Prin amabilitatea prietenului Mihai M. am primit cartea lui Radu Tudoran, Un Port la Răsărit. Mărturisesc
că doream să citesc cartea din mai multe motive.
Unul ar fi romanul
său de extraordinar succes Toate
Pânzele Sus care mi-a
încântat copilăria.
Al doilea ar fi
faptul că acest roman a fost interzis timp de 50 de ani. Este romanul de debut
al lui Radu Tudoran. Radu Tudoran este numele de scriitor al lui Nicolae Bogza,
fratele cunoscutului poet Geo Bogza, comunist încă din interbelic şi cu mai mare
succes la bolşevici, chiar dacă la senectute a avut semne de dizidenţă.
Radu Tudoran a avut
şansa să prindă Revoluţia din Decembrie 89şi prăbuşirea comunismului şi
mărturiseşte într-un Cuvânt
înainte cum a scris romanul
şi bucuria de a-l revedea tipărit după atâta amar de ani.
Radu Tudoran a fost
îndrăgostit de mare şi marea i-a marcat destinul literar cu marele succes Toate Pânzele Sus! Romanul acesta a
apărut în plin Obsedant Deceniu şi este un punct luminos în deşertul
proletcultist al vremii. Pentru că este un roman patriotic, având loc după
Independenţa României şi probabil că nu a deranjat autorităţile. Dar hrăneşte şi
imaginaţia prin călătoria până la capătul lumii!
Nu ştiu, dar poate a
contat şi cuvântul fratelui său, Geo Bogza?
La fel de patriotic
este şi acest prim roman al său. El se petrece într-un areal care demult nu mai
aparţine României. Este vorba de Basarabia de Sud pe malul Mării Negre,
Cetatea Albă din Limanul Nistrului.
Tristă şi frământată
istorie au avut aceste locuri. Este parte a Principatului Moldovei, Cetatea
Albă fiind fost port genovez şi cetatea întărită cu ziduri de apărare de Ştefan
cel Mare. Este pierdută la turci care o încorporează în Imperiul Otoman şi este
răpită cu întreaga Basarabie din trupul ţării în 1812. Aceste judeţe sudice, au
fost înapoiate Moldovei în 1856 după Războiul Crimeii.
Este din nou răpită
de Imperiul Rus în 1877, după Războiul de Independenţă la schimb cu Dobrogea.
În fine, după primul Război Mondial, revine ca parte a României Mari.
Şansa
internetului mi-a permis să studiez geografia acestor locuri care fac
parte acum din Ukraina. Sinistrul Stalin a avut grijă să ciopârţească trupul
Basarabiei şi Bucovinei şi să dea Ukrainei nordul Bucovinei şi sudul Basarabiei
şi, astfel ca Republica Moldova să nu aibă acces la mare. Am aflat astfel că
zona ce mai estică a României Mari era Bugaz, localitate aflată pe malul Mării
Negre pe limba de pământ care închidea Limanul Nistrului. Împreună cu insula
Carolina, acum devenită istm alcătuiau frontiera cu URSS. Cetatea Albă şi Bugaz
erau legate pe calea ferată de Chişinău şi restul României.
Bugaz a fost în
perioada interbelică o importantă staţiune maritimă, având şi un sanatoriu de
tuberculoşi. Turişti polonezi veneau aici trecând pe la Hotin din Polonia să
petreacă la mare în România!
De fapt tot litoralul
dintre limanul Nistrului şi Delta Dunării este brăzdat de lacuri mari, închise
de limbi de nisip faţă de mare.
Citind acestea mă
duce gândul la localităţi şi zone geografice care şi-au pierdut complet
identitate iniţială, precum Koenigsbergul, capitala istorică a Prusiei,
leagănul statalităţii moderne a Germaniei, dispărut acum în enclava rusă a
Kalinigradului. Sau povestea Danzigului scrisă de Gunther Grass, de
Gdanskul de care azi se leagă prăbuşirea comunismului începută de Walesa în
Polonia.
Prima parte a
romanului, scris la persoana întâi se petrece la Cetatea Albă. Tânărul inginer
bucureştean ajunge la Cetatea Albă în vederea instalării unui generator
electric la Uzina Electrică a polonezului Ronsky.
Aici la Cetatea Albă
este un amestec de naţii predominând slavii. Sunt ruşi, ukrainieni, armeni,
greci, turci, evrei. Inginerul face cunoştinţă cu autorităţile, corpul de
ofiţeri de la unitatea militară de grăniceri. Singura distracţie a
acestora este beţia. Iniţial refuză băutura, dar locotenentul Ilinca îi
revelează Muscatul de Fleri şi aşa devine la rândul lui beţiv. Altă distracţie
a locului sunt tinerele rusoaice. Inginerul se mută cu chirie în fosta locuinţă
a unui lăcătinient, plecat
înapoi în locurile natale şi îi moşteneşte iubitele, care au pretenţia ca
inginerul să aibă radio sau patifon!
Portul are puţine
activităţi, sunt doar barcaze transportând grâne spre Sulina. Principala ocupaţie a
locului este pescuitul în liman şi mare făcută de pescari ruşi.
Singurul punct
luminos al perioadei este întâlnirea cu comandorul Maximov. Acest refugiat rus
din Sevastopol are o barcă cu pânze care avea numele fiicei sale Ludmila împuşcate de bolşevici. Împreună cu
inginerul repară cuterul şi-i promite că va face călătorii pe mare, Maximov
fiind tuberculos pleacă la Timişul de Sus. Inginerul termină de montat
motorul care produce electricitate, demisionează de la firma bucureşteană şi se
dedică exclusiv călătoriei cu barca cu pânze redenumita Miladul!
Partea doua şi a
treia a romanului este dedicată poveştii de dragoste care se înfiripă între
inginer şi Nadia, fiica unui medic Leon Rabega din Chişinău. Nadia este în
ultimele clase de liceu, este o fată superbă care-şi însoţeşte mama, Luiza
Antonovna şi fratele ei Ştefănel, internat la Sanatoriul din Bugaz pentru
probleme de oase fragile. Nadia îl învaţă să înoate şi el pe ea să manevre
barca cu pânze. Cuplul inginer Nadia merg de Sărbătoarea de Sfântă Mărie la
Cetatea Albă şi inginerul stârneşte invidia fostelor iubite care n-au decât un
cuvânt pentru Nadia - Crasivaia (Frumoasă!).
Are loc şi un
incident dubios în care locotenentul Ilinca este împuşcat de fratele celor două
amante rusoaice, care a fugit la bolşevici.
De fapt tot romanul
respiră groaza de bolşevici, marinarul se teme ca în timpul periplurilor pe
mare să nu fie aruncat pe malul sovietic.
Apar evident şi
americanii! Prahovean fiind, Radu Tudoran are o mare simpatie pentru acest neam
care a contribuit la dezvoltarea industriei petrolului. Americanii sunt pe un
vapor transatlantic care ancorează în largul Bugazului. Nadia este cucerită de
Tommy, un tânăr american bogat în timpul unei petreceri ce are loc pe vas unde
sunt invitaţi. Inginerul o îndeamnă pe Nadia să plece în America, să-i dea o
şansă fratelui ei Ştefănel.
Dar Nadia apare pe
barcă în momentul în care inginerul se decide să plece spre Sulina. Este o
descriere a acestei călătorii pe mare, ajung la gurile Dunării, împinşi de
curent merg şi ajung la satul de pescari Vâlcov de pe braţul Chilia. Se
reîntorc şi ajung la Sulina unde inginerul este decis să trimită acasă pe
Nadia. Această însă nu renunţă la călătoria înapoi la Bugaz. Se reîntorc pe
mare şi sunt surprinşi de furtună. Teama de a eşua pe malul sovietic îl fac pe
inginer să facă manevre greşite şi barca se ciocneşte de o geamandură a
portului Bugaz şi Nadia se îneacă.
Finalul romanului îl
găseşte pe inginer înapoi pripăşit la Cetatea Albă cu vina eternă că şi-a
pierdut iubirea vieţii.
Este un roman scris
cu plăcere şi pasiune, romancierul are o uşurinţă a frazării pe care alţii nu o
au şi care se luptă cu limba română să transmită idei puţine şi sărace.
Chiar m-a surprins o
postare a unui individ care n-a fost în stare să citească romanul, prefera
genul Jules Verne al romanului Toate
Pânzele Sus!
Celor care nu l-au
citit îl recomand cu mare plăcere!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu