Am să continui azi cu
prezentarea programului Operei de stat din Viena.
Între timp după, Flautul
fermecat am urmărit ceva din opera lui Donizetti La fille de
regiment. Cred că am mai văzut cândva această înregistrare așa că nu am
urmărit decât puțin din această operă.
Salome de Richard Strauss
Acestă operă este
inspirată din scrierile din Noul Testament. Este vorba de Salomeea, fiica
Irodiadei, care s-a măritat cu Irod, primul ei soț, fratele lui Irod murind.
Salomeea îl fascinează pe
Irod și îi cere să danseze. În schimbul dansului aceasta îi cer capul lui Ioan
Botezătorul pe o tipsie. Irod este blamat de către Ioan Botezătorul pentru
mariajul cu soția fratelui său, dar se teme de el și nu vrea să îndeplinească
dorința Salomeei.
Până la urmă acceptă și
atunci când Salomeea vede capul lui Ioan Botezătorul pe tipsie îl sărută și are
mari regrete. Pentru acest lucru Irod comandă execuția Salomeei.
Opera compusă de Richard
Strauss este extrem de dramatică. Punerea în scenă recreează atmosfera biblică.
Am urmărit cu dificultate și subtitrarea germană a operei.
Tristan și Isolda de Richard Wagner
Wagner era fascinat de
medievalitatea germană și de legendele țesute a acelor vremi. Una din cele mai
cunoscute legende este cea a lui Tristan și a iubirii sale cu Isolda pe care o
găsește în scrierea Tristan a unui vechi autor german, Gottfried
von Strassburg, decedat în 1210.
Povestea este inspirată
dintr-o veche poveste celtică. Tristan o aduce din Irlanda pe Isolda în
Cornwall unde urmează să devină soția unchiului său Marke. Însă ambii se
îndrăgostesc pătimaș și noaptea Isolda devine amanta lui Tristan. Povestea se
încheie prost pentru că îndrăgostiții sunt descoperiți și mor.
Ce m-a surprins neplăcut
este că în distribuția operei, atât în rolurile Tristan cât și a Isoldei sunt
artiști forte vârstnici, ceea ce nu corespunde legendei unde protagoniștii erau
tineri. Oare regizorul nu a găsit alți interpreți mai tineri de Wagner?
Backstage Wiener
Staatsoper documentar de
Stephanus Domanig
În această prezentare
online a operei vieneze ne-a fost oferit un documentar excelent despre Opera de
Stat din Viena.
Am urmărit pentru o oră
jumătate ce înseamnă să produci o operă.
Directorul Operei din
Viena, urmașul lui Hollender, probabil? spune că bugetul anual al Operei
de Stat din Viena este de 120 de milioane de euro! Doar 60% este din bugetul de
stat, restul este acoperit din donații.
Documentarul ne prezintă
la început cum scenograful prezintă regizoarei cum va arătă scena cu
ajutorul unor machete. Se pune în scenă
Samson et Dalile de Saint Saens.
Ce vedem noi pe scenă
este 10 % din ceea ce înseamnă producția unei opere.
Sunt prezentați pe rând
tâmplarii, mecanicii care construiesc scena, costumierele, apoi coafezele,
aparatul tehnic care folosește mijloacele IT de redare și înregistrare a
muzicii.
Nu lipsesc nici cei din
aparatul administrativ, directorul, biroul juridic care trebuie să facă
contractul cu artiștii.
În mod normal apar acum și
artiștii. Sunt prezentate repetițiile soliștilor, ale orchestrei, dirijorul
care nu este german. Lingua franca la Opera dinViena este engleza ca peste tot
în lume.
Nu lipsesc nici
balerinii, pentru că se pun în scenă și balete,
urmează o Cenușăreasă pe online!
Apar apoi și plasatorii,
și cei care vând bilete. Aceștia se cunosc bine cu anumiți spectatori care sunt
nelipsiți de la reprezentațiile scenice ale Operei din Viena.
Cel mai învigorant este
că la Opera din Viena prezența românească este nelipsită!
Într-un clip de
prezentare al Vienei, personajul principal este soprana Valentina Naforniță,
basarabeancă studentă la București și acum un nume deja cunoscut în lumea
operei de înalt nivel. Recunosc că ma urmărit-o pe scena Filarmonicii Pitești
pe vremea când era debutantă de mare viitor!
A fost o plăcere să
urmăresc acest documentar pe care vi-l recomnad dacă vă place opera. Urmărindu-l
vă veți îndrăgsti de operă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu