luni, 13 septembrie 2021

In memoriam Belmondo și Ion Caramitru
















Din păcate s-au dus doi actori de foarte mare calibru: Jean Paul Belmondo în Franța și Ion Caramitru la noi.

Caramitru a jucat în multe filme, dar n-a avut șansa unor roluri precum Rebengiuc în Pădurea spânzuraților, sau în Moromeții I. El a fost fundamental un mare actor de teatru și un extraordinar recitator. El îl rețin în memorie pentru Glossa lui Eminescu recitată acum câțiva ani la Biblioteca Județeană Argeș, când i-a fost lansată cartea cu conversații despre el cu un critic teatral.

Așa că la sfârșitul săptămânii care a trecut m-am delectat cu filmele cu Belmondo. A fost actorul care mi-a încântat tinerețea. 

Primul film pe care l-am văzut a fost Pierrot le Fou, făcut în 1965. Îl ratasem la Biblioteca Franceză și amicul Valeriu, care-l văzuse îmi tot recita: ma ligne de chance (Ana Karina), ta ligne de anche - cur (Belmondo). Filmul este o trăznaie simpatică, în care se ironizează îmburghezirea care a dus la Mai 68, Karina și Belmondo se transformă într-un fel de gangsteri ad-hoc, sunt tot felul de imagini cu picturi celebre, exact preocuparea mea și a lui Valeriu din acea vreme, miștocăreala la care sunt luate reclamele tv. Finalul este apoteotic, Belmondo își înconjoară capul cu cu creioane de dinamită, aprinde fitilul și în ultimul moment vrea să-l stingă, dar este prea târziu!

Dacă am văzut un film de la început de carieră, după aceea am văzut ultimul lui film din 2008, Un homme et son chien. Este un film trist, cu un Belmondo bătrân, prea bătrân pentru vârsta lui de atunci, 75 de ani. Personajul lui Belmondo se vede părăsit de toți și tot ce-i mai rămâne este câinele. În film sunt actori cunoscuți în roluri episodice, polonezul Olbrychski, Jean Dujardin, Emanuelle Riva, Pierre Mondy, Robert Hossein, Tcheky Karyio.

Și apoi am văzut la grămadă, filme din tinerețe, un film politic de stânga, cum erau în anii 70, Heritier, dar și L'animal, comedia care m-a făcut să crăp de râs și atunci și acum. N-am văzut încă filmele lui de acțiune, dar nu-i timpul pierdut!

Filmele lui Belmondo mă îndeamnă la nostalgie după o tinerețe pe care am trăit-o cu bune și rele cum erau vremurile. 

 



 

3 comentarii:

  1. Dumnezeu sa ii odihneasca ! Un film foarte bun cu Ion Caramitru a fost Ultima noapte de dragoste prima de razboi. A fost rolul vietii lui.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nimic despre " acoperirea " lui Caramitru si faradelegile lui la sfarsitul vietii ? De ce credeti ca " tocmai el" a aparut langa Petre Roman (?) Iliescu, S.Nicolaescu ,fiind si alti mult mai valorosi actori care...au stat cuminti acasa ? Era acoperit dinainte de "*89,era "de-al lor " dar...pe ascuns. Acum se spune cam oficial ca a facut parte si din temuta securitate britanica M15 ( nu putea decat ca spion in favoarea lor...) Despre morti numai de bine dar sa spunem...tot si bune si rele despre el.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cum poți avea o minte atât de creață? Păi Caramitru a fost exact contrariul la prostiile pe care le debitezi. Încearcă să rememorezi activitatea lui Caramitru. Dar pare inutil.....
      Și încă ceva, MI6 este spionajul extern. MI5 este serviciul de securitate internă un fel de SRI dar muuuuult mai bine pus la punct. Caramitru avea un titlu nobiliar viager de recunoaștere a meritelor lui de actor shakespearian dat de Regina Elisabeta a II-a.

      Ștergere