În ultimele zile
începând cu 1 noiembrie am urmărit Festivalul înternațional de teatru și forme
noi de la Teatrul Davila Pitești. Această adăugire de forme noi am
observat că este extrasă exact din piesa lui Cehov Pescărușul. Este
prima piesă cehoviană pe care am urmărit-o, pusă în scenă minimalist de marele
regizor Andrei Șerban la Unteatru. A și luat Marele Premiu al acestui festival.
Ce mi-a plăcut
mie?
În primul
rând Lecția de bune maniere, piesa interpretată de Maia Morgenstern
privind chestiunea sensibilă a antisenitismului, piesă cu un mesaj extrem de
dur și penetrant.
Apoi altă piesă
cu mesaj este piesa despre emigranți, scrisă de un basarabean și adaptată de un
regizor român la Teatrul din Herson, Ucraina. Este o piesă despre condiția
esticului obligat și doritor să-și caute norocul și banii într-un Occident nu
prea primitor cu astfel de oameni.
Am nimerit și eu
un premiu, cel pentru scenografie primit de teatrul Tamasi Aron din Sfântul
Gheorghe cu piesă poloneză Sam, de strictă actualitate.
Este perioada
din an când merg la teatru să mă pun la punct cu tendințele noi din teatru.
În această
săptămână am avut șansa să văd două filme românești desosebite.
Între chin și
amin
Acesta este un
film regizat de Toma Enache. Toma Enache este aromân, machedon, a făcut deja un
film despre acești românii din Peninsula Balcanică.
Probabil că
impresionat că printre cei aflați în iadul reeducării de la Pitești se aflau și
tineri aromâni a făcut acest film.
Este o
melodramă, despre viața unui cuplu de tineri Tase Caraman și tânăra Lia. El
este un tânăr compozitor și cântăreț la contrabas, venit de la o bursă din
Germania și întâlnește pe Lia de care e îndrăgstește. Lucrurile se întâmplă la
finalul anilor 40 când comuniștii puseseră ciubotele pe cefele românilor. Tase
scrie Odă lui Dumnezeu și este arestat împreună cu fratele lui Iancu. Tinerii
ajung la închisoarea de la Pitești și dintr-o dată filmul ia o turnură horror.
Experimentul de
reeducare de la Pitești este oribil doar când se povestește despre el, dar când
este reconstituit este aproape imposibil de văzut. A fost atâta oroare în
acest experiment pus la cale de securitate și inspirat de bolșevici. Dar
cei care-l pun aici în aplicare sunt români get beget. După ce erau chinuiți,
nemâncați tinerii arestați sunt torturați ca să ajungă la rândul lor
torționari. Între aceștia ajunge și fratele său Iancu.
Ei bine, niște
așa ziși istorici spun că studenții de acolo erau legionari și s-au omorât între
ei. În primul rând că legionarii erau în minoritate, iar cei care erau, era
tineri, fără mare legătură cu generația celor lui Codreanu și Sima.
Cred că niciunul
dintre acești istorici nu a stat în fața unui securist că probabil că după cum
gândesc ei acum, atunci s-ar fi căcat pe ei de frică!
Filmul este
impresionant, îți dau lacrimile de oroare și emoție. L-am văzut împreună cu
studenții din Pitești și la final am auzit cum tinerii aplaudă zgomotos.
Maria, Regina
României
Acest film
artistic este opera unui regizor englez, Alexis Sweet Cahill, probabil că ei au
o mai mare experiență cu regine.
Rolul principal
este jucat de o actriță româncă stabilită în Anglia, care are ceva din
eleganța, rafinamentul și fascinația pe care o avea această regină.
Filmul se ocupă
cu cel mai important moment al vieții și carierei Mariei a României. Este
momentul extrem de complicat de la tratativele de la Paris privind pacea de
după Primul Război Mondial. Primul Ministru al României Ionel I. C. Brătianu (Adrian Titieni)
pledeaza cauza noastră a României Mari, privită cu neîncredere de cei trei mari
Clemenceau al Franței, Loyd George al Marii Britanii și președintele Wilson al
SUA, în primul rând din cauza tratatului de pace de la Buftea cu germanii din
mai 2018.
Ca ultimă resursă se decide ca Regina Maria să plece la Paris. Ea s-a dovedit atît de eficientă că reușește să-i convingă și să-i alăture cauzei României Mari. Am mărturia cam strepezită a istoricului canadian, strănepoată a lui Loyd George că Maria a fermecat acești lideri politici pentru a avea Româna Mare interbelică.
Din păcate acest
vis al României Mari s-a făcut praf în 1940. Nici azi când Basarabia este
independentă sunt departe de refacerea visului.
Aș sublinia
asemănarea izbitoare a actorului care l-a interpretat pe regele George al Marii
Britanii cu regele.
Acest fim este
primul film adevărat care pune la punct și spune adevărul despre monarhia
românească care ne-a scos din glodul subdezvoltării în care erau principatele
modernizate de Regele Carol I și care a îndeplinit idealul României Mari sub
cuplul regal Ferdinand și Maria.
Și acest film la
care a fost coadă la bilete a fost aplaudat la final.
Cred că începe
să se împlinească dorința lui Ceaușescu despre epopeea națională. Aceste filme
fac cu adevărat istoria adevăarată a României moderne cu regi și politicieni
patrioți, cu criminali comuniști care au torturat cei mai buni fii ai acestei
nații în vremea comunismului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu