vineri, 22 mai 2020

Creionul de tâmplărie de Mircea Cărtărescu


Am cumpărat on line 3 cărți. Prima a fost a lui Lucian Boia, pe care deja v-am prezentat-o. 
Acum am terminat de citit Creionul de tâmplărie a lui Mircea Cărtărescu. Despre carte citisem interviuri luate scriitorului așa că am fost interesat să o citesc.

Titlul cărții vine de la o întâmplare petrecută la tăierea moțului micului Mircea. Obiceiul este ca copilului să i se prezinte pe o tăviță diferite obiecte care se spune că pot marca viitorul copilului. Nașul lui Mircea era de meserie tâmplar și antreprenor de pompe funebre și i-a picat pe tăviță creionul de tâmplărie pe care-l ținea după ureche. Este obiectul la care s-a repezit micul Mircea să-l ia. Au crezut că este vorba de meseria de tâmplar, dar creionul i-a prevestit viitoarea carieră de scriitor. 

În prima parte a cărții Mircea Cărtărescu evocă colegi de ai săi, scriitori din generație și nu numai. Apar pe rînd liderii generației optzeci formați la cenaclurile lui Crohmălniceanu și Manolescu. Este vorba de Mircea Nedelciu, șeful de generație, dispărut tragic la începutul ailor 90. La fel George Crăciun, Nino Stratan, dar și cel mai bun prieten al lui Cărtărescu, Traian T. Coșovei. Un rol aparte îl are și Mariana Marin, Madi, poeta blestemată. Pe Mariana Marin am avut ocazia să o cunosc absolut pasager la 2 Mai, pe când nu era de loc celebră. Ciudate destine acești scriitori talentați. Nu știu cum, dar cu excepția unor cărți ale lui Cărtărescu nu am prea citit pe optzeciști. 

Mai interesant este episodul relatat cu studenții de la Literatura Română pe care i-a seminarizat Cărtărescu la începutul anilor 90. Ei sunt adepții a unei sincerități totale și a unei libertăți care includ drogurile, sexul, lucruri care rup tradiția pudibondă a literaturii noastre autohtone. 

Mai sunt cuprinse și texte ocazionale legate de primirea unor premii, dar și analize literarea ale unora dintre poeții afirmațiidupă 1990 și cei din generația 2000. 
Îmi recunosc conservatorismul, pentru că nu i-am citit, în pofida unor prezentări foarte generoase.
Cărtărescu este foarte preocupat de destinul de scriitor, al său dar și al altora. El face o categorisire a scriitorilor. Ar fi cei de prima categorie cei care ar fi scriitorii de literatură de consum, de citit în tren sau avion: polițiste, aventuri, dragoste. Apoi o a doua categorie a celor care scriu literatură adevărată. Și apoi o a treia, a celor care sunt geniile literaturii: Shakespeare, Dante, Ceravantes, Kafka. 

Cărtărescu mai dezbate faptul că scriitori, o categorie foarte respectată înainte de 89, acum au picat în derizoriu, nesemnificativ. În față sunt acum politicienii. Mă gândesc la literații care au făcut pasul în politică. 
În primul rând ca ei au clacat, cu excepția lui C. V Tudor, care a ajuns să fie candidat prezidențial în turul II. Dar C.V. Tudor nu era scriitor în mod propriu, un versificator de doi bani care scria encomioane dedicate vai, nu șefului, ci soției, coanei Leana pe care o umplea de bale patriotice.
Și-au mai încercat puterea de a fi om  politic Nicolae Manolescu cu PAC care a clacat și s-a fuzionat cu PNL. Manolescu s-a visat un al doilea Maiorescu, căreia i-a închinat teza sa de doctorat, dar se vede ori că n-a putut, sau că n-a avut capacitatea și răbdarea politică. A mai fost Adrian Păunescu care a dorit să-și continue cariera din vremea cenclului Flacăra. S-a dus și el!

Cartea lui Cărtărescu este frumosă și bine scrisă chiar dacă nu este produs coerent. Prefer genul ăsta de scrieri a lui Cărtărescu, am încă o anume abținere mefientă la romanele sale. Nu prea mă încântă genul cam fantastic și incoerent pe care-l practică Cărtărescu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu