joi, 18 august 2022

Cei trei mușchetari de Alexandre Dumas

 




Cum am mai spus mi-am pus în gând să recitesc romanul lui Alexandre Dumas, Cei trei mușchetari.

Este primul roman citit de mine la 8 ani, după ce terminasem clasa I și l-am descoperit în podul casei bunicilor materni în Avrig. Era cumpărat de mătușa Marina, sora cea mică a mamei. L-am citit pe nerăsuflate că era un roman de aventuri. Abia prin adolescență l-am recitit și am constatat că erau și pasaje erotice. Oricum îi citeam fonetic pe toți eroii, simplu era doar Aramis! Așa că l-am citit în vacanța de la Avrig!

Romanul pare-se că este cel mai ecranizat, este în continuare un roman care aprinde imaginația tinerilor și este citit.

Romanul surprinde o epocă extrem de importantă în istoria Franței, introducerea absolutismului regal, desăvârșit de fiul regelui Ludovic al XIII-lea, Regele Soare, Ludovic al XIV-ea. Dumas se află în nostalgia nobilimii franceze, care își pierde toată puterea datorită reformelor marelui ministru, cardinalul Richelieu. Dacă lui Richelieu îi reușește manevra, peste mare opoziția burgheză în frunte cu Cromwell îi taie capul regelui Angliei, Charles I. Apropo i-am văzut portretul împreună cu regina Henrietta la Muzeul Brukenthal! Este realizat în atelierul lui Van Dyck, mare portretist olandez. 

Și așa în Anglia burghezia în ascendență introduce Parlamentul, care îi ia puterile regelui, iar Franța mai așteaptă un secol jumătate ca să taie și ea capul unui rege și să pună în putere Parlamentul. 

Surprinzător că personajele romanului sunt reale. Fictivi sunt doar cei trei mușchetari. Athos, Porthos și Aramis. Ei au niște porecle, nu nume. Pare că Athos care duce la muntele Athos potrivește cu personajul. În rest nu-mi dau seama cu a ales Dumas numel mușchetarilor. Fictivă este și Milady de Winter, personajul malefic al romanului, pedepsit de mușchetari în final.

D'Artagnan este personajul istoric Charles de Batz de Castelmore d'Artagnan d' Artagnan

La englezi apare și Ducele de Buckingham, personaj foarte puternic în Anglia, omorât de atentatorul Felton, care apare ca fiind împins de Milady să comită atentatul. Puritanii detestau pe rege și pe cei din jurul lui, pentru că sfidau prin bogăție și aroganță.

Singurul război pe care-l duce Richelieu care-l domina pe Ludovic al XIII-lea este cu rebelii hughenoți baricadați în portul la La Rochelle. 

Romanul recitit mi-a trezit nostalgii și plăcerea lecturii. Inițial am mers la Biblioteca Județeană Argeș să împrumut romanul, dar l-am găsit pe internet și l-am citit pe tabletă. Era într-o versiune care folosește mușchetari! O folosesc și eu ca amintire a primei lecturi.

Vă doresc să-l recitiți și dumneavoastră!

4 comentarii:

  1. Tata semana leit cu Jean Mares. A fost un fim cu cei trei muschetari in care aparea si Jean Marais in nu stiu ce rol.. Dupa ce l-am vazut toti , la cinema Progresul , colegele mele de liceu/gimnaziu ma priveau cu alti ochi. Intraznesc sa supun ca eram un fel de aghiotant al lui Jean Marais ( alias tata ). Oricum pe tata l-au iubit !!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. DA ... prima ecranizare celebra este cu Jean m-a ras ... :) .. era o vorba proletcultista
    In alta ordine de idei, a fost un roman care pe langa altele mi-a deschis orizontul catre istorie... chiar si stramba cum era pe vremea ceasusesciana.
    Norocul meu a fost ca am pus mana pe niste carti de istorie din anii interbelici din biblioteca bunicului meu.
    In rest .. D'Artagnan .. indiferent daca e Di Caprio sau alti actori care dau bine pe sticla e un personaj celebru.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mă bucur de reacțiile pozitive privind acest roman. Un prieten parizian mi-a povestit de casa lui d'Artagnan pe Rue du Bac pe malul stâng al Senei. Am reușit cu ajutorul Google Map să identific locul și văd imagini ale acestei zone, Casa originală nu mai este. În timpul lecturii căutam repere geografice franceze, Meung, Loara, Arras, Flandra tot cu Google Map. Nu am avut curaj să caut și repere pariziene pentru că nu mai există Parisul lui d'Artagnan.

    RăspundețiȘtergere
  4. Legat de afirmatia "Romanul pare-se că este cel mai ecranizat..": Google zice "the most adapted novels and how many times they have graced our screen:

    5 Frankenstein by Mary Shelly (37+) ...
    4 Sherlock Holmes by Sir Arthur Conan Doyle (44+) ...
    3 A Christmas Carol by Charles Dickens (49+) ...
    2 Les Miserables by Victor Hugo (50+) ...
    1 Dracula by Bram Stoker (62+)

    RăspundețiȘtergere