Acest roman încheie
trilogia personajului principal, al Letiţiei Branea desfăşurată în trei romane
ale Gabrielei Adameşteanu.
Trilogia a început cu
romanul de debut al autoarei Drumul
egal al fiecărei zile, cu caracter puternic autobiografic, apărut în 1975,
apoi continuată cu Provizorat,
roman apărut în 2010, ca să se încheie acum în 2018 cu romanul Fontana di Trevi. După cum se
observă între primul roman şi al doilea al trilogiei au trecut 35 de ani ca autoarea
să reia romanul început în tinereţe.
Acest roman este
pentru mine o revelaţie, este de fapt romanul pe care îl aşteptam. Cred
eu că este cel mai reuşit roman despre perioada post 89.
De fapt este un roman
care are mai multe romane. Este continuarea romanului de dragoste început în
Provizorat, este romanul istoriei ultimului secol românesc, este romanul de
moravuri în genul celor ale lui Călinescu. Şi este mai ales romanul
tranziţiei începută în 1990 de la o societate românească distrusă de comunism
la ceea ce vedem azi. Pentru că sunt evenimente în roman care sunt din
2018.
Probabil că s-au mai
scris romane despre tranziţia post decembristă, dar acesta este romanul unei
mari romanciere, este fascinant cum curge acţiunea lui, este un roman foarte
bine scris.
Provizorat o lăsase
pe tânără literată şi viitoare romancieră Letiţia Branea într-un final
complicat al unei iubiri secrete cu Sorin, un coleg de serviciu, complicata
relaţie cu soţul Petru Arcan, redactor de revistă literară, profesor la
Universitate, care vrea să scape de România, să rămână în Occident.
Romanul Fontana
di Trevi începe cu revenirea
în România Letiţiei Branea, plecată în Occident după soţul Petru Arcan pentru
reîntregirea familiei.
Arcan după tribulaţii
ajunge redactor la secţia româna a Europei Libere, unde este accidentat la
atentatul împotriva postului de radio. Letiţia se recalifică în Germania ca
kinoterapeută. După transferului Europei Libere soţii arcan se mută în Franţa
la Neuvy, un sat în zona Indre Loire zona castelelor medievale, în apropiere de
Tours.
Este ciudată cum
oameni care şi-au luat lumea în cap să scape de aici în vremea comunismului
revin acum să îşi recupereze moştenirile.
Pentru că descoperim
acum că Letiţia avea prin tatăl, doctorul Branea legături cu înalta burghezie
interbelică. Branea provenea din trei fraţi, Caius, care fusese secretar de
stat pe vremea guvernului Antonescu, altul Traian, apropiat de englezi, chiar
urmărea după 45 să se căsătorească cu o englezoaică aflată în România. Toţi
ajung în puşcărie şi mor cu excepţia tatălui Letiţiei.
Restitutio in
integrum le-a luat
mintea la toţi. Din păcate această idee generoasă a îmbogăţit mai ales pe
escrocii politici ai tranziţiei.
Poveste ne introduce
în familia Sultanei şi a lui Aurelian Morar la care trage când vine în Bucureşti.
Sultana este Nana, colega de facultate şi cămin a Letiţiei. Ei au o fiică pe
nume Claudia, care este arestată la mineriadă şi care prin intervenţiei
hotărâte ale lui Petru Arcan este eliberată şi pleacă la burse în străinătate,
prima la Universitatea Central Europeană de la Budapesta, ca să continue cu
burse prin Italia, şi acum în SUA unde face un ultim stagiu de doctorat,
ajungând deja la 35 de ani. Petru este un fel de mentor care i-a mijlocit
accesul la astfel de burse, în lipsa copiilor cuplului.
Titlul romanului
provine de la excursia în Italia a familiei Morar în care apare Claudia într-o
fotografie cu Fontana di Trevi în care ea aruncă un ban ca să reîntoarcă acolo.
Acest monument
semnifică şi al doilea val de români care azi au plecat în exod în Occident
pentru o viaţă mai bună acolo, sau dacă s-ar putea şi aici. Şi ştim bine de ce
depinde asta!
Aurelian a avut un
frate celebru, care devenise dizident şi care moare în condiţii neclare în
vremea comunismului. Începuse să scrie scrisori la Europa Liberă care erau
prezentate chiar de Petru Arcan. Letiţia se pare că începuse o legătură cu
acesta până la plecarea ei în Occident. Însă memoria lui Claudiu Morar fusese
urmărită în gazetele securităţii. Şi aici apare un alt episod trist al
actualităţii româneşti, cum victimele securităţii apar ca falşi dizidenţi, iar
securiştii, foşti torţionari devin prosperi oameni de afaceri, devalizând
bănci, jefuind proprietăţile ce trebuiau restituite.
În roman apare un
personaj nou, Caius Branea junior. Acesta este fiul tatălui Letiţiei, făcut cu
o asistentă medicală după moarte mamei Letiţiei. Tipul mult mai tânăr intrase
în politică, ajunsese deputat ţărănist, pe baza unchilor şi apoi se reorientase
intrase în afaceri având bune relaţii cu politicienii prezentului.
Cu el împreună
Letiţia speră să recupereze moştenirile după urma tatălui şi a unchilor lor.
Aurelian fusese
foarte activ în contestarea anticomunistă, frecventase Piaţa Universităţii,
intrase în Forum (care este alter ego pentru Alianţa Civică!), devenise
preşedintele lui, dar fusese dat jos prin maşinaţiunile unora din cauza
corectitudinii şi inflexibilităţii lui.
Mai este în roman
flash-back-ul finalului poveştii de amor cu Sorina şi cu care rămâne gravidă.
Despărţirea se petrece într-o garsonieră împrumutată, din care pleacă Letiţia,
chiar înainte de cutremurul din 77, unde rămâne Sorin. Blocul se prăbuşeşte şi
Sorin scapă rănit de acolo şi se cuplează ulterior cu Dorina, o altă colegă
care îi purta sâmbetele.
Cel mai interesant în
roman este privirea ca un bisturiu chirurgical a vieţii pe care am trăit-o în
ultimii 29 de ani. Am pornit de la foame şi murdăria blocurilor din 1990,
bântuite de câini vagabonzi ca să ajungem azi în aceleaşi blocuri,
reameanajate, unele avânt izolaţie termică ca le dă un aer de mai nou şi în
care proprietarii îşi plimbă acum câini de rasă!
Romanciera aminteşte
de iluziile şi entuziasmul de început trăit de Morari şi de fapt de noi toţi,
de abandonul acelor iluzii azi când trăim o realitate pe care nu ne-am
imaginat-o.
Aceste sentimente
sunt întărite şi de venirea bătrâneţii şi a neputinţelor care însoţesc această
vârstă. Plus vestea tristă că fiica Morarilor, Claudia are un cancer
terminal.
Am regăsit în acest
roman multe personaje care te pot duce la ideea unui roman cu cheie, a unor
personaje culese din realitatea de azi a României şi cred că nu sunt departe de
adevăr.
Este un roman trist
şi melancolic în final.
Cartea este ca o oglindă nemiloasă în care nu ne place de loc să ne vedem.
Cartea este ca o oglindă nemiloasă în care nu ne place de loc să ne vedem.
Îl recomand din nou
ca cea mai bună carte scrisă după 89!
Este mare deosebire intre primul volum si cel de al doilea . Pe acesta al treilea iti marturisesc ca nu l-am citit. In orice caz Gabriela A incearca sa dreaga busuiocul celor doua epoci in care a trait. Este prea melancolica si ingaduitoare in ceea ce o priveste si prea dura in ceea ce ii priveste pe cei din jur. Este de tipul de roman sedintomanist , de care rideam tot timpul si care au urmatoarea filozofie : " EU STIU CE AR TREBUII SA FACA ALTII CA MIE SA_MI MEARGA BINE !!! "
RăspundețiȘtergereDraga Negut regret ca te=am prins din nou pe bec , dar iti recomand sa imi faci publicitate romanelor la care am fost coautor , te leaga de ele apartenenta ta la grupul absolventilor liceului IL Caragiale din Ploiesti , si vreau sa-ti spun ca ai fi putut sa scrii si tu la ele daca ai fi avut taria sa te cobori dintr-un copac politic in carte te-ai urcat si care totusi nu era cel ce t-i se cuvine .
Hai sa incheiem cu LA MULTI ANI , pentru ca am vazut ca si acunm dupa 30 de ani de necomunism , tu muncesti pe blog si de Craciun .
Ce faci , iti iei liber de Mos Gerila ?