sâmbătă, 30 mai 2020

Opera din Viena on line

Am să continui azi cu prezentarea programului Operei de stat din Viena.
Între timp după, Flautul fermecat am urmărit ceva din opera lui Donizetti La fille de regiment. Cred că am mai văzut cândva această înregistrare așa că nu am urmărit decât puțin din această operă.

Salome de Richard Strauss
Acestă operă este inspirată din scrierile din Noul Testament. Este vorba de Salomeea, fiica Irodiadei, care s-a măritat cu Irod, primul ei soț, fratele lui Irod murind.

Salomeea îl fascinează pe Irod și îi cere să danseze. În schimbul dansului aceasta îi cer capul lui Ioan Botezătorul pe o tipsie. Irod este blamat de către Ioan Botezătorul pentru mariajul cu soția fratelui său, dar se teme de el și nu vrea să îndeplinească dorința Salomeei.
Până la urmă acceptă și atunci când Salomeea vede capul lui Ioan Botezătorul pe tipsie îl sărută și are mari regrete. Pentru acest lucru Irod comandă execuția Salomeei.

Opera compusă de Richard Strauss este extrem de dramatică. Punerea în scenă recreează atmosfera biblică. Am urmărit cu dificultate și subtitrarea germană a operei.

Tristan și Isolda de Richard Wagner

Wagner era fascinat de medievalitatea germană și de legendele țesute a acelor vremi. Una din cele mai cunoscute legende este cea a lui Tristan și a iubirii sale cu Isolda pe care o găsește în scrierea Tristan a unui vechi autor german, Gottfried von Strassburg, decedat în 1210.
Povestea este inspirată dintr-o veche poveste celtică. Tristan o aduce din Irlanda pe Isolda în Cornwall unde urmează să devină soția unchiului său Marke. Însă ambii se îndrăgostesc pătimaș și noaptea Isolda devine amanta lui Tristan. Povestea se încheie prost pentru că îndrăgostiții sunt descoperiți și mor.
Ce m-a surprins neplăcut este că în distribuția operei, atât în rolurile Tristan cât și a Isoldei sunt artiști forte vârstnici, ceea ce nu corespunde legendei unde protagoniștii erau tineri. Oare regizorul nu a găsit alți interpreți mai tineri de Wagner?

Backstage Wiener Staatsoper documentar de Stephanus Domanig

În această prezentare online a operei vieneze ne-a fost oferit un documentar excelent despre Opera de Stat din Viena.
Am urmărit pentru o oră jumătate ce înseamnă să produci o operă.
Directorul Operei din Viena, urmașul lui Hollender, probabil? spune că bugetul anual al Operei de Stat din Viena este de 120 de milioane de euro! Doar 60% este din bugetul de stat, restul este acoperit din donații.

Documentarul ne prezintă la început cum scenograful prezintă regizoarei cum va arătă scena cu ajutorul unor machete. Se pune în scenă Samson et Dalile de Saint Saens.
Ce vedem noi pe scenă este 10 % din ceea ce înseamnă producția unei opere. 
Sunt prezentați pe rând tâmplarii, mecanicii care construiesc scena, costumierele, apoi coafezele, aparatul tehnic care folosește mijloacele IT de redare și înregistrare a muzicii.
Nu lipsesc nici cei din aparatul administrativ, directorul, biroul juridic care trebuie să facă contractul cu artiștii. 
În mod normal apar acum și artiștii. Sunt prezentate repetițiile soliștilor, ale orchestrei, dirijorul care nu este german. Lingua franca la Opera dinViena este engleza ca peste tot în lume.
Nu lipsesc nici balerinii, pentru că se pun în scenă și balete,  urmează o Cenușăreasă pe online!
Apar apoi și plasatorii, și cei care vând bilete. Aceștia se cunosc bine cu anumiți spectatori care sunt nelipsiți de la reprezentațiile scenice ale Operei din Viena.

Cel mai învigorant este că la Opera din Viena prezența românească este nelipsită!
Într-un clip de prezentare al Vienei, personajul principal este soprana Valentina Naforniță, basarabeancă studentă la București și acum un nume deja cunoscut în lumea operei de înalt nivel. Recunosc că ma urmărit-o pe scena Filarmonicii Pitești pe vremea când era debutantă de mare viitor!


A fost o plăcere să urmăresc acest documentar pe care vi-l recomnad dacă vă place opera. Urmărindu-l vă veți îndrăgsti de operă!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu