luni, 2 martie 2015

All the Flowers are Dying de Lawrence Block

Pe scriitorul Lawrence Block l-am descoperit după ce am văzut filmul A Walk Among the Tombstones. Nu ştiu de ce dar filmul mi-a amintit de Raymond Chandler, poate şi maniera realizatorului filmului a contat. Aşa că am făcut cercetări şi am reuşit să procur câteva din romanele sale.
Aşa că am citit romanul All the Flowers are Dying (2005) ca fiind cel mai recent din listă. Am descoperit că ultimul roman din seria Matt Scudder este A Drop of Hard Stuff apărut în 2011.

Sunt un pasionat cititor de romane poliţiste. Ştiu că am plictisit pe corespondenţi cu Lee Child. Dacă Lee Child este adrenalină pură, nu-l laşi din mână pentru că vrei să afli mai repede finalul, romanele lui Block par mai elaborate. Nu este totuşi observaţia socială care însoţea romanele din seria lui Chandler cu Philip Marlowe. 
În seria de romane din care face parte şi romanul de faţă şi ecranizarea personajul principal este detectivul Mathew Scudder. Acesta este un fost poliţist cu probleme de alcoolism care îl face să frecventeze grupurile AA (alcoolicii anonimi).

Dacă figura lui Marlowe este cea a lui Robert Mitchum din filmele ce i-au ecranizat romanele lui Chandler, pentru mine şi probabil şi alţii figura lui Mathew Scudder va rămâne a lui Liam Neeson din A Walk Among the Tombstones.

Deci ce se întâmplă în roman?

Mathew Scudder ajuns şi el la vârsta de peste 60 de ani trăieşte împreună cu a doua soţie Elaine în New York. O tânără numită Louise îl angajează pe Scudder să-l urmărească pe David Thompson cu care a început o legătură amoroasă prin intermediul internetului.
În acelaşi timp la o închisoare din Richmond, Virginia doctorul psiholog Arne Bodinson este admis să-l viziteze pe viitorul condamnat la moarte Preston Applewhite. Acesta este condamnat pentru uciderea şi violarea a trei  adolescenţi. Preston a declarat ferm că este inocent şi Dr. Bodinson este interesat de acest tip de criminali. Bodinson asistă inclusiv la execuţia cu injecţie mortală a condamnatului. De fapt se revelează că Bodinson este autorul. Acesta a reuşit să-l încrimineze pe Applewhite de aceste crime. Bodinson, sau cum s-o fi chemând el, alege întotdeauna nume care încep cu primele litere din alfabet. Bodinson este un criminal în serie sinistru şi extrem de perfid şi abil, care are erecţii când ucide cu cuţitul.
Capitolele în care apare criminalul şi reflecţiile lui sunt scrise cu italice, iar partea ce-l priveşte pe Scudder este tipărită cu caractere normale iar Scudder vorbeşte la persoana I-a.
Scudder este irlandez şi vizitează localuri irlandeze unde cunoaşte oameni din zona interlopă sau cam aşa ceva, având amic pe Danny Boy, nume făcut celebru de o faimoasă baladă irlandeză. Scudder este însoţit în cercetările sale de TJ un tânăr de culoare extrem de inteligent, care acum se ocupă de piaţa de capital. Louise îi dă o poză cu Thompson ca Scudder să-l poată urmări. 
În acelaşi timp criminalul  se învârte prin New York, s-a introdus în casa unui bătrân veteran, pe care-l omoară şi îi ocupă apartamentul. De fapt criminalul îl urmăreşte pe Scudder să-l ucidă pentru o tentativă nereuşită de crimă blocată de acesta cu mult timp în urmă. Criminalul cumpără de la Louise care are un magazin de antichităţi un cuţit de desfăcut scrisori. Cu el o ucide pe cea mai bună prietenă a lui Louise, pe Monica. Devenise amantul acestei femei mai în vârstă, dar încă atractivă, amant de care Louise ştia foarte puţin. 
Louise este oripilată de crimă şi realizează că ea i-a vândut cuţitul pe care criminalul îl lăsase în victimă. 
Între criminal şi Thompson, pe care Scudder îl urmărea fără mare succes este asemănarea că ambii au mustaţă, dar se pare că fizic nu seamănă. 
Să fie Thompson perfidul criminal? 
Nu vă rămâne decât să citiţi romanul!
Diferenţa de stil dintre Lee Child şi Lawrence Block este că fraza lui Block este mai elaborată, pe când Child scrie foarte simplu în fraze scurte ca acţiunea să decurgă în rimul impus de scriitor.
Nu regret că am citit astfel de romane, sunt bine scrise şi-mi antrenează cunoştinţele de limbă engleză.

Acum am fost pus la colţ de un amic că citesc cărţi de istorie popularizată precum ale lui Norman Davies. precum At the Heart of Europe, de spre Polonia şi mi-l recomandă pe Niall Ferguson. (citeşte nil fergăsăn, mărturisesc că eu pronunţam naiăl ferguson!)
Doream să-i citesc cărţile, s-au tradus Estul şi Restul, şi o Istorie Virtuală, dar nu le găsesc la Biblioteca Judeţeană Argeş. Aşa că am apelat la sursa mea de cărţi şi am la dispoziţie 8 cărţi scrise de acesta. Spor la citit!

http://en.wikipedia.org/wiki/Niall_Ferguson

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu