Atunci când doamna
Gabrela Adameşteanu şi-a lansat ultimul roman, Fontana di Trevi am aflat că acest roman încheie o
trilogie, începută cu primul roman al autoarei, Drumul egal al fiecărei zile.
L-am luat de la
biblioteca judeţeană, ca fiind ediţia a doua din 1978, romanul fiind apărut în
1975.
Este primul roman ala
autoarei şi când am început să-l citesc am avut o revelaţie.
Este un roman foarte
bine scris, Adameşteanu are o uşurinţă a scrierii, scrisul ei este senzorial,
are o sensibilitate a mirosurilor care domină începutul romanului.
Este un roman cu
puternice tente autobiografice.
Romanul scris la
persoana I-a este un roman al formării a trecerii de la adolescenţă la
maturitate.
M-a cucerit şi
interesat şi pentru că romanul se petrece în anii 50 într-un oraş patriarhal,
care cunoaşte în epoca anilor 50 trecerea la modernizarea comunistă.
Aşa că aflu detalii
despre oraşul în care m-am petrecut 45 de ani de viaţă. Atunci ear un oraş mic
aşezat pe pantele care urcă de la râul Argeş. Are două bulevarde
importante,actualul Bulevard Brătianu şi perpendicular Calea Bucureşti,
care atunci era pietruită cu bolovani de râu şi bordată cu salcâmi nu cu
tei, cum este azi.
Cum urcai în sus spre
ultima pantă, unde se află cimitirul se întâlneau gospodării ţărăneşti,
locuitorii erau semi-rurali şi aveau grădini unde cultivau legumele de care
aveau nevoie.
Letiţia Branea este e
o adolescentă în ultimii ani de liceu. Împreună cu mama ei şi unchiul Ion, profesor
de limba şi literatura română au venit în acest oraş, când Letiţia era foarte
mică. Tatăl lipseşte, dar aflăm că nu murise, de meserie medic era în închis,
făcea ani grei de puşcărie pentru acuzaţii de legionarism.
Unchiul Ion este un
om foarte sever, veteran de război în campania antisovietică, de unde rămăsese
cu un picior bolnav.
Toate acestea sunt
sugerate, suntem în anii deplini ai comunismului.
Locuiesc cu chirie
undeva în zona centrală a oraşului la un lumânărar. Fiica acestuia, mai mare
decât Letiţia se mărită cu un inginer, care-i face doi copii. Acesta este genul
beţiv şi agresiv şi vrea să-i dea afară pe chiriaşi.
Acum ceva personal.
Am stat şi eu cu chirie într-o curte pe care ulterior părinţii au cumpărat-o.
Existau şi alţi chiriaşi, dar nu interferam cu ei, casa tip vagon dădea
posibilitatea să avem facilităţi separate.
Calvarul fricţiunilor
cu proprietarul tânăr se sfârşeşte când familia Letiţiei primeşte un apartament
la bloc, dar pentru că cei care locuiseră acolo încă nu primiseră un nou apartament
au mai locuit încă ceva timp împreună.
Este calvarul
îngrozitor al lipsei de locuinţe, cronică în anii 50 şi care începe să se
rezolve la începutul anilor 60. Încep să se construiască blocurile pe care le
vedem azi pe Strada Mare în Piteşti, oraşul începe să crească, ca pe timpul lui
Ceauşescu să devină un important oraş industrial.
Viaţa în micul oraş
se desfăşoară după acelaşi tipar zilnic, lucru care dă şi numele
romanului.
Letiţia se află la
primele iubiri, adoră să se vadă cu colegul Mihai pe Strada Mare, unde băieţii
stăteau la bară, în faţa Librăriei Cartea Rusă.
Prietenul Radu V.
mi-a explicat că aceasta era o bară metalică cam în zona unde azi este Hotelul
Muntenia, unde se sprijineau băieţii de liceu care stăteau pe Strada Mare şi fluierau
fetele.
Doamna Adameşteanu
ne-a povestit cât de dificil a fost să explice acest lucru cu bara unei
traducătoare a romanului.
Parte a doua a
romanului este dedicată anilor de studenţie.
Letiţia intră la Filologie,
este începutul anilor 60, când restricţiile legate de dosarul de cadre privind
intrarea la facultate sunt ridicate.
Acelaşi prieten, Radu
V. a fost victima epurărilor din anilor 50 de al Facultatea de Drept, ca fiu al
unui duşman al poporului. Şi Letiţia putea fi victima restricţiilor, dat fiind
dosarul prost.
Se petrec două
evenimente importante, unchiul Ion moare şi apoi apare tatăl ei, care ieşise
din puşcărie.
Romanul se
focalizează pe viaţa în comun la căminul de fete al Universităţii Bucureşti.
Stă la început într-un dormitor comun cu multe fete, ca apoi să stea într-o
cameră de 4 fete.
Letiţia observă cum colegele
mai mare în pragul terminării studiilor se mărită rapid ca să poate obţine
repartiţii mai avantajoase, eventual pe lângă soţii ingineri care prind
repartiţii în oraşe.
Îndemnată de mama ei,
Letiţia îl abordează pe Petru Arcan, care-i fusese profesor şi care lucra la
Institut (probabil de Literatură?) pentru a valorifica studiile unchiului ei.
Arcan o primeşte o pune să refacă studiile completându-le cu referinţe
bibliografice. În acelaşi timp Arcan un om mai mare cu 10 ani ca ea, proaspăt
divorţat o seduce şi încep o relaţie erotică.
Finalul romanului
este neizbutit, autoarea este indecisă. Apar şi parazitar episodul unei şedinţe
de partid unde unul din colegi trebuia pedepsit, dar este salvat de colegii
care se împotrivesc pedepsei pe care voia să o dea secretarul de partid un
individ obtuz care făcea dezacorduri gramaticale, la Filologie! Parcă este
scris din obligaţii de cenzură?
După cum am spus
finalul este neclar. Îl lămureşte romanul Provizorat,
scris mult timp după, în 2010 unde cei doi Letiţia şi Arcan devin
soţie şi soţ.
Este un roman bun şi
sunt surprins că nu a făcut vogă în epocă, cel puţin nu îmi aduc aminte să fi
citit prezentări elogioase în România
Literară.
Faina recenzie, doar o nedumerire: "..o sensibilitate a mirosurilor ..."?!
RăspundețiȘtergereDa în proza autoarei apar atât de pregnant mirosurile că parcă le simţi
Ștergere