joi, 27 februarie 2020

Concert Haydn vs Mozart

Orchestra

În această seară am avut un concert dedicat celor doi corifei ai clasicismului vienez Haydn și Mozart.
Cel care ne-a propus acestă concert este dirijorul Florin Totan.
Florin Totan
Totan este un dirijor mai deosebit. El nu numai că dirijează, dar oferă publicului lămuriri privind compozitorii și operele lor.  Și astfel am aflat povești despre simpaticul Papa Haydn, profesor al lui Mozart, care a fost un compozitor prolific, având la activ nu mai puțin 104 de simfonii. 

Prima piesă din concept a fost Simfonia nr. 100 în sol majorMilitara. Ultimele 12 simfonii sunt simfoniile scrise în Regatul Unit dedicate londonezilor și englezilor.
Acestă simfonie poartă acest nume pentru marșul care se află în partea a două a simfoniei. De fapt acest aer marțial continuă și în ultimele două părți ale simfoniei. Orchestra Filarmonicii Pitești conduse de Florin Totan a reușit să redea aerul galant marțial al acestei frumoase simfonii subliniat de trompete și de timpane. 

În partea a doua a concertului a urmat Mozart. Totan ne-a ppovestit depsre geiul lui Mozart, copilăria chinuită de copil minune, dar și talentul de a-și face dușmani. 

Simfonia interpretată de orchestra Filarmonicii Pitești a fost Simfonia nr. 39 în mi bemol major de Mozart. Ea face parte din gruparea ultimelor trei simfonii create de Mozart, pe care se pare că le dorea cântate împreună. De fapt această simfonie are un început grandios, care l-a inspirat pe Beethoven pentru Eroica, dar nu are coda.

Am audiat cu multă plăcere această muzică magnifică și ne-am bucurat.

2 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. _vi20228_0626>blog Joe Thu, Feb 27 at 10:21 PM
    Unde gãseau - Haydn, Mozart - atâta optimistã gingãsie, in viatã, in epocã
    ...spre a o cuprinde, apoi, in muzicã ?
    Draga Joe, fiindca pui aici din intamplarile ...lãuntrice, imi permit si eu sa aduc din jurnal:
    ...unde a trãit, unde a simtit, Beethoven, atâta triumf ?
    --------------------------------------------------------------------------------
    __du20223_0830 Dumnezeu este triumful ! - ascultând Beethoven a saptea
    https://www.youtube.com/watch?v=7MqrBauptrE
    - este a saptea "a dansului" - pentru mine este ..."a tiumfului"
    - Dumnezeu este binele,
    ...este ...mai binele - fiindca nu putem rãmâne in linistitã nemiscare...
    este binele, si - mai binele - pentru tine, pentru toti
    Dumnezeu este mersul inainte, este cresterea si innoirea...
    - Dumnezeu este Triumful !
    unde a trãit, unde a simtit, Beethoven, atâta triumf ?
    urmând acelei adânci tristeti ...dupã un erou cazut ?
    - sa rãsune trâmbitele, am indrãznit, ne-am inãltat, am izbândit !
    --------------------------------------------------------------------------------

    RăspundețiȘtergere