joi, 30 ianuarie 2020

Din nou clasicismul vienez


În această seară am avut la Filarmonica Pitești un program exclusiv din compozitori clasici.

Prima piesă din program a fost Concertul pentru harpă de Dieter von Dittersdorf.  Acest compozitor a fost contemporan cu Mozart și Haydn. Era vienez prin naștere și a ajuns la un moment dat capelmaistru la episcopul de Oradea, înlocuindu-l pe Michael Haydn, fratele mai celebrului Josef Haydn. A fost înobilat pentru a conduce orchestra unui nobil din actuala Cehie. 
Miruna Vidican și Alexandru Ilie
Solista acestui concert a fost Miruna Vidican. Ea a fost acompaniată de o mică orchestră de coarde condusă de tânărul dirijor Alexandru Ilie, dirijorul al Operei pentru Copii din București.
Muzica lui Dittersdorf este frumoasă, plăcută. Mi s-a părut foarte cunoscută partea a treia, care este un dans ce a fost folosit de Mozart după cum mi-a explicat Miruna Vidican. 

În partea a doua a concertului am audiat două simfonii de Mozart.
Prima simfonie este Simfonia nr. 23 în re major, KV 181. Este o simfonie  scurtă de numai 10 numită și Uvertura și se cântă fără pauză. A fost creată în 1773, când avea doar 17 ani. 
După această simfonie a fost interpretată și Simfonia nr. 25 în sol minor, KV 183. Se spune că Mozart a creat această simfonie tot în 1773 doar în două zile. Este o simfonie cunoscută pentru că a fost folosită de Milos Forman la începutul cunoscutului său film Amadeus.
Este o muzică energică tipică pentru mișcarea Sturm und Drang care retrezea sentimentul național al germanilor. 

Cele două simfonii au fost interpretate de orchestra Filarmonicii Pitești conduă de dirijorul Alexandru Ilie fiind aplaudate de melomanii piteșteni.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu