Am văzut la cinema Examen, un film foarte interesant
realizat acum 17 ani în 2003. Aflu că este un film de debut al regizorului
Titus Muntean.
Întâmplarea face că
subiectul filmului este de mare actualitate pentru că privește justiția, după
decizia în cazul Gheorghe Ursu.
Filmul suferă de
problema filmului românesc de azi pentru că sonorul se face în priză directă și
nu auzi unele replici. Doar pe Gheorghe Dinică îl poți auzi pentru că este un
actor experimentat.
Un amic, care a văzut și
el filmul mă înnebunea după proiecție că acest caz din film a fost un caz real
și că romancierul Horia Tecuceanu a scris imediat o carte inspirată din caz și
că după 1989 a mai scris alt roman care se contrazicea cu primul.
Filmul este interesant
pentru că pune mai multe probleme, cât de justiție era justiția comunistă, dacă
făcea dreptate, dacă cel care devine victimă justiției este un adversar al
regimului comunist și cel mai trist cât mai interesează pe tineri ce se
petrecea în comunism.
Filmul pornește de la
faptul că o tânără care termină regia de film să facă un documentar cu povestea
unei victime a unei erori judiciare în vremea comunismului.
Un tânăr taximetrist
Săndulescu (Marius Stănescu), căsătorit, cu copii și cam curvar este acuzat de
comiterea unei crime odioase care pare a fi unui psihopat, pe simpla ipoteză că
în carnetul unei tinere frumoase sibience (interpretată de tânăra numită în
acea vreme Alexandra Mutu, soția celebrului fotbalist Adrian Mutu) se găsea
numărul de telefon al taximetristului.
Crima înfiorătoare
ajunsese la urechile marelui conducător care le cere subalternilor să rezolve
rapid cazul și să găsească vinovatul. Taximetristul este victima
perfectă, țapul ispășitor. Așa că se plantează probe false de către procurorul
Dumitrașcu (Gheorghe Dinică), taximetristul este bătut de un nenorocit care
seamănă cu cazul Ursu. Taximetristul este condamnat la pușcărie grea, dar
între timp se găsește criminalul psihopat, un artist plastic Ruznici
(interpretat de cunoscutul Lucian Ifrim de la Las Fierbinți), se
pare că de către cunoscutul criminalist Ceacanica.
Taximetristul Săndulescu
este eliberat și plănuiește să se răzbune ca un fel de haiduc, acum un fel de
anticomunist. Reușește să-l ia ostatic pe procurorul Dumitrașcu și îl
obligă să povestească și să scrie cum a manipulat probele ca să-l scoată
vinovat pe taximetrist. Și după aceea spune că l-a închis într-o mașină, o
Volga ca să-l gazeze. Asta o povestește când camera viitoarei regizoare se
oprise. Și reacția tinerei a fost vehementă, păi și el devenea un criminal, la
fel ca acești zbiri comuniști. Și Săndulescu mărturisește că a avut aceleași
probleme de conștiință și că i-a dat drumul. Acest episod este complet
nerealist în condițiile comunismului, pentru că procurorul eliberat s-ar fi
răzbunat cu siguranță. Oricum povestea taximetristului nu mai are niciun
interes pentru regizoare și i se pare că și-a pierdut vremea cu el. Mai bine
s-ar duce să filmeze la o fabrică de mezeluri!
Un film extrem de trist
și cu probleme și un debut foarte reușit a unui regizor promițător.
Într-adevăr a fost un caz real: pe taximetrist îl chema Simionescu (nu a fost el făptașul dar era totuși o secătură provenită dintr-o familie de dezaxați), fata era fiica unui medic bogat din Sibiu, venită să dea examen la ASE (dar era mai degrabă o curviștină), procurorul care a a greșit grav se numea Dan Ioan Mirescu. Asasinul real se pare că era la treia crimă, psihopat tînăr favorizat în viață de funcția lui taică-su și foarte norocos de fiecare dată în cursul anchetelor. Se pare că maică-sa și altă femeie cu care el trăia știau de crime dar au tăcut.
RăspundețiȘtergeremultumesc mult
ȘtergereExact. Filmul e mai mult documentar, cu numele sensibil schimbate. E vkrba despre cazul Anca, omorata de psihopatul Cozmici Romca, acesta laudandu-se la bar intre betivi ca a omorat una si alta, si chiar acum are un cadavru in casa, la fel cum a inceput "Examen".
ȘtergereÎl confuzi pe Lucian Ifrim cu Georghe Ifrim care joaca în las fierbinți
RăspundețiȘtergere