vineri, 17 iunie 2016

Note de lectură: Poveşti pentru oameni mari de Nicolae Manolescu

Însemnări despre o carte, dar şi actualităţi culturale

Întâmplare a făcut să găsesc la Biblioteca Judeţeană această carte. Am luat-o imediat pentru că orice carte scrisă Nicolae Manolescu este interesantă şi provocatoare.
Am avut impresia de deja vu, erau unele fragmente pe care le citisem, dar pentru mine această carte apărută la Editura Maşina de scris în 2011 era totuşi inedită.
Sunt mai multe povestiri scrise pe la mijlocul anilor 70, dar şi două care erau scrise în 2010.

Povestirile lui Manolescu din tinereţe sunt tentate de oniric şi sunt bine scrise. Dacă Manolescu nu ar fi fost criticul de azi probabil ar fi ajuns un scriitor de proză scurtă foarte bun. Interesant că ultimele două povestiri recente au aerul că disecă probleme ale tinereţii scriitorului. De fapt una dintre ele este cazul doctorului Toma, a unui fel de Don Juan, de Casanova, fost coleg de şcoală cu un succes formidabil la femei.  Povestirea însă este reacţia în urma morţii doctorului Toma, acesta sfârşind prin sinucidere. Şi autorul analizând viaţa fostului său coleg de şcoală realizează că acesta s-a sinucis din dragoste. Se căsătorise cu o divă de la Operă care nu-l iubea! Ori pe acest cuceritor deziluzia că singura femeie pe care o iubea nu-i împărtăşea reciproc sentimentul l-a împins la sinucidere.

În carte sunt cuprinse fragmente de jurnal, însemnări de spre cărţi. Sunt destule citate în franceză şi asta mi-a creat o stare de frustrare, pentru că franceza mea este la nivel scăzut. În schimb Manolescu nu cunoştea limba engleză în şcoală, chiar apare o întâmplare legată de o însemnate pe o fotografie dată de o fată de care era îndrăgostit: I love you şi de aici o întreagă filosofie a limbii engleze.

Am constat că sunt destule cărţi importante de literatură universală pe care nu le-am citit. Mi-am propus să caut Orbirea de Canetti declarată capodoperă de Manolescu.

Impresionant este şi fragmentul de jurnal în care este relatată boala şi sfârşitul tatălui său.

Cu Manolescu împărtăşesc o plăcere comună şi el şi eu ascultăm Radio România Muzical. Manolescu recunoaşte că este afon ca şi mine de altfel dar este pasionat de muzică şi fondul muzical atunci când scrie. El mărturiseşte că ascultă RRM, eu prefer pe Jazz Radio pe internet.

În final sunt părţi suplimentare la jurnalul său privind scrisul şi cititul în care la programul de master se trudeşte ca să înveţe pe studenţii de la Litere cum să citească ca nişte profesionişti o poezie sau o proză.
Manolescu reia povestea doctoratului său despre Maiorescu şi spune aici o chestiune delicată, blamează felul precar în care s-a predat în şcoala medie - liceu. Amintirile mele sunt diferite, în liceu am prins gustul literaturii de calitate, iar de profesorii mei de la Caragiale din Ploieşti am amintiri din domeniul excelenţei. Pare că precaritatea se întinde şi la învăţământul superior, evocând studiile în străinătate ale fondatorilor culturii române moderne, dar şi începutul în toate şi în celelalte domenii. Asta m-a pus pe gânduri, practicând şi eu meseria de profesor cam de 7 ani. Încerc să înnoiesc anual cursul să-l fac mai interesant şi să împărtăşesc din experienţa mea a profesională. Cred că încerc să las o amintire bună studenţilor mei!

Revenind la carte, a fost o plăcere să o citesc!

Actualităţi culturale locale

De ceva timp în presa locală este evocat evenimentul cultural prilejuit de aniversarea de 50 de ani a revistei literare Argeşul. Înfiinţată pe vremea unui prim secretar mi luminat a beneficiat de şefi de rezonanţă culturală naţională. 

Evocările festiviste sunt acum parazitate de polemica, să nu zic cearta dintre doi jurnalişti culturali. Sunt acolo acuze şi se dezgroapă evenimente petrecute cu mulţi ani înainte. Păcat!

Disputa ca şi evenimentele culturale cu scriitori locali au un aer patetic, ca să nu zic jalnic şi trist. Sunt un consumator interesat de suplimentul cultural Săgetătorul din cotidianul local Argeşul, pe care îl cumpăr pentru ştirile de interes local privind Piteştiul. 

Ocolesc cu obstinaţie encomioanele privind veleitari locali cu pretenţii de poeţi sau scriitori şi eseişti. Ca unul care citeşte România Literară de la primul număr privesc cu suspiciune dacă chiar cu mefienţă alonjele culturale ale unora care sunt doar scriitori de importanţă foarte locală.

Mi se poate replica faptul că şi eu aş putea fi doar un veleitar care se lăbărţează pe internet, dar măcar sunt fără mari pretenţii literare!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu