunea! Aşa că l-am citit ieri până pe la 1 noaptea, când m-am lămurit care era de fapt obiectul disputei între diverse părţi disperate să recupereze stick-ul de memorie.

Cartea este antrenantă se citeşte cu sufletul la gură! O recomand!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu