Era o emisiune
celebră la televiziunea franceză a lui Bernard Pivot numită Bouillon de
culture.
Din
motive obiective nu am putut să mai scriu la blog și vreau și eu să consemnez
acum câteva evenimente culturale.
Un concert la Filarmonica Pitești
Joi
pe 7 februarie la Pitești a avut loc obișnuitul concert la Filarmonică.
Dirijorul orchestrei a fost de această dată Alexandru Ganea, un obișnuit la
pupitrului dirijoral piteștean.
Orchestra
Filarmonicii Pitești condusă de Gnea a deschis concertul Uvertura la Forța
Destinului de Verdi.
Vlad Dănilă |
A
urmat apoi Concertul pentru fagot și orchestră de Nino
Rota. Rota este mai cunoscut ca un compozitor de muzică de film, dar se
pare că și compozițiile pentru interpretarea pe scena nuzicală l-au atras.
Acest concert pentru fagot și orchestră are un ton modern, eu eram obișnuit cu
concerte în vremea barocului târziu sau a clasicismului.
Solistul
concertului a fost tânărul fagotist Vlad Dănilă.
Interpretarea
sa și a orchestrei a fost viu aplaudată.
A
urmat în partea a doua Simfonia nr.1 de
Brahms. Brahms, ca de altfel toți compozitorii romantici au stat sub semnul
măreției simfonice beethoveniene. Brahms a creat destul de târziu la
maturitate această simfonie care are clar influențe, ce au făcut pe
contemporani să o declare Simfonia a X-a de Beethoven. Este o lucrare totuși
reușită și deeori cântată.
Și
orchestră Filarmonicii Pitești condusă de Alexandru Ganea a reușit să-i surprindă
frumusețea și maiestatea acestei simfonii.
A
fost un concert reușit.
O carte - Jurnal de sfârșit de ciclu 1987-1989 de Vintilă Horia
Recunosc
că am devenit un fan al acestui important scriitor român. El este singurul
deținător al unui important premiu literar, premiul Goncourt în 1960 pentru
romanul Dumnezeu s-a născut în
exil.
În
acest jurnal este descris pe larg incidentul politic care a urmat decernării
acestui premiu. Inițial autoritățile române s-au bucurat și l-au invitat pe
Vintilă Horia la Ambasada RPR din Paris. Refuzul hotărât al lui Vintilă Horia a
declanșat o campanie împotriva lui, declarându-l fascist și criminal de război.
Toată mizeria a fost orchestrată de comuniști și în acest scop l-au trimis pe
Mihai Ralea a Paris. Acesta însă s-a făcut de râs pentru că un ziar italian a
publicat o fotografie cu Ralea în uniforma Frontului Renașterii Naționale
executând salutul nazist.
Acest
premiu i-a adus lui Vintilă Horia o mare notorietate internațională și a făcut
să aibă legături cu mari personalități culturale și științifice. Horia a
continuat să scrie romane, dar și eseuri legate de impactul descoperilor în
fizică pentru societate.
Acest jurnal
este jurnalul perioadei 1987-1989, când evenimentele din lumea comunistă
îi dădeau scriitorului speranțe că se va schimba ceva. Și a avut dreptate!
Vintilă Horia este un
om de dreapta, dar și un paseist în genul lui Eminescu. El vede eroismul
secolelor trecute și le absolutizează.
Nu
mi-au plăcut pasajele în care face o apologie lui Pinochet, sugerând ce crime
urma să facă Allende. Păi de fapt Pinoche a comis fioroase crime împotriva
chilienilor care nu-l aprobau, chiar dacă reformele lui economice, în special
în domeniul pensiilor private sunt azi un model.
Cel
mai tare m-a supărat că între martirii neamului îi enumără pe Codreanu și pe
Antonescu.
Codreanu
a fondat un partid extremist, antisemit care a practicat crima în scopuri
politice. Acțiunea lui politică a debutat cu o crimă, împușcarea prefectului
Manciu, a continuat cu omorârea primului ministru Duca și a sfârșit prin
arestarea și executarea lui.
Antonescu
a antrenat România într-o aventură în Uninunea Sovietică după ce a recuperat
Basarabia și de Nord. Am suferit la Cotul Donului cel mai mare dezastru militar
al epocii moderne, când o armată a fost pur și simplu pulverizată.
În schimb Regele
Mihai a dat lovitura de stat, arestându-l pe Antonescu și armata română a
eliberat Ardealul de Nord care a revenit României, lucru care ar fi trebuit să
fie prioritatea lui Antonescu.
Chiar
în aceste condiții am citit cu amărăciune intervenția lui Radu Ioanid privind
memoria lui Vintilă Horia.
Acesta consideră că a
fost justă pedeapsa pe care a primit-o Horia, declarat criminal de război,
exact în perioada în care România era strivită de cizma sovietică.
Horia a fost un
admirator al lui Hitler sau Mussolini, dar nu a fost singurul intelectual român
care s-a manifestat așa.
Asta însă nu-l face
criminal de război, nefiind implicat în activitatea guvernului Antonescu și
Radu Ionaid nu are proprietatea cuvintelor.
Așa că Vintilă Horia
își merită titlul de Cetățean de Onoare al orașului natal Segarcea.
Un film -Toată lumea știe
Filmul
cu numele de mai sus sau în originalul spaniol Todos lo saben este
un film regizat de marele creator iranian Ashgar Farhadi.
Filmul
beneficiază și de aportul a doi actori execpționali care alcătuiesc acum un
cuplu, Penelope Cruz și Javier Bardem.
Filmul
este o dramă excelent realizată și condusă de regizor.
Laura
(Penelope Cruz) revine în Spania din Argentina, unde este măritată la familia
ei undeva la țară.
Aici
are loc nunta uneia din surorile ei. Familia ei este o familie de moșieri
scăpătați. Via lor a fost cumpărată de Paco (Javier Bardem), fost arendaș și
primul iubit al Laurei.
Laura
revine împreună cu copii ei o adolescentă zvăpăiată și un băiețel de 9
ani.
În
timpul desfășurării nunții adolescenta este răpită și răpitorii cer o
răscumpărare serioasă pe care Laura nu o are pentru că soțul ei argentinian
este în faliment și șomer. Este ciudată această răpire, dar totul se explică
pentru că fiica Laurei este fiica lui Paco care o concepuseră înainte de
plecarea ei în Argentina.
Paco își vinde via
plătește răscumpărarea și o recuperează pe adolescentă.
Secretul
pe care toată lumea îl știa era că fiica Laurei era fiica lui Paco.
Ne
lămurim și cine sunt răpitorii, unul este soțul dispăut al altei surori, plecat
cică la muncă în străinătate. Este o răzbunare pe Paco, care ar fi
cumpărat via la preț redus, cum se exprimă ofticat tatăl Laurei.
Chiar dacă asta ar fi
adevărat, metoda este absolut inacceptabilă, să supui o adolescentă la
traumatismul răpirii.
Familia
Laurei pleacă înapoi în Argentina.
Filmul
are o mare încărcatură dramatică și este foarte bine gradat. Ashgar Farhadi dă
măsura marelui său talent, filmul rămânându-mi în memorie.
Un alt film - Octav
Am văzut duminică la
Centrul multifuncțional acest film românesc realizat de Serge Ioan
Celebidache, fiul marelui dirijor de origine română.
Este
un film melancolic, trist și nostalgic având un mare actor în rolul principal
pe Marcel Iureș.
Octav,
un bâtrân exilat la Paris se luptă pentru recuperarea casei părintești.
Aceasta este un mic conac undeva în Argeș, se pare? Casa este recuperată
prin proces și Octav revine la acasa părintească, fiind întâmpinat de Spiridon
(Victor Rebengiuc), fiul fostului vechil și prieten din copilărie al lui
Octav.
Filmul
este o rememorare a copilăriei fericite a lui Octav, fiul cel mare al familiei.
Mama, pictoriță se stinge în timpul copilăriei lui Octav. Filmul rememorează
relația lui cu micuța Ana, iubita lui, pe care o părăsește pentru că trebuie să
plece la război.
Octav
vind casa, dar reține locuința vechilului care să-i rămână lui Spiridon.
Serge
Ioan Celebidache a fost o surpriză plăcută ca regizor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu