sâmbătă, 27 august 2016

Vacanţă în Ardeal - Ocna Sibiului

Puseele de reumatism, în special o durere ascuţită la şodul stâng toată luna mai mi-au reamintit că am nevoie de o sesiune la nămol. Aşa că Adriana s-a ocupat cu rezervarea la o pensiune în Ocna Sibiului după 15 august.
Până la urmă a găsit convenabil 140 pe noapte la pensiunea Salzburg.
Am ajuns la Ocna în data de 17 august cu intenţia de  asta acolo5 nopţi. A trebuit să achite preţul unei nopţi pentru siguranţă.

Şi aşa am ajuns în data de 17 august, cu Transmixt în Sibiu pe la 11.30 şi imediat am prins autobuzul de Ocna Sibiului. Am ajuns la prânz în această frumoasă localitate balneară.
Camera oferită avea toate standardele de curăţenie şi dotare. Pensiunea aparţine unui cuplu de foşti balerini, am interacţionat cu proprietarul, la origine clujean, care a petrecut vro 15 ani în Austria. Deci pensiunea îşi bine merită numele de Salzburg care este şi denumirea germană a localităţii Ocna Sibiului. În săsească este de fapt Salzbrix!


Când am consultat prognoza meteo ştirile nu erau bune, dar ele au fost eronate.
După ce ne-am instalat ne-am pregătit să mergem la ştrandul staţiunii. Şi aşa am făcut două împachetări cu nămol şi o baie în lacul cel mai sărat în Brâncoveanu. Lacul de unde recoltam nămolul este Lacul Negru sau Lacul Porcilor că arătam ca porcii!
Lacul Porcilor
După cura de nămol ne-am, dus la terasa recomandată de patronul de la Salzburg. Un meniu costă 15 lei. Am luat o ciorbă de văcuţă cu ceafă la grătar şi o salată de varză. Mâncarea a fost excelentă, Adriana a vrut doar ceafa la grătar dar porţia era dublă la 10 lei porţia.
Biserica  fortificată calvină
Ne-am convins că acolo se mânca bine pentru că am testat altă terasă pentru că aveau ciorbă de fasole. Ciorba a fost cam prea transparentă, iar pe post de ceafă la grătar ţi se dădea pulpă de porc.
Am plecat pe la 4 când cerul s-a întunecat şi după ce am ajuns la pensiune a început să plouă. De fapt a fost singura zi cu ploaie din sejurul nostru.
Ocna Sibiului este o veche localitate din Ardeal unde ocupaţia principală a fost extragerea sării. Verificând pe internet am aflat că localitatea are în principal după o statistică din 1930 români cam 3000, unguri cam 1000 şi sub o sută de saşi. Aşa că de fapt biserica fortificată cu ziduri din centrul localităţii, fondată la 1241 este calvină! Am fotografiat din nou o inscripţie în latină datată din 1642.
Biserica catolică în faţă şi turnul
bisericii ortodoxe
În 1599 românii din Ocna Sibiului  l-au sprijinit pe Mihai Viteazul în bătălia de la Şelimbăr şi drept recunoştinţă a ctitorit biserica ortodoxă de pe dealul din centrul acestui orăşel. Ea a fost dăruită şi de Constantin Brâncoveanu. În secolul XVIII a fost cedat pentru puţin timp greco-catolicilor dar a revenit la ortodoxie.
În plus în oraş se mai află şi o biserică catolică fondată pe la mijlocul secolului XVIII, consecinţă a stăpânirii austriece şi probabil şi a unor catolic care munceau la sare.

Localitatea săsească este satul prin care treci când vii de la Sibiu numit Şura Mică - Kleine Scheuen.
Biserica luterană din Şura Mică
În centru oraşului se află un parc şi la mijloc un monument care comemorează pe martirii în lupta pentru eliberare naţională. Pe una din laturi sunt numele celor care au suferit de  prigoana ungurească în 1913 şi apare şi numele unuia care are rezonanţă ungurească dar care probabil că era român! Pe latura cu cei care au pierit în Al Doilea Război Mondial apar şi nume ungureşti şi germane!
În fine sunt şi numele celor care au luptat împotriva terorii comuniste.

Restul zilelor până luni au fost frumoase şi eu făceam zilnic patru înnămoliri, lucru care mi s-a spus că nu-i tocmai recomandabil, după care mă spălam în lacul de nămol şi mai stăteam o perioadă cu sare pe mine, după care mergeam la lacul Brâncoveanu.

Când ajungeam acasă făceam un duş cald la pensiune, dar mirosul de nămol rămânea. În rest seara o petreceam la televizor la Olimpiada de la Rio sau cu lecturi. Cu acest prilej rădeam şi o bere luată de unul din magazinele din centru. 
Complexul balnear
La prima noastră cură din 2012 am stat la hotelul complexului balnear. El se situează tot în zona centrală şi este o construcţie superbă în stil Jugendstil de la începutul secolului XX, care seamănă cu construcţii similare din Budapesta. A fost inaugurat în 1909 şi are o inscripţie în ungureşte. Din păcate a fost falimentat şi închis, probabil din cauza unor interese obscure. Am aflat că a fost cumpărat, or fi cei care l-au falimentat? Sper ca la anul să fie repus în funcţiune.


Aşa am petrecut 5 zile plăcute de refacerea sănătăţii şi sper ca reacţiile reumatice să fie mai rare.

Un comentariu:

  1. Blogger-ii din sec. XIX, XX mergeau la baile Baden-Baden, Baths, Karlovy Vary ... acun in sec. XXI la Baile O-S!

    RăspundețiȘtergere