miercuri, 27 mai 2020

Die Zauberflote -Flautul fermecat la Opera din Viena


Acum ceva timp am avut o polemică cu prietenul meu newyorkez Valeriu Demetrescu. Eu eram entuziasmat că am urmărit live o trasmisiune de la Metropolitan Opera din New York cu marii artiști care cântă acolo și dirijorul Yannick Nezet-Seguin care dirija orchestra și corul cu artiștii aflați acasă!
Valeriu nu este de loc mulțumit de Metropolitan Opera pentru că montează doar în stil foarte classic, bătrânesc și-mi recomanda operele mari europene care sunt locuri unde se fac experimente teatrale. 
Îi dau dreptate, pentru că am văzut mai multe reprezentări dela Royal Opera House din Londra la Cinema Trivale și acolo am văzut niște puneri în scenă cam experimetale. Am avut parte de vreo patru reprezentații live, pentru că am fost singur în sală, nimei nu dădea bani pe opera în Pitești.
În aceste reprezentării m-a șocat că regizoare din Lucia di Lamermoor a pus-o pe soprana din rolul principal spă cânte într-un fel de bazin cu apă în  scena finală! 
Urmându-i sfatul lui Valeriu cât și recomandarea de pe România Muzical am căutat ieri site-ul Operei din Viena și am urmărit Flautul fermecat
Azi am intrat pe site și nu mai pot urmări decât reprezentații care urmează din 26 mai încolo.  Sper să mai văd două opere de Mozart, Don Giovanni și Il Nozze di Figaro
Opera Die Zauberflote este o operă cu un libret în limba germană. Mozart are și mai multe opere cu librete în italiană, limba operei din secolul al XVIII-lea. Asta a fost dificil pentru mine pentru că rudimentele mele de germană sunt precare și austriecii subtitrau ariile doar în germană. 

Am mai urmărit acestă operă pusă în scenă pe străzile din Aix en Provence prin iunie 2003, dar nu-mi mai amintesc mare lucru, doar că am luat apă la cur pentru că mă așezasem pe caldarâm și regizorul turnase apă pentru scenografia stradală.
Nu vreau să povestesc opera, mi e pare inutil. Subiectul are o puternică influență masonică, Mozart fiind mason. 

De când urmăresc operă am fost pur și simplu fermecat de frumusețea muzicii scrise de Mozart, cred că depășește orice din creația sa muzicală, ariile sale sunt de o frumusețe indescriptibilă.
Și aici este aria celebră a Zeiței Nopții "Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen ", sau ariile lui Papageno.
Regizorii sunt un cuplu care fac operă de mai mult timp, belgianul Moshe Leiser și francezul Patrice Caurier.
Aș vrea să scriu ceva despre montare, care este minimalistă în décor, dar cu anumite desfășurări scenice mai deosebite. 
La un moment dat Papageno și cei trei copii sunt agățați și ridicații cu niște frînghii, la fel zboară prin scenă Papageno și Papagena.  Chestia mi se pare periculoasă, trebuie ca agățarea aia să fie serioasă să nu se întâmple accidente. Mi-a amintit de exchibițiile la care îi supunea Peter Brook pe actorii de la Royal Shakespeare Theatre în Midsummer Nights Dream, văzut prin 72 la București.
Titularul rolului prințului Tamino este un tenor foarte gras și acesta a fost costumat ca un turc, agitând și un fel de iatagan în primele scene. 
În scenele finale Tamino și Pamina apar îmbrăcați în haine obișnuite, costum el și deux piece ea, cam de jumatea secolului XX, ca de altfel și membrii corului.
Zeița Nopții este o tânără și frumoasă soprană israeliană, care pare mai tânără decît fiica ei Pamina, care este o altă soprană ucrainiană. 
Simbolul masonic al piramidei apare în scenă și în ea doarme Pamina.
Ca prezență actoricească cel mai reușit este baritonul Tatzl care-l interpretează pe Papageno. Am remarcat și prezența românească reușită în Papagena, soprana Ileana Tonca.
Conducerea dirijorală a fost asigurată de Adam Fischer. 
În final pot trage concluzia că am văzut o reprezentație reușită din punct de vedere musical, cu toate invențiile regizorale care nu m-au deranjat.


Sper să mai văd operă de la Viena!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu