Volumul Nostalgii ploieștene este o carte
apărută sub îngrijirea colegului nostru de liceu promoția 1966 Marius Bâzu, acum în vremuri de pandemie.
În acest volum Marius și
colaboratorii încearcă să evoce un Ploiești al copilăriei noastre.
Am citit cu imensă
plăcere prima contribuție, un dialog între Marius Bâzu și colegul meu de clasă
Valeriu Negulescu. Totul este fabulos, Valeriu se dovedește un istoric surprinzător
al arhivelor locale și ne evocă istoria străzii Praga unde s-a născut, a
copilărit și a crescut împreună cu fratele său geamăn Octavian, din păcate
dispărut pre devreme.
Valeriu Negulescu ne
revelează o istorie fabuloasă a acestei străzi construită pe proprietățile unei
importante filantroape din secolul XIX, Zoe Scorțeanu. Totul este interesant,
dar singurul defect este că această stradă nu-mi este cunoscută, îmi amintesc
vag de ea, fiind plasată în nordul orașului, eu copilărind în zona Gării de
Sud!
Praga este, se pare, o
stradă cu pretenții aristocratice, unde și-au construit oameni cu dare de mână,
îmbogățiți din petrol.
Aici vreau să fac o
comparație. Eu de la vârsta de 18 ani nu mai sunt ploieștean, sunt mai mult
piteștean am deja 46 de ani de locuire în acest oraș. Și de aceea vreau să fac
câteva remarci. Strada Praga descrisă de Valeriu are multe case cu etaj.
Pitești care a cunoscut dezvoltarea industrială intensă de abia pe la mijlocul
anilor 60 era un târg micuț comparat, cu orașul natal Ploiești.
Casele frumoase aparțin
unor negustori, orașul fiind la întretăierea dintre deal și câmpie, având un
tîrg faimos de cereale și animale, evocat de Marin Preda în Moromeții.
Casele negustorești din
Pitești sunt tip vagon, case solide, care au un singur cat. Doar câteva case
piteștene au etaj, există chiar una foarte reușită în stil art deco. Acum
îmi amintesc că inclusiv pe strada pe care am locuit, stradă mică avea două
case cu etaj, una a unui avocat și cealaltă aparținând unui inginer. Toate
aceste clădiri frumoase din Pitești au devenit restaurante cu terasă din cauza
geografiei spațiului.
Inclusiv pe Bulevardul
central al Ploieștiului am remarcat că aceste clădiri cu parfumul lor sunt
acum restaurante.
Revenind la
evocările lui Valeriu în dialog cu Marius, Ploieștiul se revelează
ca un oraș cu certe vocații îndustriale, alături de București, din cauza
bogăției petrolul din zonă. Asta i-a dat și un puternic aer
cosmopolit.
Valeriu lansează ipoteza
că personajul Zoe Trahanache ar putea fi inspirat din doamna Zoe Scorțeanu, cea
care a dat numele prim al străzii de azi Praga. Nu este deloc imposibil, pentru
că, inclusiv Trahanache este inspirat de faimosul contemporan al lui Caragiale,
Zaharia Antinescu, președinte și membru a numeroase comitate și comiții
ploieștene.
Unde mă despart de cei
doi conlocutori este situarea geografică a locului desfășurării Scrisorii
pierdute. Cum spune Caragiale este capitala unui județ de munte. Singurele
care s-ar califica ar fi Piatra Neamț, din Moldova, exclus, pentru că doar
în Telegrame situarea tragicomediei este Moldova.
Sunt aproape cert că
acest județ de munte este unul muntean, adică fostul județ Muscel cu capitala
al Câmpulung!
Și că venii vorba de
Caragiale și piesele lui aș vrea să mă exprim asupra unora dintre ele. Am fost
foarte dezamăgit de punerea în scenă a Scrisorii pierdute la Teatrul Comedia. Dacă celelalte comedii
ale lui Caragiale sunt localizate în mediul mitocanilor, mahalagiillor,
ciocoilor, negustorimii, unii chiar de piei de cloșcă, O scrisoare
pierdută este în mediul înaltei burghezii și moșierimi provinciale.
Ori acea punere în scenă era una a marginalilor, aurolacilor și nu merge
de loc.
Doar Lucian Pintilie a
reușit montarea genială cu D'ale carnavalului, repetată apoi
în De ce trag clopotele Mitică pentru că se preta.
Și să nu uit am văzut o
punere în scenă la Teatrul Davila din Pitești cu O noapte furtunoasă.
În aceasă dramatizare regizorul a avut ideea să refacă drumul lui jupân
Dumitrache și cucoanele asociate, Veta și Zița. Și am avut o revelație.
Drumul pornea de la Union, actual loc de lânga Sala
Palatului unde era cinemateca cu același nume. Drumul trecea apoi pe lângă
Cișmigiu, pe lângă biserica Ilie Gorgani
de pe malul Dâmboviței, preluată ca loc de rugăciune de către legionari. Trecea
apoi peste Dâmbovița pe la Izvor ca
să urce în sus în mahalaua din Dealul
Spirii. Este o piesă cu indicații geografice foarte precise, inclusiv
patrularea lui jupân Dumitrache până în zona Cotrocenilor.
Revenind la carte
prietenilor mei, m-a impresionat foarte tare dragostea pentru muzică a lui
Marius Bâzu. Ca și el am avut o atracție în liceu pentru muzica noua a
formației Beatles. Doar că eu nu am cântat la niciun instrument. Și nu am o ureche
muzicală, sunt cam afon. Apare aici și
prietenul Adi Cernea, care locuia în zonă, pe lângă Stadion, dar care a ales
liceul 2, nu Caragiale.
Este o carte a
nostalgiilor, sunt evocați mulți colegi, profesorii noștri de elită și niște
vremuri care în pofida greutăților inerente epocii noi am trăit-o frumos, sub
protecția părinților.
Joe, multumesc mult pentru aceasta cronica atat de binevoitoare! In curand pornim un nou volum, la care sper sa te alaturi!
RăspundețiȘtergereReferindu-mă la amintiri de străzi la mine sunt limitate la Babeuf aunde am locuit, Ana Ipatescu, Bobâlna (fostă Jdanov) unde ese afla școala mee și Principatele Unite. Că tot am amintit de Principatele Unite pe ea a locuit Florin Dumitru, probabil cel mai importnat baterist până la Țăndărică. A cântat cu Mondial, Phoenix (si eu am stat o noapte la Litoral în Eforie Nord să-i ascult în 1969). Și eu am fost la Festivalul A 1969, blatist că nu se mai găseau bilete!
ȘtergereApropos de Adi Cernea,eu am fost colega de liceu cu el.Pe langa ca facea parte din elita "creierelor stralucite"(alaturi de Laurentiu Orasanu,Armi Mignea,Carmen Georgescu,etc.),Adi era posesorul multor discuri originale,pentru care multi il invidiau.La loc de cinste erau Beatles-ii.Doar cativa au avut privilegiul si bucuria sa imprumute sau sa copieze din discurile lui Adi.Intre ei s-a numarat si actualul meu cumnat,Cornel Dinu,pe atunci coleg si prieten cu sora mea,Cristina,in promotia '66.Acea muzica m-a marcat pe viata,o ascult si azi cu aceeasi placere nebuna!
RăspundețiȘtergereSi pentru ca s-a amintit de Florin Dumitru,el si-a alcatuit mai apoi propria formatie,pe care a numit-o FFN (Formatia Fara Nume!)
Florin Dumitru,"Flocea" un personaj memorabil nu numai pe scena, pacat ca ne-a parasit prematur!
RăspundețiȘtergere