Ușor, ușor blogul meu este pe cale să devină o rubrică de cinematecă. Motivul? Nu mai găsesc filme care să merită să fie văzute.
Pe vremuri, din anul 2 de
studenție am devenit un abonat de cinematecă. Cinemateca suplinea în anii
comunismului nevoia de a vedea filme bune, premiate, care nu se dădeau în circuitul
normal. Erau probabil și motivații ideologice. Mai aveam posibilitatea
centrelor culturale italian și cel francez care difuzau filme, era epoca
marilor regizori italieni, Fellini, Antonioni, Pasolini, dar și Louis Malle,
Delvaux, Godard.
De prin anul 3 mergeam
frecvent al Biblioteca Centrală de Stat și găsisem niște periodice de analiză
ale filmelor. Ei bine acolo am citit despre Alfred Hitchcock, nu ca maestru al
filmelor thriller, ci ca un mare creator cinematografic. Acolo se spunea despre
tehnicile cinematografice, faptul că Hitchcock filme exclusiv în studio, și
asta se vede în unele filme. De asemenea remarc plăcerea regizorului, mic și
cam burtos, care apărea în secvențe fugitive, trecea pe stradă, lua un autobuz.
Îmi amintesc cum am văzut Vertigo, care a băgat fiorii în mine și
n-am prea dormit în noaptea respectivă, pe care am dedicat-o unui poker cu
colegii de cămin.
În ultimul timp am o mare
nemulțumire privind creațiile filmice noi, nu prea îmi produc satisfacția pe
care mi-au dat-o filmele clasice. Așa că am început să scormonesc internetul
după filme de calitate.
North by Nort West
Am căutat niște filme de
Hitchcock, după ce mi s-a atras atenția de filmul North by North West cu
Cary Grant și James Mason. Este un film clasic de spionaj, pe care l-am văzut
în timpul comunismului. Probabil că nu avea nicio încărcătură ideologică care
să-l facă inacceptabil. Spionul, personajul malefic nu avea o identitate clară,
este spion comunist? Interesant că interdicția la filmele de spionaj cu James
Bond era o prostie. Cu excepția unui film cu Timothy Dalton, The Living
Daylights care indica specific că Bond se lupta cu spionii KGB, sau
unul din primele Bonduri, From Russia with Love cu Sean
Connery, celelalte nu erau cu antiteza comunism capitalism.
Revenind la Hitchcock am
căutat filme de spionaj din anii 60. Pe cele clasice, din perioada interbelică
le cam văzusem. Aceste filme nu au fost date pe rețeaua normală sau cinematecă
pentru că ele vizau confruntarea dintre Vest și Cortina de fier.
Torn Curtain - Cortina sfâșiată
Nu este un film despre vreo
reprezentație teatrală ci chiar despre Cortina de fier dintre lumea liberă și
lagărul socialist! Este realizat în 1966.
Cred că am văzut acest film la
televizor, dar nu am mai reținut decât scena plină de tensiune a evadării din
Leipzig cu un autobuz.
Filmul îl care în centru pe
profesorul de fizică Armstrong (Paul Newman), expert în propulsia rachetelor,
care pe neașteptate pleacă în Germania de est, fără să-și anunțe asistenta și
iubita Sarah (Julie Andrews). Această defecțiune era menită ca Armstrong să intre
în contact cu profesorul Lindt, care reușise să pună la punct problemele de
propulsie a rachetelor. Tot nemții experți în rachete! Sarah face eroarea să-l
urmărească pe Armstrong în avionul de Berlin Est și este și ea prizonieră a sistemului
securist. Pentru că peste tot domnește isteria securistă. Armstrong află în
ultimul moment de la Lindt cum trebuie tratată problema rachetelor. După
aceea în grabă pleacă cu un grup care sprijină pe cei care vor să fugă din Est,
folosind un autobuz.
Hitchcock dezbate aici o
probleme foarte sensibile pe care le-am trăit și eu, solidaritatea umană în fața
dictaturii și turnătoria ordinară din false impulsuri patriotice.
Este un film care îmbină
tensiunea de tip Hitchcock cu melodrama, iubirea și represiunea comunistă.
Topaz
Acest film se bazează pe
evenimente reale. Este realizat imediat după Torn Curtain, în 1969. Filmul se
petrece în 1962 în zorii crizei rachetelor din Cuba. A fost momentul în care
ne-am aflat în imediata apropiere a declanșării unui război nuclear. Ei bine eu
și mulți ca mine, care nu prindeam Europa Liberă, am ascultat-o începând de pe
la 16-17 ani, nu știam absolut nimic despre această criză, presa românească de
atunci ne manipula cu prinderea pilotului Powers doborât cu U-2 deasupra
Uniunii Sovietice.
Filmul îl are în centru pe
agentul francez Andre Devereaux, care lucra la Ambasada Franței la Washington.
El era în excelente relații cu cei de la CIA, spre deosebire de
antiamericanismul fățiș al regimului De Gaulle. Actorul care îl interpretează
pe Devereaux este Frederik Strafford un tip bine făcut, cu aer de James Bond,
avea 1,91m și era născut în..Cehoslovacia în 1928. De fapt era un aristocrat de
origine germană Friedrich Strobel von Stein. A murit din păcate într-un
accident aviatic în 1979.
CIA reușește să faciliteze
evadarea familiei colonelului KGB Boris Kuzenov și acesta le dă niște
informații privind activitățile rușilor în Cuba. Ca să obțină dovezi palpabile
CIA prin Michael Nordstrom (John Forsythe) îl abordează pe Devereaux, care avea
relații cu o rețea de rezistență subterană în Cuba prin frumoasa Juanita de
Cordoba, soția unui erou castrist. Este interesant că sunt prezentate
evenimentele relative la participarea lui Castro la ONU, când cubanezii au
făcut circ la un hotel din Harlem, admirați de diverși prostovani amorezați de
comunism și de aventurismul cubanez.
Devereaux obține dovezi, dar
Juanita este descoperită și împușcată de Parra (John Vernon) un important
demnitar castrist.
Aceste dovezi coroborate cu
filmările din U2 îi dau lui Kennedy posibilitatea să instituie blocada
împotriva navelor sovietice care urmăreau să aprovizioneze Cuba cu rachete
nucleare. Hrușciov renunță, dar condiționează ca SUA să nu se atingă de Cuba și
așa comunismul supraviețuiește în Cuba cu consecințe înfiorătoare pentru
majoritatea cubanezilor.
Dar acum vine cea mai
interesantă parte a filmului. Kuzenov anunță pe cei de la CIA că există o rețea
de trădători în Franța sub numele....Topaz. Și filmul se ocupă la Paris
cu anihilarea rețelei din care făceau parte doi prieteni ai lui Devereaux,
Jarre (Philippe Noiret), expert NATO și Jacques Granville (Michel Piccoli),
responsabil de informații. Și acest lucru este real, cel care penetrase NATO a
fost Caraman, spion român ajuns șef al informațiilor externe sub Iliescu!
The Prize
Închei cu un film de spionaj
cu subiect asemănător, din 1963. Este cu Paul Newman în rolul principal. Se
petrece la decernarea premiilor Nobel. Laureatul pentru literatură Andrew Craig
descoperă o tentativă a serviciilor de securitate est germane de a înlocui pe
laureatul pentru fizica Strassman (Edward G. Robinson) cu un înlocuitor, ca
acesta să fie adus în în Germania de Est să lucreze pentru ei, adică bolșevici!
Strassman era fizician german, refugiat în SUA. Pentru acest lucru este ajutat
de frumoasa timpului actrița Elke Sommer.
Am remarcat costumația și
atmosfera vremii. Costumele bărbătești diferă la detalii, predomină
paltoanele groase, apar și balonzaidele, parcă filmele sunt făcute în vreme
rece. Doamnele și domnii poartă pălării, accesoriu la care s-a renunțat. În America
predominau locurile cu interioare și exterioare Art Deco. Automobilele au
aripioare! Erau imense și cred că benzina consumată era în exces.
Vă invit să le vedeți!
Frumos scris Joe!
RăspundețiȘtergereMa bucur ca apreciezi North by NW.
KGB apare in mai multe filmed 007:
The spy who loved me ( frumoasa Barbara Bach), For your eyes only(Carole Bouquet ca personaj bun), The living daylights (Myriam d'Abo tot asa) si amazing grace Jones ca female henchman in View to a kill. Octopussy prezinta also col.Gogol